مقابله با تغییرات آب و هوایی می تواند سلامت عمومی را در آفریقا بهبود بخشد – گزارش جدید چگونگی آن را برجسته می کند


کریس مالی، دانشگاه یورک; آلیس آکینی کاودیا، دانشگاه نایروبی; آندریانا مبدی، دانشگاه کنیا جنوب شرقی; کوین هیکس، دانشگاه یورک; فیلیپ اوسانو، موسسه محیط زیست استکهلمو یوبا سوکونا، UCL

کشورهای آفریقایی می توانند همزمان با تغییر آب و هوا مقابله کنند و سلامت عمومی را با کاهش آلودگی هوا بهبود بخشند. در بسیاری از موارد این اقدامات مزایای اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی یا بهداشتی دیگری نیز دارند.

پرداختن به این موارد با هم چالش برانگیز است زیرا اغلب مسئولیت آنها بر عهده ادارات مختلف دولتی است. فرآیندهای بین المللی تغییرات آب و هوایی، سلامت و توسعه نیز اغلب بحث های جداگانه ای هستند. با این حال، برای اولین بار، امسال در COP28، یک روز کامل به بحث در مورد ارتباط بین تغییرات آب و هوا و سلامت اختصاص داده خواهد شد.

در سپتامبر 2023، اتحادیه آفریقا، برنامه محیط زیست سازمان ملل، ائتلاف آب و هوا و هوای پاک و موسسه محیط زیست استکهلم گزارش فنی پشت ارزیابی یکپارچه آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی برای توسعه پایدار در آفریقا را در اجلاس آب و هوای آفریقا در نایروبی، کنیا منتشر کردند. .

این گزارش اقداماتی را که می‌توان در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در سرتاسر آفریقا برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی و بهبود سلامت عمومی انجام داد، شناسایی کرد. این اقدامات قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای سمی را کاهش می دهد و به سایر اولویت های توسعه مندرج در دستور کار 2063 اتحادیه آفریقا – آفریقایی که می خواهیم، ​​دست می یابد.

بر اساس شواهد قوی مبنی بر اینکه آلودگی هوا یک خطر اصلی برای سلامتی است. که علل آلودگی هوا به شدت با عوامل تغییرات آب و هوایی همپوشانی دارد. و اینکه سیاست ها و اقداماتی وجود دارد که به طور همزمان به نفع هر موضوع است.

ما به عنوان رئیس مشترک، اعضای کمیته راهبری و هماهنگ کننده ارزیابی یکپارچه خدمت کردیم. ما تخصص در تغییرات آب و هوا، آلودگی هوا، بهداشت عمومی، انرژی و کشاورزی را گرد هم آوردیم. ما به بیش از 100 نویسنده از 17 کشور آفریقایی و نمایندگانی از وزارتخانه های تغییرات آب و هوایی در 35 کشور برای تهیه گزارش پیوستیم.

این گزارش در قلب خود، چگونگی اجرای اقدامات آب و هوایی را در سراسر آفریقا و مزایای انجام آن ارزیابی می کند. این نشان می دهد که از طریق 37 اقدام اولویت دار، می توان از صدها هزار مرگ زودرس سالانه به دلیل بهبود کیفیت هوا جلوگیری کرد. این همچنین سهم آفریقا در تغییرات آب و هوایی را کاهش خواهد داد.

این گزارش به پنج دلیل کلیدی اشاره می کند که چرا این اقدامات باید در اولویت قرار گیرند:

1) تأثیر نامطلوب آلودگی هوا بر سلامت در سراسر آفریقا

2) افزایش پیش بینی شده در انتشار بدون مداخله

3) مزایای متعدد از اجرای آنها

4) کاهش اثرات آب و هوایی در آفریقا

5) پیاده سازی را در آفریقا نشان داد.

آلودگی هوا باعث مرگ زودرس می شود

عدم اقدام برای بررسی منابع اصلی انتشار، سلامت آفریقایی ها را ربوده است. آفریقا مسئول حدود 4 درصد از انتشار دی اکسید کربن جهانی است که باعث تغییرات آب و هوایی می شود. آلودگی هوا تأثیر زیادی بر سلامت عمومی دارد.

