آشنایی با رژیم کتوژنیک – دکتر سید مرتضی موسوی

تغذیه کتوژنیک چیست وقتی از كتو به عنوان یك درمان سرطان یاد می شود، بیشتر افراد به اثر واربورگ اشاره می كنند، که در نتیجه آن سلول های سرطانی ترجیح می دهند از گلیکولیز بی هوازی (بدون اکسیژن) برای تولید انرژی استفاده در مورد میوه و سبزی رژیم پنج آسان روش‌ها ساخت با رژیم کتوژنیک چقدر کم میکنیم زودتر 1402 کتوژنیک كنند. سرطان: این رژیم غذایی در حال حاضر برای درمان انواع مختلفی از سرطان و کند شدن رشد تومورها مورد استفاده قرار می گیرد. با نرخ ۱۰ درصد کاهش وزن، ۱۳ تا ۲۶ کیلوگرم کاهش وزن را میتوان برای فرد چاق متصور بود. BMI یا شاخص توده بدنی به حاصل تقسیم وزن (کیلوگرم) به مجذور قد (متر مربع) گفته میشود که در واقع ابزاری است که با آن می توان وزن فرد را نسبت به قد وی سنجید. معمولاً چربیها باید ۲۰-۳۵ درصد کالری روزانه را شامل شود که این میشود ۰.۵-۰.۶ گرم چربی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت روزانه. در مدل دورهای یا هدفدار حتما باید یک متخصص در هر وعده غذایی شما، به دقت میزان کربوهیدرات را اندازهگیری کند.

برنامه ریزی کنید که به جای سه وعده غذایی بزرگ ، شش تا هشت وعده غذایی کوچکتر در روز مصرف کنید. در سایر مواقع از مصرف کربوهیدرات ها باید پرهیز کنند. ۴ – تا چه زمان باید رژیم کاهش وزن را ادامه داد؟ مدت زمان لازم برای مطالعه این مقاله ۲۰ دقیقه می باشد. رژیم لاغری برای سلامتی انسان های چاق لازم است ولی میتواند برای افراد معمولی خطرناک باشد. با دریافت زیاد پروتئین، بدن کمتر وارد وضعیت کتوزیس میشود، زیرا بدن میتواند پروتئینهای اضافی را به آمینواسید تجزیه و در ادامه، آنها را به انواع قند تبدیل نماید. همیشه سعی کنید سبزیجات و گوشت را در طولانی مدت تغییر دهید، زیرا هر کدام مواد مغذی و مزایای سلامتی را فراهم می کند. غذاهای اصلی در رژیم غذایی کتوژنیک شامل گوشت، ماهی، کره، تخم مرغ، پنیر، خامه، روغن، آجیل، آووکادو، دانهها و سبزیجات کم کربوهیدرات هستند. رژیم غذایی لاغری سریع تحقیقات بیشتری برای درک نقش رژیم کتوژنیک در درمان یا بهبود اختلال اسکیزوفرنی لازم است، زیرا مطالعات موجود فعلی، یا مطالعات حیوانی بوده و یا مطالعات موردی هستند، اما مزایای یک رژیم غذایی کم چربی و دارای کربوهیدرات کم در مغز و در مورد میوه و سبزی رژیم کتوژنیک اعصاب امیدبخش است.

غذای کتوژنیک چیست

نحوه انجام رژیم کتوژنیک پروتئین حیوانی (گوشت، ماهی، و غیره) دارای کربوهیدرات بسیار کمی هستندکه در رژیم کتوژنیک خیلی مورد توجه قرار میگیرند. در این مقاله میخواهم در مورد اینکه چرا ممکن است هنگام انجام رژیم کتوژنیک و روزه داری متناوب، گرسنه باشید، صحبت کنم. در طول روز برای شما که قرار است رژیم کِتون را اجرایی کنید ممکن است بارهاوبارها احساس گرسنگی داشته باشید که در ادامه ما میان وعدههای مناسبی را برای شما توصیه خواهیم کرد. حتی برای برخی از افراد این مزیت مهمتر از میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک است و جالاب است که بدانید تجربه آن فقط یک یا دو روز رژیم گرفتن طول میکشد. چاقی به طور کلی یک بیماری چند عاملی و پیچیده است که تحت تاثیر ژنتیک، عوامل محیطی و تاثیر متقابل این دو عامل بروز میکند. اما در حال حاضر مطالعات نشان داده است که این رژیم غذایی می تواند فواید زیادی برای طیف گسترده ای از بیماری ها داشته باشد.

اما برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، یک نگرانی بزرگ وجود دارد که شما چربی زیادی در کتو مصرف می کنید و این چربی ممکن است اشباع شده باشد که در هنگام خوردن بیش از حد ناسالم است. بعد از این مدت بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود مصرف پروتئین و چربی ذخیره شده در بدن را آغاز میکند و این امر در نهایت منجر به کاهش وزن شما میشود که به آن در اصطلاح «کتوز» میگویند. اگر در روز کمتر از ۵۰ گرم از کربوهیدرات ها را مصرف کنید، در نهایت انرژی بدن شما (قند خون که بدن می تواند سریع مصرف کند) تمام می شود. پاسخ کارن : سلام مصرف مکمل های پروتئین بالا همانند ایزووی یا پیورپروتئین پس از ورزش توصیه می شود. افزایش تمایل به مصرف غذاهای آماده ونیمه آماده، روی برگردانی از ورزش های روزانه و مداوم باعث می شود علاوه بر داشتن یک اندام نامتناسب سلامتی جسمانی نیز به خطر افتد. تغییر رژیم غذایی بعد از کتو و شروع مصرف کربوهیدرات میبایست در طول مدت زمان حداقل 2 الی 3 هفته صورت گیرد. کتوژنیک” توسط لایل مک دونالد، یک تصور غلط رایج وجود دارد، به خصوص در میان بدنسازان، که کتوز نشانگر تجزیه پروتئین است؛ در حالی که در واقع عکس این مسئله وجود دارد: بدن حداقل بافت ماهیچه ای را تطبیق داده و از دست می دهد.

رژیم کتوژنیک در شیردهی

برای به حداقل رساندن این عوارض جانبی، می توانید یک رژیم غذایی معمولی کم کربوهیدرات را برای چند هفته اول امتحان کنید. روغن زیتون مزایای چشمگیری برای قلب شما ایجاد میکند. یک نمونه از رژیم کلاسیکِ کتوژنیک موسوم به «رژیم کتوژنیک امسیتی» از گونهای روغن نارگیل بهره میبرد که غنی از تریگلیسریدهای زنجیره متوسط است و نیمی از کالری مورد نیاز را فراهم میکند. ورزش و فعالیت بدنی بخشی از رژیم است. اینکه به چه مقدار پروتئین نیاز دارید بستگی به مقدار فعالیت و وضعیت سلامتتان دارد. ۵ – کدام بیماریها در کنار چاقی نیاز به توجه ویژه خواهند داشت؟ از جمله بیماری های مثل سابقه سکته قلبی ، آنژین صدری ، جراحی عروق کرونری ، همچنین اختلالات خواب در کنار چاقی زمانی نیازمند توجه ویژه خواهد بود که برخی از علائم نظیر خر و پف و قطع تنفس در حین خواب که منجر به پریدن ناگهانی خواهد شد، بروز کنند. بیماری هایی نظیر بیماریهای قلبی عروقی ، سکته مغزی ، مشکلات تنفسی ، دیابت نوع ۲ ، اختلالات خواب ، التهاب استخوانی و مفصلی ، سنگ کیسه صفرا ، استرس ، اختلالات هورمونی نظیر قطع قاعدگی یا قاعدگی دردناک در ارتباط مستقیم با چاقی هستند و نکته مهم این است که چاقی میتواند در نهایت منجر به سرطانهایی نظیر اندومتر ، پستان ، پروستات و کلون نیز بشود.

بنابراین شانس ابتلا به بیماریهای قلبی بالا میرود. اما مشکل از آنجایی شروع میشود که بحث بیماریهای مرتبط با چاقی مطرح میشود. اما افرادی که درگیر چاقی زیاد هستن و با شروع بلوغ دچار اضطراب و استرس های خاص این دوران میشن، فقط استفاده از یک برنامه رژیم غذایی نوجوانان در سن بلوغ کامل و مقوی و در کنار اون کم کالری کمک میکنه که به رشد مطلوب دست پیدا کنن. بر اساس وزن، در صورتی که نیاز به کاهش وزن بیش از ۱۰ درصد وزن بدن باشد، پس از یک دوره ۶ ماهه باید دوره ای را به تثبیت وزن اختصاص داد و در کنار آن برنامه ورزشی و رفتاری متناسبی طراحی کرد. سپس بعد از دوره تثبیت، مجدد میتوان فاز بعدی رژیم لاغری را شروع کرد. در این رژیم به صورت دوره ای دریافت کربوهیدارت کاهش می یابد. نکته ی دیگه ای که باید بهش دقت کنید این هست که بعضی از مواد غذایی درسته که چربی یا پروتئین بالایی دارن، اما به همون اندازه هم کربوهیدرات دارن که این برای رژیم مناسب نیست. رژیم کتوژنیک برای کاهش سطح انسولین، به ویژه برای مبتلایان به دیابت نوع 2 یا پیش دیابت بسیار مؤثر است.ک مطالعه نشان داد که تنها پس از 2 هفته از رژیم کتوژنیک، حساسیت به انسولین 75٪ بهبود یافته و قند خون از 7.5 میلیمول در لیتر به 6.2 میلیمول در لیتر کاهش یافته است.

