سیستم مراقبت های بهداشتی SA: رویکرد پیشگیرانه تر تشویق می شود


مبارزات جاری در سیستم مراقبت های بهداشتی عمومی آفریقای جنوبی، از جمله کمبود کارکنان، زیرساخت های ضعیف و معوقه های جراحی، روز سه شنبه زمانی که نمایندگان مجلس نگرانی های خود را با وزیر بهداشت جو فاهلا مطرح کردند، مورد توجه قرار گرفت. وزیر در حال ارائه رای بودجه وزارتخانه خود بود.

اولویت‌بندی مراقبت‌های بهداشتی اولیه، امکانات سلامت روان و رویکرد پیشگیرانه‌تر به مراقبت‌های بهداشتی موضوعات اصلی بحث و گفتگو بود. Phaahla پاسخ داد و گفت که سیستم مراقبت های بهداشتی در حال فروپاشی نیست و به این نکته اشاره کرد که کارکنان مراقبت های بهداشتی هر روز جان مردم را در سراسر کشور نجات می دهند.

ما تصدیق می کنیم که مسائلی وجود دارد و در حال رسیدگی به آنها هستیم. ما از جایی که چالش داریم ابایی نداریم.» او می گوید.

فاهلا اضافه کرد که لایحه بیمه سلامت ملی (NHI) نقطه مقابل خصوصی سازی است و از آنجایی که تعداد زیادی از جمعیت به مراقبت های بهداشتی عمومی متکی هستند، وزارتخانه این موضوع را ساده نمی گیرد.

او می‌گوید: «۸۵ درصد از جمعیت به مراقبت‌های بهداشتی عمومی وابسته هستند، و این مسئله مرگ یا زندگی است».

از سیستم مراقبت های بهداشتی کوبا بیاموزید

سال گذشته 594 دانشجوی پزشکی آفریقای جنوبی از هشت استان مختلف به عنوان بخشی از برنامه همکاری پزشکی نلسون ماندلا/فیدل کاسترو در کوبا فارغ التحصیل شدند.

هدف این برنامه رسیدگی به نیاز به یک مدل آموزشی پزشکی جدید با تمرکز بر خدمات مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه و ترویجی به جای تسلط تاریخی سیستم مراقبت های بهداشتی درمانی است. او می گوید که این امر کلیدی برای مقابله با افزایش بیماری های سبک زندگی، کنترل ضعیف عفونت، تشخیص نادرست بیماری ها و میزان مرگ و میر نوزادان است.

او می‌گوید: «ما باید رویکرد مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه کوبا را به سیستم مراقبت‌های بهداشتی کشورمان بپذیریم».

Dhlomo: مشارکت ها کار می کنند

معاون وزیر بهداشت، Sibongiseni Dhlomo، همچنین از نمایندگان مجلس از ابتکاراتی مانند برنامه توزیع و توزیع داروهای مزمن مرکزی (CCMDD) – که مکانیسم جایگزینی برای تسهیل دسترسی به دارو برای بیماران پایدار فراهم می کند، قدردانی کرد.

به جای اینکه بیماران 12 بار در سال برای دریافت دارو به کلینیک مراجعه کنند، CCMDD به آنها کمک می کند تا چهار بار در سال دارو دریافت کنند. این نه تنها به بیمار کمک می کند، بلکه به ازدحام بیش از حد مراکز درمانی نیز کمک می کند.» او می گوید.

Dhlomo می‌گوید که همکاری این وزارتخانه با مدارس خصوصی برای تولید واکسن HPV گامی مثبت در جهت از بین بردن سرطان دهانه رحم است.

تخصیص بودجه بهداشت 4.4 میلیارد روپیه کاهش یافت

تخصیص بودجه 2023/24 برای وزارت بهداشت ملی به میزان 4.4 میلیارد R4 از 64.5 میلیارد R در 22/23 به 60.1 میلیارد R در سال 2023/24 کاهش یافته است. Phaahla می گوید که این را می توان به توقف کمک های مالی مشروط اختصاص داده شده برای مبارزه با کووید-19 نسبت داد.

وزیر می گوید که هم همه گیری و هم کاهش بار به اقتصاد آسیب زده است.

«تامین مالی سلامت عمومی به طور جدی تحت تأثیر این وضعیت قرار گرفته است. واقعیت امر این است که حتی تعدیل تورمی نیز وجود ندارد و همچنین در تخصیص به برنامه های موجود کاهش می یابد.»

بهداشت کم بودجه

او می‌گوید که خزانه‌داری اذعان می‌کند که بخش بهداشت به حداقل 11 میلیارد روپیه کم بودجه است.

“ما معتقدیم که این مقدار بسیار بالاتر است. 89.2 درصد از بودجه ما به استان‌ها منتقل می‌شود و در بودجه جاری، واگذاری‌ها و یارانه‌ها به استان‌ها 56.2 میلیارد ریال از 60.1 میلیارد ریال است.

وزیر می‌گوید اکنون که کووید-19 دیگر یک اورژانس بهداشت عمومی نیست، این بخش اکنون می‌تواند بر بهبود خدمات در سراسر جهان از مراقبت‌های بهداشتی اولیه تا مراقبت‌های تخصصی تمرکز کند.

بودجه بهداشتی برای تأسیسات جدید اختصاص یافته است

بهبود خدمات بهداشتی مستلزم امکانات و زیرساخت های جدید است. وی افزود: برای حمایت از استان‌ها در این راستا 7.2 میلیارد ریال در مدت 3 سال برای انتقال مستقیم بر اساس برنامه‌های مصوب داریم. تحت کمک‌های مالی NHI، ما 1.4 میلیارد ریال داریم که توسط NDOH در استان‌ها در پروژه‌های مورد توافق از مراقبت‌های بهداشتی اولیه تا خدمات ثالث اجرا می‌شود.»

او می گوید که بودجه ساخت بیمارستان آکادمیک لیمپوپو از این بودجه تامین می شود. ساخت و ساز بیمارستان سیلوام در لیمپوپو 10 ماه پیش آغاز شد. ساخت بیمارستان های Zithulele و Bambisana در کیپ شرقی و بیمارستان Dihlabeng در ایالت آزاد نیز در حال انجام است.

Phaahla می گوید که این اداره به دنبال راه هایی است تا اطمینان حاصل شود که این تسهیلات زودتر از موعد و با بودجه کمتری ارائه می شوند.

او به نمایندگان مجلس گفت: «خرید و نگهداری تجهیزات نیز در کانون توجه قرار دارد، جایی که ما همچنین به دنبال زمان‌بندی سریع‌تر و برنامه‌های تعمیر و نگهداری قابل اعتماد هستیم. – سلامت نیوز