رژیم کتوژنیک (Ketogenic) چیست

در مورد برنامههای رژیم غذایی، یکی از گزینههایی که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید رژیم کتوژنیک پنج آسان روش‌ها ساخت با رژیم کتوژنیک چقدر کم میکنیم زودتر 1402 است. این رژیم تقریبا توهم متنوع به روزه تکل در ماه مبارک رمضان دارد، با این حال به همان اندازه به فعلی به این در نظر گرفته شده کرده اید کدام ممکن است چرا در ماه مبارک رمضان همراه خود وجود اینکه روزه میگیرید، از لاغر نمیشوید؟ همان طور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم بر روی رژیم کتوژنیک تحقیقات و مطالعات بسیار زیادی صورت گرفته و همه آن ها بر اثر گذار بودن این رژیم تأکید داشته اند. در حقیقت برخی مطالعات نشان می دهند که مصرف متوسط لبنیات پرچرب می تواند خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد. انواع رژیم کتوژنیک عبارتاند از:رژیم کتو استاندارد: در این نوع رژیم برنامه غذایی فرد به نحوی چیده میشود که میزان کربوهیدرات بسیار کم باشد؛ اما در عوض فرد میتواند مقدار زیادی پروتئین و چربی مصرف کند.رژیم کتو چرخهای: در رژیم کتوژنیک چرخهای، شما میتوانید در بازههای زمانی مشخصی مقدار قابل توجهی کربوهیدرات مصرف کنید.

رژیم کتوژنیک برای چاقی

کتوژنیک و بدنسازی در هر رژیمی ممکن است حجم ماهیچهای از بین برود، اما مصرف زیاد پروتئین و سطح کتون بالا موجب از بین رفتن حداقلی حجم ماهیچهای نسبت به دیگر رژیمها میشود. الکل: به علت وجود کربوهیدرات و خروج شما از حالت کتوزیس بهتر است مصرف نوشیدنی های الکلی را به کلی قطع کنید. درنهایت، این بدین معناست که شما باید کالری خود را به میزان ۱۰۵۰-۱۲۰۰ کالری در روز کاهش دهید، که این امر مضر میباشد. اطلاعاتی که تنورز در این مقاله برای شما ارائه داده است، بیشتر در مورد رژیم غذایی کتوژنیک استاندارد میباشد. یکی از موارد مهم دیگر در رژیم لاغری این موضوع است که هر روز تئوری و همچنین نظرات متعددی در ارتباط با رژیم لاغری ارائه می شود که افراد را در کاهش وزن دچار سردرگمی می کند. در نتیجه این مواد غذایی جزء غذاهای محبوب رژیم کتو به شمار می روند. ۲ رژیم غذایی که ۲۵۰۰ کیلو کالری دارند میتوانند روی یک فرد نتایج مختلفی را ایجاد کنند و این تفاوت ناشی از نسبت درشت مغذیهاست. برای شروع رژیم بهتر است در ابتدا بیش از حد کالری هایتان را محدود نکرده و به سیر شدنتان اهمیت بدهید.

مقدار کربوهیدرات دریافتی نباید بیش از ۵۰ گرم در روز بشود. تأثیر این رژیم در کاهش وزن و بهبود سلامتی، در بیش از ۲۰ مطالعهی مختلف اثبات شده است. بسیاری از رستوران ها غذاهای گوشتی و خوراک ماهی را سرو می کنند. در طول رژیم کتوژنیک می توانید از خوردن غذاها و وعده های مغذی و خوشمزه لذت ببرید. اما مزیتی که این غذا دارد این است که شما میتوانید یکبار آن را تهیهکرده و در طول هفته از خوردن آن لذت ببرید. • تمرین خود را بالا ببرید. رژیم کتوژنیک میتواند چربیهای اضافه که با دیابت نوع 2، پیش دیابت و سندرم متابولیک مرتبط است، را از بین ببرد. می توانید این روغن را به ماست اضافه کنید تا سطح کتون و انرژی تان در طول روز افزایش پیدا کند. تب کتوژنیک باعث کاهش انرژی و عملکرد ذهنی فرد شده و فرد علاوه بر مشکلات خواب، حالت تهوع، احساس گرسنگی بیشتری کرده و دچار مشکلات معده خواهد شد. علاوه بر این، میتواند دوز مناسبی از فولات، پتاسیم، و ویتامین K را فراهم آورد. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث میشود رژیم کتو نسبت به رژیم غذایی کم چرب برتری بیشتری داشته باشد، از جمله افزایش مصرف پروتئین، که مزایای بیشماری را فراهم میکند.

​C onte᠎nt has be​en gener᠎at​ed ᠎wi​th t​he ᠎he᠎lp ᠎of GSA Conte nt G᠎ener᠎at or Demoversi on.

