تزریق سرم برای کودکان و انجام تزریقات کودکان در منزل


تزریق سرم برای کودکان در منزل از جمله خدمات درمانی پرستاری محسوب می شود که توسط شرکت های خدمات پرستاری در منزل ارائه می گردد.

سرم تراپی یکی از روش های رایج درمانی است که در شرایط مختلف مانند جبران کم آبی، اصلاح الکترولیت، تزریق داروهای خاص که جذب گوارشی ندارند و غیره کاربرد دارد، امروزه امکان دریافت این خدمات در منزل و توسط کادر متخصص فراهم گشته است تا بیماران بدون نیاز به مراجعه و رفت و آمد به مراکز درمانی بتوانند به سهولت بهترین خدمات را دریافت نمایند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع تزریق سرم برای کودکان در منزل بپردازیم و به نکاتی در رابطه با نحوه سرم زدن به کودکان اشاره خواهیم کرد.

تزریق سرم به کودکان

تزریق سرم به کودکان از روش‌های مؤثر در تامین مایعات و مواد مغذی است که به دلیل افتراق ویژه‌ای که ایجاد می‌کند، در مواقع اضطراری یا در صورت کاهش وزن ویژه‌ترین اهمیت را دارد. این فرآیند با تزریق محلول‌های حاوی مواد مغذی و مایعات به ورید کودکان، بهبود وضعیت تغذیه و رشد آن‌ها را تسریع می‌کند. از آنجا که اجسام کودکان به تناسب و وزن دقیق نیازهای مختلف را دارند، تزریق سرم باید توسط پزشک متخصص انجام شود تا تداخل‌های ممکن با سلامت کودک را از بین ببرد و نتایج مثبتی را به ارمغان آورد.

تزریق سرم برای کودک
تزریق سرم برای کودکان در منزل از جمله خدمات درمانی پرستاری محسوب می شود

تزریق سرم قندی نمکی به بچه در منزل و بیمارستان از جمله رایج ترین موارد می باشد، این نوع سرم ها برای تامین املاح از دست رفته بدن و کم آبی تجویز می گردد، انواع مختلفی از سرم وجود دارد که بسته به نظر پزشک و در موارد مناسب مورد استفاده قرار می گیرد، سرم های قندی با غلظت های متفاوت، سرم های نمکی، سرم آمینو اسیدی و سرم رینگر از دیگر انواع سرم های رایج می باشند.

پیشنهلد مقاله: بهترین مکمل‌های غذایی و ویتامین متناسب با سن و وزن کودکان

همان طور که اشاره شد یکی از رایج ترین سرم های مورد استفاده در کودکان تزریق سرم قندی نمکی به بچه در منزل و بیمارستان است، یکی بیماری ها و مشکلات رایج کودکان اسهال و استفراغ و مسمومیت است، که نیازمند تامین آب و املاح ضروری بدن است.

پیشنهاد مقاله: پرستار در منزل چه مزایایی دارد؟

طریقه سرم زدن به کودکان

نحوه تزریق سرم وریدی در کودکان مانند بزرگسالان است با این تفاوت که نیازمند دقت بیشتری می باشد تا شاهد مشکلاتی مانند پارگی رگ، شکستگی سوزن و کبودی نباشیم، اکثر بچه ها از تزریقات و سرم ترس دارند، این اضطراب و نگرانی موجب ایجاد بی قراری در آن های می گردد، پرستار کودک ارائه دهنده این خدمات به کودکان می بایست بتواند برخورد  مناسبی با کودک داشته باشد و او را آرام کند.

نحوه سرم زدن به کودکان به این شکل است که ابتدا می بایست محل رگ گیری ضدعفونی گردد، سپس به دقت رگ گیری انجام شود، این مرحله در کودکان از حساسیت بالایی برخوردار است، رگ های کودکان مانند بزرگسالان به خوبی مشخص نیست و نیازمند مهارت بالاتری می باشد، از کانولا به منظور ورود سرم به رگ استفاده می شود.

لازم به ذکر است جهت تزریق سرم به کودکان و کنترل حجم آن از وسیله ای به نام میکروست استفاده می شود که مدرج است و سرم را با سرعت کنترل شده وارد می سازد.

مقدار سرم برای کودکان می بایست بسته به شرایط بیمار و همچنین وزن کودک توسط پزشک به صورت دقیق مشخص گردد.

آیا سرم برای کودک ضرر دارد؟

تزریق سرم برای کودکان
به هیچ وجه به صورت خودسرانه و بدون نسخه پزشک از آن استفاده نکنید

یکی از سوالات و نگرانی های رایج والدین در زمان تزریق انواع سرم برای کودکان این است که آیا سرم برای کودک ضرر دارد؟

در پاسخ به این سوال باید توجه داشت که در مواردی که تزریق سرم برای کودکان توسط پزشک تجویز شده است جای نگرانی وجود ندارد، تحت این شرایط نه تنها ضرری ندارد بلکه می تواند یکی از موثرترین و سریع ترین روش های درمان و رسیدن دارو به کودک باشد.

نکته بسیار مهم در رابطه تزریق سرم به کودکان این است که به هیچ وجه به صورت خودسرانه و بدون نسخه پزشک از آن استفاده نکنید، چرا که تشخیص شرایط تجویز و مقدار سرم برای کودکان تنها بر عهده پزشک متخصص می باشد.

پیشنهاد مقاله: معیار های تبدیل شدن به موسسه خوب پرستاری

انجام تزریقات در منزل

بسیاری از کودکان از تزریقات و سرم زدن ترس دارند، محیط های بیمارستان و کلینیک ها نیز می تواند به تنش کودکان اضافه کند، امروزه مراکز خدمات پرستاری در منزل انواع مراقبت های پرستاری کودکان را ارائه می دهد، از جمله این موارد می توان به انجام تزریقات کودکان در شبانه روز اشاره کرد.

پرستاران آموزش دیده در زمینه نحوه سرم زدن به کودکان قادر هستند به بهترین شکل این نوع خدمات را ارائه دهند، از جمله مزایای استفاده از تزریقات در منزل برا ی کودکان می توان به عدم نیاز به ترددهای زمان بر اشاره کرد، علاوه بر آن کودک در منزل آرامش بیشتری دارد و از محیط های بیمارستان و درمانگاه نیز که با بیماران و عوامل بیماری زای مختلف در  ارتباط است به دور خواهد ماند.

از جمله مراکز فعال در زمینه خدمات  پرستاری در منزل می توان به مجموعه اشاره کرد، این مرکز معتبر دارای کادری متخصص و با تجربه است که بهترین خدمات را با قیمت منصفانه در هر زمان از شبانه روز ارائه خواهند داد، جهت دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان این مجموعه در اتباط باشید.

پیشنهاد مقاله: تزریقات در منزل

جمع بندی

در این مقاله به بررسی نکاتی پیرامون نحوه سرم زدن به کودکان در منزل اشاره کردیم، همان طور که اشاره شد این روش درمانی در موارد مختلفی و تحت نظر پزشک به منظور اصلاح الکترولیت، دریافت داروهای مختلف و غیره تجویز می گردد، امروزه خدمات پرستاری در منزل، تزریق انواع سرم و از جمله تزریق سرم قندی نمکی به بچه در منزل و بیمارستان را که از رایج ترین سرم ها است انجام می دهند.


سوالات متداول

طریقه سرم زدن به کودکان را شرح دهید؟

نحوه سرم زدن به کودکان به این شکل است که ابتدا می بایست محل رگ گیری ضدعفونی گردد، سپس به دقت رگ گیری انجام شود، این مرحله در کودکان از حساسیت بالایی برخوردار است

آیا سرم برای کودک ضرر دارد؟

نکته بسیار مهم در رابطه تزریق سرم به کودکان این است که به هیچ وجه به صورت خودسرانه و بدون نسخه پزشک از آن استفاده نکنید، چرا که تشخیص شرایط تجویز و مقدار سرم برای کودکان تنها بر عهده پزشک متخصص می باشد.

انواع سرم‌ها را نام ببرید؟

سرم های قندی با غلظت های متفاوت، سرم های نمکی، سرم آمینو اسیدی و سرم رینگر از دیگر انواع سرم های رایج می باشند.

برای تزریق سرم در منزل از چه مراکزی استفاده کنیم ؟

از جمله مراکز فعال در زمینه خدمات پرستاری در منزل می توان به مجموعه اشاره کرد، این مرکز معتبر دارای کادری متخصص و با تجربه است که بهترین خدمات را با قیمت منصفانه در هر زمان از شبانه روز ارائه خواهند داد.



Source link