مقامات هشدار می دهند که موارد سیاه سرفه به سرعت افزایش می یابد


تعداد موارد تایید شده آزمایشگاهی سیاه سرفه (سیاه سرفه) در آفریقای جنوبی به طور چشمگیری افزایش یافته است و موارد ابتلا تنها در چند هفته دو برابر شده است.

در ماه دسامبر، موسسه ملی بیماری های واگیر در مجموع 408 مورد در سراسر کشور گزارش کرد که 230 مورد از این موارد در کیپ غربی بود. صحبت کردن با سلامت نیوز، پروفسور شریل کوهن، رئیس مرکز بیماری های تنفسی و مننژیت در NICD گفت موارد گزارش شده در حال حاضر به 818 رسیده است، اما می تواند بیشتر باشد. “این اعداد یک برآورد حداقلی هستند زیرا بسیاری از موارد سیاه سرفه آزمایش خاصی انجام نمی دهند و تشخیص داده نمی شوند.”

نوزادان کم سن و سال بیشتر در معرض خطر هستند

کوهن گفت که از ژوئیه 2022 تا به امروز، 14 مورد مرگ و میر رخ داده است که از این تعداد 12 نفر کودکان زیر 5 سال هستند.

مارت لش، سخنگوی وزارت بهداشت کیپ غربی گفت سلامت نیوز این بخاطر این است که بیشتر موارد در نوزادانی بود که برای واکسینه شدن خیلی جوان بودند، اگرچه این یک بیماری قابل پیشگیری با واکسن است.

نوزادان کم سن و سال در معرض بالاترین خطر ابتلا به بیماری سیاه سرفه شدید هستند، زیرا آنها برای ایمن سازی با اولین دوز در 6 هفتگی بسیار جوان هستند. اما برای محافظت از کسانی که برای واکسینه شدن خیلی جوان هستند، مهم است که به ویژه اعضای خانواده و تماس نزدیک زنان باردار و نوزادان کوچک، این واکسیناسیون های معمول را به روز انجام دهند.

او گفت که برای مراقبین مهم است که با علائمی که باید مراقب آنها باشند آشنا باشند.

علائم اولیه شبیه سرماخوردگی است و ممکن است شامل احتقان بینی، آبریزش بینی، گلودرد خفیف، سرفه خشک خفیف و تب کم یا بدون تب باشد. پس از چند روز، سرفه با اپیزودهای حمله و به دنبال آن صدای سیاه یا استفراغ پس از سرفه بدتر می شود. توجه به این نکته ضروری است که در نوزادان، سرفه ممکن است ناچیز باشد یا اصلا وجود نداشته باشد، اما نوزادان ممکن است تنفس را متوقف کنند. مراقبین باید مراقب پوست مایل به آبی باشند.

علائم دیگری که نشان می دهد کودک شما نیاز فوری به مراقبت های پزشکی دارد، شامل تنفس سریع (بیش از 50 نفس در دقیقه) است. نوزاد زیر دو ماه که تب دارد و شیر نمی‌دهد، استفراغ می‌کند، می‌لرزد، حرکت نمی‌کند یا قادر به شیر دادن نیست، باید تحت مراقبت‌های فوری قرار گیرد.

لش تاکید کرده است که همه کودکان باید برنامه واکسن خود را به روز نگه دارند تا اطمینان حاصل شود که ایمنی گله بهینه حاصل می شود. به گفته کوهن، افزایش اپیزودیک در موارد سیاه سرفه در جمعیت های واکسینه شده هر 3 تا 5 سال اتفاق می افتد.

محافظت در برابر واکسن سیاه سرفه از بین می رود

از آنجایی که محافظت در برابر واکسن سیاه سرفه پس از چند سال کاهش می یابد (یعنی مادام العمر نیست)، دوزهای تقویت کننده اضافی بعد از 4 تا 8 سال توصیه می شود. این دوزهای تقویت کننده در 6 سالگی و 12 سالگی تجویز می شوند. علاوه بر این، به زنان باردار توصیه می شود برای محافظت از خود و نوزادان خود پس از زایمان، واکسن سیاه سرفه را دریافت کنند.

وی گفت: تمام افرادی که واکسن دریافت نکرده اند، واجد شرایط دریافت واکسن هستند. واکسن سیاه سرفه نیز ممکن است به افرادی که پس از تماس نزدیک با فرد مبتلا در معرض خطر هستند، بسته به وضعیت واکسیناسیون آنها تزریق شود.

سیاه سرفه می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد

سیاه سرفه می تواند هر فردی را که در برابر این باکتری مصونیت ندارد، تحت تاثیر قرار دهد.بوردتلا سیاه سرفه) که در تماس با فرد مبتلا به سیاه سرفه باعث ایجاد سیاه سرفه می شود. با این حال، برخی از افراد، برای مثال نوزادان و کودکان خردسال که واکسینه نشده‌اند یا تا حدی واکسینه شده‌اند، در معرض خطر بالای عفونت و بیماری‌های شدید هستند.»

کوهن همچنین گفت که افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و افرادی که دارای بیماری های مزمن زمینه ای به خصوص بیماری های مزمن ریوی هستند در معرض خطر ابتلا به بیماری سیاه سرفه شدید هستند. کودکان بسیار کوچک احتمالاً دچار عوارض شده و می میرند.

پس از اثرات همه گیر کووید-19.

به گفته کوهن، اقداماتی که برای جلوگیری از کووید-19 انجام شد به کاهش انتقال سایر عوامل بیماری‌زای تنفسی از جمله سیاه سرفه، آنفولانزا و غیره نیز کمک کرد. اما به دنبال کاهش این محدودیت‌ها، افراد بدون استفاده از ماسک یا فاصله‌گذاری فیزیکی بیشتر شروع به اختلاط کردند. و این فرصتی را برای انتقال عفونت از فردی به فرد دیگر فراهم کرده است.

کوهن گفت: «همچنین ممکن است زمانی که تعداد افرادی که نسبت به سیاه سرفه ایمنی ندارند در جوامع افزایش یابد، افزایش موارد سیاه سرفه رخ دهد، به همین دلیل است که واکسیناسیون بسیار مهم است».سلامت نیوز