رژیم کتوژنیک برای مبتدی ها چربی محدودیتی در این رژیم ندارد بنابراین میتوانید از انواع چربیها مانند کره، بیکن، پنیر و ماهی چرب استفاده کنید. غذاهایی که در طول رژیم کتوژنیک خود مصرف می کنید باید شامل گوشت، ماهی، تخم مرغ، کره، مغزها، روغن های طبیعی و سالم، میوه آووکادو و سبزیجات کم کربوهیدرات باشد. این رژیم شامل کاهش شدید مصرف کربوهیدرات و مصرف چربی به جای آن است. مصرف روغن MCT یا کتون نیز می تواند به کاهش چنین عوارضی کمک کند. به عنوان دسر نیز می توانید از پنیر مخلوط همراه با خامه همراه با توت ها استفاده کنید. برایتان خطری به همراه نخواهد داشت. 1. آیا می توان با رژیم کتوژنیک عضله سازی داشت؟ کراتین فواید بسیار زیادی برای سلامتی و عملکرد فرد خواهد داشت. طرفداران رژیم خیلی کم چرب ادعا می کنند رژیم لاغری سریع که رژیم های غذایی کم چرب سنتی به اندازه کافی چربی ندارد و مصرف چربی باید زیر ۱۰ درصد از کالری کلی باقی بماند تا فواید سلامتی و کاهش وزن داشته باشد. محصولات کم چرب یا رژیمی: این نوع از غذاها معمولاً فرآوری شده بوده و سرشار از کربوهیدرات است. اعضا این تیم معمولاً شامل یک «متخصص پروانهدار تغذیهٔ کودکان» که مسئول هماهنگسازی برنامهٔ رژیم غذایی است و یک «پرستار دارای پروانه رسمی» که با صرع کودکان آشنایی کافی داشته باشد. Content has  been c​reated ​by GSA C​on᠎te nt G᠎ener᠎at or  DE​MO​.

این عارضه نیز رایج بوده و ممکن است برای افراد دارای رژیم کتوژنیک اتفاق بی افتد. زیرا این افراد در کنار پروتئین زیاد نیاز به مصرف کربو هیدرات نیز دارند. اگرچه به طور کلی مکمل خاصی نیاز نیست در کنار رژیم کتوژنیک مصرف کنید ولی مکمل های زیر می تواند کمک کننده باشد. مکمل های خاصی نیز وجود دارد که می تواند در حین پیروی فرد از رژیم کتوژنیک مؤثر و مفید باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند. بهترین میان وعده ها در رژیم کتوژنیک شامل گوشت، پنیر، زیتون، تخم مرغ آب پز شده، مغزها و شکلات تلخ می شود. طی تحقیقاتی که این زمینه انجام شده، محققان به این نتیجه رسیده اند که این رژیم در مقایسه با رژیم های غذایی کم چرب با محدودیت کالری، 2/2 درصد عملکرد بهتری را از خود به جای گذاشته است. رژیم کتوژنیک در بلندمدت میتواند مشکلاتی را مثل کمبود پروتئین در خون، کبد چرب و سنگ کلیه ایجاد کند.

در رژیم کتوژنیک به این دلیل که نباید از مواد قندی و کربوهیدرات بالا برای ناهار استفاده کرد مصرف سوپ جو توصیه نمیشود، ولی سوپ مرغ را با حذف کربوهیدرات مثل رشته و مواد قندی میتوانید به راحتی مصرف کنید. در هر رژیم کاهش وزنی احتمال از دست دادن عضلات وجود دارد؛ با این حال، مصرف پروتئین و وزنه زدن احتمال بروز این مشکل را به حداقل میرساند. 1. آیا با رژیم کتوژنیک عضلات را از دست خواهم داد؟ در هر رژیمی امکان از دست دادن عضله وجود دارد. با این حال به خاطر میزان پروتئین دریافتی زیاد در رژیم کتوژنیک و سطح کتون های زیاد این کار به کاهش عضله سوزی کمک کرده و می توانید در کنار وزنه زدن و بدنسازی از رژیم های کتوژنیک استفاده کنید. افرادی که مصرف زیاد گوشت یا لبنیات دارند از ترکیب این غذاها در رژیم غذایی خود بهره مند می شوند. رژیم غذایی کتو معمولا سیرکننده است؛ بنابراین، با توجه به میزان فعالیت بدنی ممکن است فقط به یک یا دو میان وعده نیاز داشته باشید. نکته مهم دیگر این است که این رژیم کاربردی و مؤثر خواهد بود اما فقط در صورتی که به آن پایبند باشید و برای مدت طولانی آن را انجام دهید.

این امر زمانی دشوارتر خواهد بود که صبح در کنار قهوه خود یک دونات مشاهده کنید، اما به دلیل رژیم غذایی نتوانید آن را بخورید. به عنوان مثال بیکن و تخممرغ مواد غذایی مناسبی برای این رژیم غذایی هستند، اما اگر چند روز متوالی آنها را مصرف کنید، بدون شک خسته شده و درنتیجه ممکن است قادر به تداوم رژیم غذایی خود نباشید. اگر به دنبال یک برنامه غذایی رژیم کتوژنیک هستید آگاهی از روغنها و چربیهای مفید و مضر بسیار ضروری است. اگر دسترسی به روغن MCT ندارید می توانید از جایگزین های آن استفاده کنید. روغن MCT را می توان به نوشیدنی یا ماست افزود. این مکمل ها شامل مواد معدنی و روغن MCT ( روغن نارگیل) می شود. غذاهای کتویی شامل چه مواردی هستند؟ در رژیم روزانه 2000 کالری، معمولا شامل 165 گرم چربی، 40 گرم کربوهیدرات و 75 گرم پروتئین است. شما باید در این رژیم روزانه ۱۲۰ گرم پروتئین و حدود ۱۳۰ گرم چربی مصرف کنید. شما اگر طولانی مدت از این رژیم استفاده کنید و ویتامین های خود را تامین نکنید دچار ریزش مو خواهید شد. از آنجا که این رژیم بسیاری از غذاها را محدود میکند و این محدودیت برای طولانی مدت موجب آسیب به بدن میشود، نمیتوان آن را برای مدت طولانی ادامه داد.

کودکان به مدت ۲ تا ۳ هفته با رژیم مایع شفاف تغذیه میشدند تا حمله آنها بهبود پیدا کند.هر چند چنین روزهداری به عنوان درمانی طولانی مدت قابل استفاده نبود. بنابراین، در این رژیم غذایی پاستا و کیک حذفشده و بهجای آنها از گوشت، تخممرغ و روغنهای سالم استفاده میشود. من در اغلب اوقات زندگی خود با تنظیم وزن و مشکلات مربوط به وزن درگیر و به دنبال کاهش مقداری وزن و بدست آوردن دوباره سلامتی ام به وسیله رژیم غذایی کتوژنیک بوده ام. برای تهیهی این معجون ۴ عدد تمشک، ۴ عدد زغال اخته، ۴ تکه خیار، مقداری یخ و آب را در یک ظرف ریخته، به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید و سپس نوش جان کنید. رژیم کتوژنیک باعث تغییراتی در سطح آب و مواد معدنی داخل بدن شما می شود به همین خاطر استفاده از نمک بیشتر و مواد معدنی اهمیت پیدا می کند. مطالعه ای قدیمی نشان داده که رژیم کتو باعث بهبود حساسیت به انسولین تا ۷۵% می شود. این که بخواهید غذای رستوران ها یا غذا خوری ها را کتوژنیک کنید، کار چندان دشوار و پیچیده ای نیست. این نوع رژیم برای ورزشکاران حرفه ای و افرادی که به دنبال حجم گرفتن و عضله سازی زیاد هستند توصیه نمی شود.

مضرات کتوژنیک

پروتئین وی به عضله سازی نیز کمک زیادی خواهد کرد. بله بازهم امکان عضله سازی وجود دارد ولی قطعاً نسبت به رژیم های با کربو هیدرات متوسط میزان این عضله سازی کمتر خواهد بود. ممکن است در وضعیت کامل کتوزیس قرار نگرفته باشد برای این کار بهتر است میزان کربوهیدرات دریافتی تان را کمتر کنید. برای کاهش این عوارض، می توانید برای 2 هفته اول از یک رژیم کم کربو هیدرات ساده پیروی کنید تا بدن شما به سوزاندن چربی بعد از حذف کامل کربو هیدرات عادت کرده و سپس کاملاً وارد روند رژیم کربو هیدرات شده و همه نکات آن را رعایت کنید. از این طریق بدن شما قبل از حذف کامل کربوهیدراتها، یاد میگیرد که بیشتر از چربیها استفاده کند. دلیل این است که مصرف قند در بدن شما برای صرف کارهای روزانه و کسب انرژی بیشتر کاهش پیدا کرده است. همچنین شاید تا مدتی فرد انرژی کافی برای انجام تمرینات ورزشی اش نداشته باشد یا عملکردش در حین انجام تمرینات ورزشی کاهش پیدا کند. برای مواد معدنی بهتر است روزانه 3,000- 4,000 میلی گرم نمک طعام، 1,000 میلی گرم پتاسیم و 300 میلی گرم منیزیم استفاده کنید تا عوارض جانبی آن تا حد زیادی کاهش پیدا کند.