غول صنعت کاغذ، ساپی، 8 میلیون R8 به دلیل جرایم گاز گوگرد سرفه می کند


توسط تونی کارنی، دیلی ماوریک
کارخانه پالپ Saiccor در Umkomaas نزدیک به 70 سال است که درختان صمغ را در اجاق‌های شیمیایی مخلوط کرده و حل می‌کند تا الیاف درختی برای لباس و پرده تولید کند.

اما از زمان شروع فعالیت این کارخانه در سال 1955، کارخانه همچنین با گاز دادن به جو با ابرهای دی اکسید گوگرد و سایر گازهای مضر و با ریختن پساب مایع “مرگ بنفش” خود به دریا، خشم ساکنان محلی را نیز برانگیخت.

ساپی این کارخانه را در سال 1988 از گروه نساجی بریتانیا Courtaulds تحویل گرفت.

دود سمی 250 دانش آموز را مجبور کرد

تنها یک دهه بعد، یکی از مقامات دولتی اسنادی را به این نویسنده فاش کرد که نشان می‌دهد کارخانه مکرراً از دستورالعمل‌های دولت در مورد آلودگی هوا فراتر رفته است. ساپی بعداً موافقت کرد که 250 کودک را از یک مدرسه ابتدایی در نزدیکی خود به مکان جدیدی در 2 کیلومتری منتقل کند، زیرا دودهای مخربی که سلامت کودکان را تهدید می کرد.

در آن زمان، قانون پیشگیری از آلودگی جوی پیش از دموکراسی، حداکثر جریمه های خنده دار 500 روپیه را پیش بینی کرده بود. این قانون به ندرت اجرا می شد.

اکنون، تقریباً سه دهه پس از آن که دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی دریفت به دلیل سطح بالای گاز ساپی-سایکور مجبور به بالا بردن سطح گاز شدند، این شرکت پس از اعتراف به 38 اتهام تحت قانون ملی کیفیت هوا، مجبور به پرداخت 8 میلیون ریال جریمه خواهد شد. .

ساپی با نمایندگی معاون رئیس شرکت، دکتر بورلی سوخدیو، گناه را به عنوان بخشی از یک توافقنامه دادخواست و حکم تایید شده توسط دادگاه منطقه ای اسکاتبورگ در 14 آوریل 2023 پذیرفت.

از مجموع جریمه (طبقه بندی شده به عنوان “حکم غرامت”)، 5 میلیون R به شهرداری اتکوینی و 3 میلیون R بیشتر به حساب بازیابی دارایی های جنایی ایجاد شده بر اساس قانون پیشگیری از جرایم سازمان یافته پرداخت می شود.

این به دنبال تحقیقات مشترکی است که در سال 2014 توسط واحد بهداشت محیطی Ethekwini و Ryno Serfontein، محقق آلودگی و زباله در بخش ملی جنگلداری، شیلات و محیط زیست آغاز شد.

طبق توافق نامه و حکم، 38 تخلف مربوط به تجاوز از مجوز انتشار جوی شرکت است که به شرکت اجازه می دهد حداکثر چهار تن دی اکسید گوگرد (SO2) را در روز به اتمسفر تخلیه کند.

با این حال، بین سال های 2012 و 2014، انتشار گازهای گلخانه ای ساپی چندین بار از این محدودیت ها فراتر رفت. در برخی موارد، سطوح SO2 بیش از دو برابر حد مجاز آلودگی بود.

با توجه به حقایق توافق شده در حل و فصل مذاکره، برخی از این تجاوزها به دلیل “چالش های نادر فنی یا عملیاتی یا از کار افتادن تجهیزات و اختلالات فرآیند” عنوان شده است.

دوباره کینگ زغال سنگ مقصر است

سایر موارد بیش از حد به “مشکلات کلی کیفیت زغال سنگ” (زغال سنگ با کیفیت پایین با محتوای گوگرد بالا) نسبت داده شد.

در کاهش، Sappi-Saiccor استدلال کرد که از سال 1955 “خود را با طرح ها و ابتکارات اجتماعی متعددی درگیر کرده است”، در حالی که “به طور مداوم تاثیر خود را بر محیط زیست پالایش و بهبود می بخشد”.

به عنوان چند نمونه، شرکت به کمک های مالی کاغذ چاپ به جوامع همسایه Umkomaas، Magabeni و Craigieburn اشاره کرد. حمایت مالی از بورس تحصیلی برای دانشجویان رشته تحصیلی؛ مانع غذا؛ اهدای هیزم یا حمایت مالی از یک سری مسابقات دوچرخه سواری کوهستان و مسابقات محلی فوتبال.

از سال 2017 تا 2022، این شرکت همچنین حدود 20 میلیون R20 را به پروژه های مختلف برای کاهش انتشار گوگرد، استفاده از آب یا اقدامات حفاظتی در برابر سیل اختصاص داد.

رامافوزا پروژه توسعه ساپی 7.7 میلیارد R7 را در سال 2022 افتتاح می کند

این شرکت همچنین پیشنهاد کرد که «اهمیت زیادی» دارد که ساپی یک پروژه بزرگ 7.7 میلیارد روپیه ای را در کارخانه Umkomaas که در سپتامبر 2022 توسط کسی جز رئیس جمهور سیریل رامافوزا به عنوان بخشی از سرمایه گذاری ریاست جمهوری افتتاح شد، افتتاح کرد.

به گفته ساپی، حدود 3.8 میلیارد روپیه از کل هزینه های پروژه “برای دستیابی به کاهش مصرف آب، پساب، ضایعات به محل دفن زباله، انتشار SO2 و گازهای گلخانه ای فسیلی CO2” سرمایه گذاری شد.

این شرکت همچنین تعهدات خود را به یک ابتکار جهانی (داوطلبانه) برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و همچنین طرح “آینده سبز” برای مدارس و معلمان محلی داده بود.

با این حال، این شرکت اذعان کرد که اداره ملی محیط زیست وظیفه دارد “کیفیت محیط زیست را برای همه آفریقای جنوبی نظارت و کنترل کند” و قوانین آلودگی هوا را به شدت اجرا کند.

مطابقت با قوانین زیست محیطی توسط همه اعضای جامعه، از جمله تجارت و صنعت، بر این اساس توسط (Sappi) به عنوان الزامات مهم پذیرفته شده است.

همچنین تشخیص داد که شرکت‌های مجرم در جرایم آلودگی هوا باید در راستای منافع جامعه و جامعه بزرگتر محکوم و مجازات شوند.

اگرچه Sappi-Saiccor به عنوان اولین مجرم بدون محکومیت قبلی در لیست قرار گرفت، قابل توجه است که ساپی در سال 1989 پس از اعتراف به گناهکار بودن در دادگاه Nelspruit Magistrates به دلیل آلودگی رودخانه ها در مجاورت کارخانه کاغذ Ngodwanaalanga خود در مجاورت کارخانه کاغذ Ngodwanaalanga خود، 6000 روپیه جریمه شد. .

همچنین قابل توجه است که ساپی اخیراً تولید خود را در کارخانه Umkomaas حداقل 200000 تن در سال افزایش داده است – اگرچه به طور قاطعانه درخواست های گروه های محلی برای افشای حاشیه سود پیش بینی شده خود از توسعه “Project Vulindlela” و “Project Stone” را رد کرده است. پروژه ها.

حاشیه سود هیچ تاثیری بر درخواست مجوز زیست محیطی ندارد

در سال 2018، اتحادیه محیط زیست جامعه دوربان جنوبی این ارقام را طی یک فرآیند سهامداران جامعه درخواست کرد، اما به آنها گفته شد: “حاشیه، سود و گردش مالی پروژه از نظر تجاری اطلاعات حساسی است و هیچ ارتباطی با درخواست مجوز زیست محیطی ندارد.”

در طی این جلسات، این اتحاد اعلام کرد که ساپی-سایکور سابقه طولانی در آلودگی هوای اطراف Umkomaas دارد و اعلام کرد که برنامه های توسعه آن نباید تصویب شود. بلکه به دلیل مسائل زیست محیطی که به آن توجهی نشده بود، مستحق جریمه بود.

نایکر، ناظر محلی آلودگی هوا، گفت که او نگران است که هرچه آسیاب به دلیل گسترش بزرگتر شود، زباله ها و گازهای سمی بیشتری وجود خواهد داشت.

در پاسخ، مشاوران محیط زیست شرکت پیشنهاد کردند که برنامه های توسعه منجر به “بهبودهای زیست محیطی قابل توجه” خواهد شد – و اگر توسعه ادامه پیدا نکند، اینها محقق نمی شوند.

ساپی به 38 جرم اعتراف کرد. 57 اتهام دیگر از بین می رود

به طور قابل توجهی، هیئت مدیره ساپی تنها با اعتراف به 38 مورد از 95 تخلف اصلی در برگه اتهام – که همچنین شامل ادعاهایی مبنی بر اینکه کارخانه در تأیید انتشار آلاینده‌های شیمیایی دیگر ناموفق بود، پذیرفت. موفق به ذخیره یا دفع ایمن محصولات زائد نشدند. یا از محدودیت های قانونی برای تخلیه پساب به دریا از طریق خط لوله ای به طول 6.5 کیلومتر فراتر رفته است.

در مورد این اتهامات دیگر، توافقنامه بیان می‌کند که «این محکومیت‌ها (توافق شده) باید حل‌وفصل کامل و نهایی تمام جرایم ادعا شده در طول دوره‌های تعیین‌شده در برگه اتهام را تشکیل دهند».

به عبارت دیگر، بقیه اتهامات از بین می رود.

دلایل دقیقی که چرا دولت تصمیم گرفت سایر اتهامات را تحت تعقیب قرار ندهد، همچنان نامشخص است، اما این واقعیت که تقریباً یک دهه طول کشید تا پرونده به دادگاه برسد، نشان می‌دهد که دادخواست و حکم به عنوان عملی‌ترین گزینه در نظر گرفته می‌شد.

همانطور که توسط وکیل متخصص محیط زیست دکتر ملیسا استریدوم اشاره کرد، اتهامات جنایی مستلزم استاندارد بالاتری از اثبات نسبت به امور مدنی است و اغلب می تواند به دانش تخصصی فن آوری، فرآیندهای صنعتی و قوانین محیط زیست توسط دادستان نیاز داشته باشد.

استرایدوم در پایان نامه دکترای اخیر خود در مورد استفاده از تحریم های کیفری زیست محیطی علیه صنایع بزرگ خاطرنشان می کند که اختلاف بر سر حقایق و تفاسیر فنی می تواند مانع از پیگردهای موفق شود. دادستان ها همچنین برای اثبات عمدی یا سهل انگاری بودن جرایم قانون محیط زیست با بارهای بیشتری روبرو بودند، زیرا این امر معمولاً شامل بررسی اسناد حجیم از جمله گزارش های فنی و تخصصی است.

با این وجود، به نظر می رسد جریمه 8 میلیون R8 تحمیل شده بر ساپی یکی از بالاترین جریمه ها تاکنون بوده است.

Strydom خاطرنشان می کند که سوابق پیگردهای مشابه به راحتی قابل دسترسی نیست، اما مقیاس جریمه های جرایم زیست محیطی به طور قابل توجهی در دهه های اخیر افزایش یافته است و در حال حاضر بسته به ماهیت تخلف، مجازات هایی بین 5 تا 10 میلیون R10 در نظر گرفته است.

او خاطرنشان کرد که هر یک از 38 اتهامی که ساپی به آنها اعتراف کرد می‌توانست مشمول مجازات حداکثر 5 میلیون روپیه باشد.

“در این زمینه، R8-میلیون ممکن است بالا در نظر گرفته نشود، اگرچه چندین عامل در صدور حکم مرتبط هستند.”

نمونه هایی از موارد دیگر شامل شرکت دوربان، Wood Glaze است که در سال 2021 در دادگاه منطقه ای دوربان به دلیل تلاش برای توسعه مسکن ارزان قیمت در یک تالاب، 7.5 میلیون روپیه جریمه شد. اما بخشی از این حکم به حالت تعلیق درآمد که منجر به جریمه مؤثر 2.5 میلیون روپیه شد.

در سال 2013، آهن و فولاد یونیکا (با نمایندگی محمد قاسم) پس از اعتراف به چندین جرایم مرتبط با فعالیت های زیست محیطی فهرست شده بدون مجوز یا مجوز، در دادگاه منطقه ای شمال غرب 5.5 میلیون روپیه جریمه شد.

سامانکور منگنز در سال 2016 به دلیل تخلفات آلودگی هوا و زباله ها 3 میلیون R3 جریمه شد، در حالی که ArcelorMittal در سال 2020 به دلیل تخلفات مربوط به آلودگی هوا به پرداخت 3.6 میلیون ریال جریمه شد. – سلامت نیوز

برای بلیت‌های Daily Maverick’s The Gathering Earth Edition، اینجا را کلیک کنید.

این مقاله برای اولین بار در Daily Maverick ظاهر شد و در اینجا با مجوز Creative Commons بازنشر شد.