رژیم لاغری سریع

BMI چیست و چرا از آن برای تصمیم گیری در مورد “سلامت” استفاده می شود؟ – اخبار هامون


شاخص توده بدنی (BMI) ابزاری است که در سراسر جهان برای تعیین اینکه آیا وزن بدن شما “سالم” است یا خیر، استفاده می شود. از قرن نوزدهم استفاده می شود و هنوز هم توسط NHS در بریتانیا استفاده می شود.

اگر BMI شما خیلی پایین باشد، ممکن است کم وزن در نظر گرفته شوید. پزشک می تواند با تغییر رژیم غذایی به شما در برنامه ریزی برای افزایش وزن سالم کمک کند.

اگر BMI شما خیلی بالا باشد، ممکن است اضافه وزن یا چاق در نظر گرفته شوید. پزشک شما می تواند با تغییر سبک زندگی به کاهش وزن به روشی سالم کمک کند.

بیشتر بخوانید: آیا با غذا رابطه خوبی دارم؟ علائم هشدار دهنده و زمان کمک گرفتن

BMI چیست؟

BMI مخفف Body Mass Index است. این روش از قد و وزن شما برای بررسی اینکه آیا وزن مناسبی دارید استفاده می کند. اولین بار در دهه ۱۸۳۰ توسط ریاضیدان آدولف کولت اختراع شد.

BMI را می توان با استفاده از جدول، نمودار یا ریاضی ساده تعیین کرد. این یک قانون ساده است که برای طبقه بندی گسترده افراد به عنوان کم وزن، وزن طبیعی، اضافه وزن یا چاق بر اساس وزن و قد استفاده می شود.

چگونه استفاده می شود؟

BMI هنوز هم امروزه برای تعیین وزن مناسب برای جنسیت، قد و سن استفاده می شود. BMI “طبیعی” بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ است.

از BMI می توان تقریباً برای تعیین اینکه آیا فرد در معرض خطر بیماری های مرتبط با وزن است یا خیر، استفاده کرد. با این حال، عوامل دیگری مانند ترکیب بدن، سطح فعالیت و شرایط سلامت زمینه ای را در نظر نمی گیرد. بنابراین این نشانه کاملی از سالم بودن یا نبودن شما نیست.

نحوه محاسبه شاخص توده بدنی

با محاسبه شاخص توده بدن، وزن یک فرد بالغ را بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد او بر حسب متر تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر شما ۷۵ کیلوگرم وزن و ۱.۷۵ متر قد دارید، می توانید BMI خود را به صورت زیر محاسبه کنید: ۷۵ / (۱.۷۵ x 1.75) = 24.49. BMI شما ۲۴.۴۹ خواهد بود.

آیا حالم خوب است؟

برای بزرگسالان، BMI ایده آل بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ است. برای کودکان بین ۲ تا ۱۸ سال، BMI سن و جنسیت و همچنین قد و وزن را محاسبه می کند. می توانید این کار را با استفاده از وب سایت NHS انجام دهید.

به طور کلی دسته بندی BMI به شرح زیر است:

  • زیر ۱۸.۵ – در محدوده سبک وزن
  • بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ – در محدوده وزن سالم
  • بین ۲۵ و ۲۹.۹ – در محدوده اضافه وزن
  • بین ۳۰ تا ۳۹.۹ – در محدوده چاقی

این دستورالعمل ها باید با کمی نمک رعایت شوند، زیرا سبک زندگی و ترکیب بدن نسبت به BMI شاخص بسیار بهتری برای سلامت کلی هستند. ورزشکاران حرفه ای اغلب با توجه به شاخص توده بدنی به عنوان “چاق” طبقه بندی می شوند، زیرا وزن ماهیچه ها بیشتر از چربی است. به همین ترتیب، تراکم استخوان می تواند بر وزن شما تأثیر بگذارد، اما این مورد در محاسبه BMI در نظر گرفته نمی شود.

اگر سالم هستید، به طور منظم ورزش می کنید و رژیم غذایی متعادلی دارید، لازم نیست نگران BMI خود باشید. اگر نگران هستید، باید برای کمک و راهنمایی بیشتر با پزشک خود صحبت کنید.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر