کلینیک های مورتل با کمبود مزمن دارو مواجه هستند


کوکتسو خوزا (29 ساله) دو بار در دو سال به کلینیک سدیان در سوتلانگ در مورتله رفته است و هر دو بار نتوانست به مراقبت های بهداشتی کافی دسترسی داشته باشد.

این هفته او نوزاد 11 ماهه خود را که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا را نشان می داد به مرکز برد. او بدون هیچ دارویی به خانه برگشت.

پارسال در اردیبهشت وقتی بچه حدود یک ماهه بود خزا او را به درمانگاه برده بود. نوزاد چیزی شبیه عفونت چشم داشت و زخم هایی در سراسر بدنش داشت. سپس به خوزا گفته شد که به نزدیکترین داروخانه خود مراجعه کند، زیرا درمانگاه دارو ندارد.

“برای ما بی معنی است که کلینیکی داشته باشیم که دارو نداشته باشد. ما به کلینیک می‌رویم چون نمی‌توانیم هزینه‌ی دکتر را بپردازیم، بنابراین وقتی به ما می‌گویند برو داروها را بخر، توهین است. من گاهی حتی انرژی ندارم دخترم را به آنجا ببرم زیرا انتظار دارم کمکی دریافت نکنم.»

خزا دانشجو است و بیکار. او چاره ای جز رفتن به کلینیک سدیان برای مراقبت های بهداشتی ندارد.

مشکل تکراری

کمبود دارو یک مشکل تکراری است که سلامت نیوز قبلا گزارش داده است. در آن زمان، سخنگوی وزارت بهداشت شمال غرب، Tebogo Lekgethwane گفت که با کمبود مقابله شده است. کمتر از یک سال بعد، بیش از پنج کلینیک در ناحیه Moretele کمبود داروهای اولیه برای سرماخوردگی و آنفولانزا دارند.

Mmamogolo Golela (100) از درد در مفاصل خود شکایت دارد. او می گوید تنها چیزی که به او کمک می کند کرم موضعی است که از کلینیک متی بست تهیه می کرد. اما حالا وقتی به آنجا می رود بهانه اش را می آورند.

“در شش ماه گذشته من کرم را از داروخانه ها می خریدم و 200 روپیه از حقوق بازنشستگی خود را برای چیزی که باید در کلینیک به صورت رایگان دریافت می کردم، خرج کردم. من پیر هستم و گاهی اوقات درد می‌گیرم و باید خودم را بمالم.

اخبار سلامت از پنج کلینیک در Moretele بازدید کرد: کلینیک Leseding، Mathibestad، Mogogelo، Lefatlheng و Sediane. کمبود دارو توسط حداقل یک کارگر در هر مرکز تایید شد.

او گفت: «ما از اینکه به مردم بگوییم داروی خاصی نداریم خسته شده‌ایم، احساس می‌کنیم که وظایف خود را انجام نمی‌دهیم. یک پرستار در کلینیک متی بستاد که نخواست نامش فاش شود، می گوید.

«حتی وقتی اداره دارو می‌آورد، آنها به اندازه کافی نمی‌آورند زیرا ما برای بسیاری از مردم خدمات ارائه می‌دهیم. ما همچنین در امان نیستیم زیرا گاهی اوقات وقتی به کسی می گویید دارویی وجود ندارد، حتی ما را تهدید می کنند که ما دارو را برای خانواده خود مصرف می کنیم.

وزارت از کمبود آگاه است

Lekgethwane تأیید می کند که کمبود دارو در Moretele وجود دارد و می گوید که منطقه نیاز به تقویت و حمایت از مدیران عملیاتی در کلینیک ها دارد.

او همچنین می افزاید که MEC یک تیم مداخله در دسترس بودن دارو را در نوامبر 2023 منصوب کرد. وظیفه این تیم بررسی تمام چالش های تجربه شده در توزیع دارو و ایجاد مداخلات در جایی که چالش ها شناسایی شده است، است.

در حال حاضر توزیع دارو از طریق داروخانه ها در مراکز درمانی مختلف انجام می شود. او توضیح می‌دهد که بیمارستان‌های بزرگتر داروخانه‌های بزرگ‌تری دارند و کلینیک‌ها را در همان منطقه یا زیر ناحیه تغذیه می‌کنند.

Lekgethwane ادامه داد که داروخانه فرعی Moretele دارای دارو برای آنفولانزا، درد، سوختگی و همچنین آنتی بیوتیک است. او می گوید که در سطح تسهیلات، کلینیک های لفتلنگ، لسدینگ و ماتی بستاد داروی آنفولانزا ندارند، اما سفارش داده شده است.

سایر تأسیسات با ذخایر شدیداً محدود کار می کنند، به عنوان مثال سدیان تنها دارای ذخایر آلرژکس، آنتی بیوتیک و پانادو است. – سلامت نیوز