اگر شما هم دغدغه لاغر شدن و کاهش وزن دارید ، توصیه می کنیم مطالب زیر را که پیرامون لاغری شکم است مطالعه کنید. برای تشخیص اینکه فردی چاق است یا خیر، باید از ابزار اندازه گیری نظیر BMI و دور کمر استفاده کنیم. مهمتر از آن ، چربی از این جهت که در نهایت بدن را در حالت سیری (“کامل”) قرار می دهد به طور طبیعی رضایت بخش تر است. در رژیم کتوژنیک باید روزانه کمتر از 50 گرم از کربوهیدراتها را مصرف کنید، در نهایت انرژی بدن شما (قند خون که بدن میتواند سریع مصرف کند) تمام میشود. در مایو کلینیک بر پایهٔ همین پژوهش، اصطلاح «رژیم کتوژنیک» را ابداع کرد تا اشارهای به تولید سطوح بالای اجسام کتونی در خون در اثر مصرف فراوان چربی و مصرف اندک کربوهیدرات داشته باشد. رژیم لاغری دارای انرژی کمتر از نیاز فرد چاق است ولی نباید این میزان از ۱۲۰۰ کیلوکالری در روز کمتر باشد و در موارد خاص بر اساس تشخیص، میتواند از این مقدار نیز کمتر باشد ولی تحت هیچ شرایطی این رژیم غذایی نباید کمتر از ۸۰۰ کیلوکالری در روز تعیین شود.

1- رژیم استاندارد کتوژنیک: این مدل دارای پروتئین متوسط و چربی بالا است. وبسایت نوشاتی اجازه بدي دارای آرم موافق با الکترونیک تک نام بزرگ، آرم سراسری لیست رسانهی الکترونیکی را انتخاب کنید و انتخاب کنید مجوز معتبر گروه وعده های غذایی را انتخاب کنید و انتخاب کنید درمان میباشد، مطمئنترین وبسایت برای گرفتن دمنوش نیوشا محسوب میشود. رژیم غذایی زون چگونه کار می کند: رژیم غذایی زون توصیه می کند که هر وعده غذایی بصورت متعادل شامل یک سوم حجم از پروتئین، دو سوم میوه ها و سبزی های رنگارنگ و مقدار کمی چربی، یعنی روغن غیر اشباع مانند روغن زیتون، آووکادو یا بادام باشد. اگر صرعی با تجویز دو یا سه داروی ضدتشنج کنترل و درمان نشود به آن «مقاومبهدرمان» میگویند. حدود ۶۰٪ از بیماران با تجویز نخستین داروی ضد صرع، تشنجهایشان کنترل میشود؛ از سوی دیگر، در نزدیک به ۳۰٪ بیماران صرع با تجویز دارو کنترل و مهار نمیشود. پیترمن در ۱۹۲۵ میلادی گزارش کرد که ۹۵٪ از ۳۷ بیمار جوان او، کنترل موفقیتآمیزی در تشنجهایشان داشتهاند و ۶۰٪ شان از بند این بیماری رهایی یافتهاند. Conte nt h as been c reated  by GS​A Cont ent Generato​r DEMO᠎!

طی چهار سال، ۱۶٪ از ۱۵۰ بیمار اولیه، کاهش قابلملاحظه، ۱۴٪ کاهش عالی و ۱۳٪ رهایی کامل از تشنجها را داشتند که البته این آمار، آنهایی را هم که قادر به ادامهٔ رژیم نبودند، در بر میگیرد. ظرف ۱۲ ماه، ۵۵٪ همچنان به رژیم اِعمالشده پایبند ماندند، ۲۳٪ کاهش خوب در تشنجها، ۲۰٪ کاهش عالی در تشنجها و ۷٪ رهایی کامل از بند تشنجها داشتند. کودکانی که ضایعهٔ فوکال مغزی دارند (یعنی یک نقطهٔ خاص در مغزشان شروعکننده تشنج است) و نامزد انجام جراحی هستند با احتمال بیشتری پس از جراحی و آغاز این رژیم، بهبود کامل (عاری از تشنج) خواهند یافت. البته لازم به ذکر است که این رژیم به دیابتیهای نوع ۱ توصیه نمیشود و دیابتیهای نوع ۲ نیز باید با احتیاط و زیر نظر پزشک از این رژیم استفاده کنند. اما لازم است تا روند اصولی تغذیه برای هر فرد با شرایط او تنظیم شود و پیروی از هر رژیم عمومی توصیه نمی شود. احتمال اینکه در رژیم کتوژنیک چربی های ناسالم بخورید زیاد است. گاهی اوقات از آنها به عنوان رژیم های کتوژنیک یا “کتو” یاد می شود. برخی از آنها در کبد به کتون تبدیل میشوند. هنوز علت قطعی این مسئله برای متخصصان مشخص نیست اما احتمالا کتونهای که بدن برای به دست آوردن انرژی میسوزاند سبب محافظت از سلولهای مغز در برابر آسیب میشوند.