علت سردی رحم چیست/ سرد شدن رحم چه تاثیری بر باروری دارد


علت سردی رحم چیست ؟ چرا ما دچار سردی رحم می‌شویم؟ چه عواملی در بروز این بیماری نقش دارند؟  آیا سبک زندگی و تغذیه می‌تواند علت سردی رحم باشد؟ نشانه‌های سردی رحم کدام است؟ کیا با رحم سرد باردار شدن ؟ ما در این مقاله پاسخ این سوالات و تمام سوالات شما را در رابطه با سردی رحم پاسخ خواهیم‌داد. سردی رحم مشکلی است که می‌تواند بر باروری زنان موثر باشد. بروز دردهای قاعدگی نیز از عوارض سردی رحم است. بنابراین نیاز است با افزایش اطلاعات خود از بروز چنین حالتی پیشگیری کنیم و درصورت مبتلا شدن، برای درمان آن اقدامات سریع و مناسبی داشته باشیم.

بیشتر بدانیمتاثیر سرما بر پریود و وضعیت قاعدگی زنان

سردی رحم و نازایی

اگر به دنبال یافتن این سوال هستید که علت سردی رحم و اینکه با نازایی در زنان ارتباط دارد یا نه، باید بدانید که سردی رحم و نازایی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند. اصلا یکی از دلایل اصلی نازا شدن، سردی رحم است. در پاسخ به چرایی این سوال، در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.

چرخه دوم پریودی  همراه با ترشح هورمون پروژسترون بیشتر در بدن است. در این زمان دمای رحم افزایش پیدا می‌کند، تا شرایط مناسب برای لقاح اسپرم و تخمک  را مهیا کند. اما اگر پروژسترون کافی ترشح نشود رحم دیگر توانایی نگه داشتن تخمک را دیگر ندارد. در واقع به دلیل افت دمای رحم، پوششی برای لانه‌گزینی تخمک به شدت افت پیدا می‌کند. در نتیجه رحم دیگر توانایی نگه داشتن جنین را نخواهد داشت.

سردی رحم و فیبروم

به تومورهای خوش‌خیمی که در رحم و یا خارج از رحم زنان رشد می‌کند فیبروم رحم گفته می‌شود. فیبروم از جمله مواردی است که می‌تواند بر باروری زنان تاثیر گذار باشد. در طب سنتی ایران بیماری با این نام وجود ندارد اما این بیماری را با سردی رحم قابل تطبیق می‌دانند. اگر شمات فردی هستید که با این مشکل روبه‌رو شده‌اید و قصد دارید که خانواد تشکیل دهید، در رابطه با نحوه درمان این بیماری با پزشک خود مشورت داشته باشید.

علت احساس سرما در واژن

افراد قدیمی بر این باور بودن که رحم میتوان سرما بخورد، و این سرماخوردگی بر بارداری زن تاثی منفی میگذارد. در بعضی از زنان سرماخوردگی رحم و یا همان سردی رحم وجود دارد و در شرایطی ممکن است بدون آنکه پریود شده‌باشد احساس سرما در رحم داشه باشد. قطعا اگر مادربزرگشان در کنار آن ها باشد به او میگوید که جوراب بپوشد، چای و دمنوش بخورد، و یا حتی اجری داغ کند، لای پارچه گذاشته و روی آن بنشید. این قبیل توصیه ها و رفتار ها از دوران قدیم وجود داشته است و با استفاده از روش‌هایی آن را درمان می‌کردند. امروزه با دلایل علمی ثابت شده‌است که سردی رحم و سقط جنین به هم مربوط می‌شوند. چراکه جنین برای آنکه رشد پیدا کند و تکامل یابد نیاز به یک محیط گرم دارد.

زمانی که شما به پزشک مراجعه میکنید یکی از اولین سوالات پزشکان این است که آیا رحم زن سرماخورده است و یا مشکلات دیگری وجود دارد که باید آن را شناسایی کنند.

سردی رحم و نازایی

رحم بانوان بخاطر عملکرد مناسب در دوره بارداری و پریودی گلابی شکل خلق شده است. در نیمه دوم چرخه قاعدگی که (فاز لوتئال) نام دارد هورمون پروژسترون تولید می‌ شود که وظیفه گرم کردن دمای بدن را برعهده دارد. عملکرد فاز لوتئال کمک می کند که در صورت انجام لقاح، رحم بستری مناسب برای جنین باشد. اگر در طول نیمه دوم چرخه قاعدگی یا فاز لوتنال، سطح پروژسترون به اندازه کافی بالا نباشد یا طول این نیمه کوتاه باشد، فرد دچار سردی رحم می شود.

مزاج سرد سبب می گردد که دهانه رگ هایی که کار عبور منی و خون به سمت رحم را بر عهده دارند، تنگ شده و لوله های رحمی دچار گرفتگی یا انسداد شوند. کمبود منی در رحم  نیز، در اثر سردی رحم، قابلیت لقاح و تشکیل نطفه را بی اثر می کند. به همین خاطر است که سردی رحم، مشکلات احتمالی مانند قاعدگی زودرس، ناباروری و حتی سقط جنین را به افراد تحمیل می‌کند. پس بنابراین ناباروری رابطه مستقیمی با سردی رحم داشته و حدود ۵۰ درصد نازایی و ناباروری‌ها نتیجه داشتن رحم سرد است.

بیشتر بخوانیم: آیا بین آکنه و خودارضایی ارتباطی وجود دارد؟

سرد شدن رحم چه تاثیری بر باروری دارد؟

کاهش هورمون پروژسترون فاز لوتئال باعث سرد شدن محیط رحم شده و این مشکل به تنگ شدن و گرفتگی رگ‌های خونی اطراف رحم منجر می شود. لذا تنگ شدن لوله رحم پروسه رسیدن اسپرم به تخمک را سخت می کند. یا به عبارتی سردی رحم می‌تواند باعث ریزش زود هنگام پوشش رحم شود. به همین علت است که سرد بودن محیط رحم، به مشکلات احتمالی مانند قاعدگی زودرس، ناباروری و حتی سقط جنین دامن میزند. سردی رحم و سقط جنین ارتباط مستقیمی باهم دارند چرا که رحم سرد می‌تواند روند بارداری را مختل کند و حتی منجر به ناباروری هم شود. طبق آمار کسانی که مشکل نازایی دارند بیشتر دارای مزاج سرد هستند و کمتر کسانی که دارای مزاج گرم هستند دچار نازایی می شوند.

در پاسخ به این سوال که سرد شدن رحم چه تاثیری بر بدن دارد چنین می توان گفت که، سردی رحم می‌تواند با کاهش خون رسانی به رحم آسیب برساند. کند شدن جریان خون و کاهش خون رسانی ناشی از سردی رحم به نوبه خود منجر به پریودهای دردناک، لخته شدن خون در قاعدگی، فیبروم رحم و آندومتریوز می‌شود. مجموع این عوامل در نهایت با کاهش باروری همراه است. حتی باد و رطوبت زیاد رحم، می تواند در ماه دوم و سوم بارداری سبب سقط جنین شود. توجه داشته باشید که اگر سقط مکرر رخ دهد، رحم  دیگر توانایی نگهداشتن جنین را نخواهد داشت. با ضعیف شدن دیواره های رحم ، استعداد نگهداری جنین از این عضو سلب می شود. اگر سقط جنین تکرار شود باید به دنبال روش های دیگری چون بارداری خارج از رحم بود.

بیشتر بخوانیمیائسگی با چه علائمی در زنان آغاز می شود؟

سردی رحم چه نشانه هایی دارد؟

احتمالا شما با این سوال نیز مواجه هستید که سردی رحم را چگونه تشخیص دهیم. سردی رحم نیز چون سایر بیمار‌ی ها نشانه هایی دارد که ما باید بهآن دقت داشته باشیم، این نشانه‌ها شامل موارد زیر است:

  • در دوران قاعدگی لخته های خون مشاهده کنید
  • خون دوران قاعدگی تیره باشد
  • دست وپای شما سرد باشد
  • کمر درد زیادی داشته باشید
  • احساس سردی در زیر شکم داشته باشید
  • میل جنسی شما کم شده باشد
  • تکرار ادرار در شب بیشتر شود.
  • تکرر دفع ادرار در شب را داشته باشید.
  • داشتن زانوی ضعیف
  • ترشحات شفاف زیاد از بدن
  • دیدن ترشحات سفید و پنیری

چگونه رحم سرد را درمان کنیم؟

بعد از آنکه دانستیم علت سردی رحم چیست و چه تاثیراتی می‌تواند بر بدن ما داشته ‌باشد لازم است اقداماتی برای درمان آن داشته‌ باشیم. روش‌های درمانی اشاره شده در ادامه مطلب برای جلوگیری از رحم سرد نیز پیشنهاد می‌شود که زنان و دختران باید به این موارد دقت داشته‌باشند.

1.اجتناب از خوردن نوشیدنی‌های سرد

تا آن‌جایی که می‌توانید از خوردن نوشیدنی‌های سرد اجتناب کنید. در دوران پریودی خوردن نوشیدنی‌های سرد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و در این دوران شما باید نوشیدنی های گرم و چای را جایگزین نوشیدنی‌های سرد کنید. در این دوران افت دمای رحم بیشتر اتفاق می‌افتد که نیاز است از خوردن نوشیدنی‌های سرد اجتناب کرد.

2.منع رژیم گیاه‌خواری

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که گیاه‌خوار بوده و از مصرف گوشت خودداری می‌کنید باید بدانید که در کنار مشکلاتی که ممکن است این نوع رژیم غذایی خاص برای شما ایجاد کند، سردی رحم نیز می‌تواند یکی از آن دسته مشکلات باشد. بدن در کنار مصرف گیاه، نیاز به گوشت هم دارد که باید در حد اعتدال رژیم غذایی سالمی داشته باشیم تا به نیازهای بدن بتوانیم پاسخ دهیم.

3.گرم نگه داشتن ‌پا‌ها

اگر پای شما مرتب سرد باشد تاثیراتی بر اندام‌های داخلی بدن نیز خواهد داشت. لازم است از راه‌رفتن روی سرامیک و کف خانه به دلیل سرد شدن پا خودداری کنید و یا دمپایی و جوراب داشته باشید. فرش و یا موکت بودن ممنزل از سرد شدن پاهای شما جلوگیری میکند بنابراین بهتر است کف ساختمان خود پوشش مناسبی داشته‌باشد.

4.زیر شکم خود را گرم کنید

زیر شکم باید گرم نگه داشته‌شود. این اتفاق در دوران پریودی باید بیشتر مورد توچه شما قرار بگیرد.از یک شال و یا دستمال استفاده کنید و زیر شکم خود را در این ایام ببندید تا گرم نگه داشته شود. اقدام دیگر استفاده از اسانهای گیاهی است که با استفاده از آن‌ها قسمت زیر شکم خود را ماساژ دهید. دقت داشته باشید در دوران پریودی به دلیل باز بودن دهانه رحم زیاد حمام نکنید. حمام کردن زیادی در دوران قاعدگی میتواند دلیل سردی رحم شود.

5.منع استفاده از سبزیجات خام

سبزیجات خام گزینه نامناسبی برای افرادی است که به سردی رحم دچار شده‌اند. از خوردن سبزیجات خام بپرهیزید و آن را با مصرف سبزیجات پخته جایگزین کنید. اگر رحم سردی دارید، مدتی مصرف سالاد را کنار بگذارید. یه سوپ سبزیجات علاوه بر داشتن گیاه به گرم نگه داشتن رحم نیز کمک بسیاری می‌کند.

6.توجه به طبع سرد و گرم غذا

به طبع غذای خود نیز دقت زیادی داشته‌باشید. استفاده از غذاهای سرد سیستم بدن را با مشکل روبه‌رو می‌کند.یکی از این مشکلات میتواند همین سوال امروز شما باشد که علت سردی رحم چیست و چرا ما به آن مبتلا شده‌ایم. مصرف روزانه قهوه نیز میتواند علت بروز این مشکل نیز باشد.

7.توجه به رفتارهای خود در منزل

به طور کلی از جریاناتی که باعث می‌شود سطح زیر شکم شما سرد شود باید جلوگیری کنید. به عنوان مثال زنان در خانه بیشتر ظرف می‌شورند. بنابراین لازم است در زمان شستن ظرف‌ها حتما از یک پیش‌بند استفاده کنید. این کار ساده از سرد شدن رحم جلوگیری می‌کند. علاوه‌براین با استفاده از پیش‌بند از دیگر مشکلات نیز می‌توانید خود را دور نگه دارید. اگر مرتبا در زمان شستن ظرف‌ها مرتبا لباس شما خیس باشد درد دوران پریودی عفونت‌های مختلف را نیز تجربه خواهید کرد.

توجه داشته باشید که خوردن بیش از حد غذا هایی که طبع گرم دارند مثل مصرف زیاد ادویه ها، موجب از بین رفتن منی می شود. یکی از علت های ناباروری گرمای بیش از حد رحم و تخمدان ها می تواند باشد. پس اگر گرمی رحم از حد اعتدال بگذرد موجب نازایی خواهد شد. پس تعادل در هر مورد توصیه می شود.

آیا استحمام می‌تواند علت سردی رحم باشد؟

یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که زنان به دنبال پاسخ آ« هستند این است که آیا استحمام در دوران پریودی داشته باشیم یا خیر. در این مقاله برای یافتن علت سردی رحم، باید به موضوع حمام کردن توجه کنیم. به طور کلی توصیه یشود در دوران پریودی حمام نداشته باشید چراکه باعث به وجود آ»دن مشکلاتی برای شما میشود. یکی از این مشکلات سردی رحم و تخمدان است و همچنی به مواردی نظیر کیست تخمدان، فیبروم رحم، تنبلی تخمدان اشاره کنیم. توصیه می‌شود زنان در دوران پریودی خود به دلیل پیشگیری از چنین مشکلاتی از حمام کردن خودداری کنند.

بیشتر بخوانیم: دلیل افسردگی بعد از رابطه جنسی چیست؟

استحمام بعد از رابطه جنسی

بعد از انجام آمیزش جنسی غسل جنابت باید انجام شود. اما دقت داشته باشید این عمل را فورا بعد از آمیزش جنسی انجام ندهید.برای انجام غسل جنابت حدود 20 تا نیم ساعت صبر کنید به این دلیل که بعد از رابطه جنسی حمام میتواند به سرعت دمای بدن شما را کاهش دهد و به صورت ناگهانی بدن سرد شود، در نتیجه این رفتار شما می‌تواند علتی بر سرد شدن رحم باشد. حتی در زمان دفع ادرار توصیه شده است که زنان برای شستشو، آب کمتری مصرف کنند و این آب سرد نباشد.

نحوه پوشش و جنس لباس شما

شاید  این عنوان برای شما کمی تعجب‌آور باشدو آن را بی‌ارتباط با سوال”  علت سردی رحم چیست” بدانید. اما جالب است که بدانید حتی نوع جنس لباس شما می‌تواند بر سردی رحم تاثیر‌گذار باشد. اما چگونه؟

در حال حاضر استفاده از لباس‌هایی با الیاف مصنوعی گسترش پیدا کرده است. لباس‌های نایلونی به دلیل داشتن طبیعت سردشان برای سلامتی اثرات زیان‌باری دارند و باعث سردی بدن می‌شوند. جنس لباس شما میتواندبرسلامتی شما نیز نقش داشته باشد. اگر از الیاف پلاستیکی استفاده میکنید در حال انتقال سردی به بدن خود هستید. استفاده زیاد از این نوع الیاف پارچه در درازمدت باعث سردی بدن و رحم می‌شوند.

در کنار جنس لباس نوع پوشش نیز بر سرد شدن رحم تاثیرگذار خواهد بود. اگر لباسی می‌پوشید که سطح زیر شکم شما را نمی‌پوشاند زمینه‌ای برای سرد شدن رحم و تخمدان فراهم نموده‌اید. سعی کنید از لباس‌هایی استفاده کنید که بخش زیرین شکم شما را کامل بپوشاند.

نیروی یانگ و یین در طب سنتی چین چیست؟

در طب سنتی چین از دو نیرویی نام می‌برند به نام یانگ و یین که برای سلامت بودن نیاز است این دو نیرو در بدن تعادل داشته باشند. سوال ما اینجا علت سردی رحم چیست بوده و چگونه این دو نیرو ممکن است در پاسخ به این سوال نقش داشته باشند؟ در طب سنتی چین وجود تعادل در دو نیروی یین و یانگ یعنی داشتن یک دوران پریودی منظم که احتمال باروری در آن بسیار بالاست. اما اگر این دو نیرو در تعادل نباشند و یا به تنهایی در بدن فعالیت کنند باعث وجود مشکلاتی در بدن می‌شود. در زنانی که دچار سردی رحم هستند نیروی یین در بدن کمتر وجود دارد و دمای رحم کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه کاهش دمای رح نیز فرد ممکن است به ناباروری دچار شده و یا تجربه سقط جنین داشته باشد.

برای درمان سردی رحم چه نوشیدنی‌هایی مصرف کنیم؟

بعد از یافتن پاسخ برای این سوال که علت سردی رحم چیست ما به شما دمنوش‌هایی مهرفی خواهیم کرد که می‌توانند برای رفع سردی رحم مناسب باشند. دقت داشته باشید استفاده از دمنوش ها نیز اگر دچار مشکلاتی مانند فشارخون هستید نیاز است با بررسی بیشتر و مشاوره با پزشک و اطبای طب سنتی دمنوش مناسب حود را انتخاب کنید. به عنوان نمونه دمنوش‌های دارچین، زنجبیل، چای کوهی، کامبوجا، دمنوش های ترکیبی با زعفران را می‌توان نام برد که با خاصیت آرامش‌بخش بودن خود برای گرم نگه داشتن بدن نیز پیشنهاد‌های مناسبی برای رفع سردی بدن هستند.

چگونه از قهوه برای  رفع سردی رحم کمک بگیریم؟

ما می‌توانیم شکم را به دوبخش تقسیم کنیم. بخش بالای ناف و بخش زیر ناف. در بخش زیر ناف رحم جای گرفته است. پودر قهوه و یا دانه‌های آن را حرارت دهید تا گرم شود سپس آن را در دستمالی نخی بگذارید و در قسمت زیر ناف قرار دهید. این روش درمانی جریان خون در بدن بهبود پیدا می‌کند و در نتیجه آن، بی نظمی عادت ماهانه میتواند رفع شود وروی تخمک‌گذاری نیز تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. برای جواب گرفتن از این روش درمانی نیاز است سه ماه پشت هم روزانه دوبار به مدت 20 دقیقه این عمل را انجام دهید.

نتیجه‌گیری ما از علت سرد شدن رحم

ممکن است خیلی از رفتارهای ما باعث سردی رحم شود. با دانستن عوامل ایجاد سردی بدن که می‌توانیم با اقدامات ساده از بروز آن جلوگیری کنیم، برای همه زنان واجب است. در این مقاله به پرسش مهم علت سردی رحم چیست پاسخی جامع داده شد. در پایان این مقاله نیز یاد آور می‌شویم که سردی رحم یک بیماری خطرناک نیست اما عوارضی در بدن ایجاد می‌کند که زندگی زنان را تحت تاثیر قرار ‌می‌دهد. عوارض سردی رحم تا جایی ادامه پیدا می‌کند که می‌تواند سبب نازایی شود. با اقدامات ساده و توجه به رفتار و تغذیه خود به راحتی می‌توانید از ایجاد سردی رحم جلوگیری کنید.



Source link