در سال 2019، آلودگی هوا باعث مرگ 1.1 میلیون نفر در این قاره شد. مرگ و میرها عمدتاً از پخت و پز با چوب و زغال (تقریباً 700000 مرگ زودرس) و کیفیت پایین هوای بیرون (تقریباً 400000 مرگ زودرس) رخ داده است.

آلودگی هوا به ویژه کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. حدود 56 درصد از مرگ و میرهای جهانی نوزادان مرتبط با آلودگی هوا در آفریقا رخ می دهد (383000 مرگ نوزاد).

منابع آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای که باعث تغییرات آب و هوایی می شوند در آفریقا به شدت همپوشانی دارند. آنها شامل سوخت های مورد استفاده برای پخت و پز، حمل و نقل، تولید برق و صنایع، کشاورزی و مدیریت پسماند هستند.

انفعال تأثیر تغییرات آب و هوایی را بدتر خواهد کرد

بدون اقدام، سهم آفریقا در تغییرات اقلیمی تا سال 2063 سه برابر خواهد شد. تأثیرات سلامت و تغییرات آب و هوا می تواند بدتر شود زیرا تأثیر آلودگی هوا بر سلامتی بیش از دو برابر خواهد شد.

بدون مداخله، توسعه اقتصادی پیش بینی شده، جمعیت و شهرنشینی به طور قابل ملاحظه ای مصرف سوخت و برق و بیش از سه برابر تقاضا برای حمل و نقل، غذا و تولید زباله را افزایش می دهد.

پنج منطقه کانونی برای 37 اقدام اقلیمی

از طریق اقدامات اقلیمی در آفریقا می توان از صدها هزار مرگ زودرس سالانه جلوگیری کرد. این ارزیابی 37 اقدام خاص را در پنج حوزه شناسایی کرد که می‌توانند تغییرات آب و هوا را بررسی کرده و آلودگی هوا را کاهش دهند. پنج منطقه هستند

  • حمل و نقل

  • مسکونی

  • انرژی و صنعت

  • کشاورزی

  • هدر.

اگر همه 37 اقدام اجرا شوند، تا سال 2030 تا سال 2030 تا 35 درصد و تا سال 2063 80 درصد کاهش می یابد. این امر می تواند جان 180000 نفر را که ممکن است تا سال 2030 سالانه جان خود را از دست داده اند، نجات دهد. 800000 تا سال 2063. موثرترین اقدامات عبارتند از:

  • استفاده از سوخت‌ها و فن‌آوری‌های پخت و پز تمیز، به ویژه انتقال به برق به عنوان منبع اولیه سوخت پخت و پز

  • کنترل آلایندگی برای وسایل نقلیه و افزایش استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی

  • استقرار برق تجدیدپذیر و اقدامات بهره وری انرژی در صنعت و مشاغل

  • تغییر شیوه های مدیریتی در کشاورزی و کاهش سوزاندن باز بقایای محصول

  • بهترین شیوه های مدیریت زباله، از جمله اجتناب از سوزاندن زباله در باز، و کاهش تولید زباله.

همین 37 اقدام می تواند سهم آفریقا در تغییرات آب و هوایی را تا سال 2030 تا 20 درصد و تا سال 2063 تا 60 درصد کاهش دهد.

اقدامات اقلیمی می تواند میزان بارندگی و دمای شدید را بررسی کند

تأثیرات تغییرات آب و هوایی که آفریقا متحمل خواهد شد در درجه اول توسط مسیرهای انتشار آتی سایر قاره ها تعیین می شود که اکثریت گازهای گلخانه ای را منتشر می کنند. بنابراین برای حفاظت از سلامت در آفریقا ضروری است که سایر مناطق به سرعت انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهند.

با این حال، ارزیابی نشان می دهد که اجرای 37 اقدام می تواند اثرات منفی تغییر اقلیم منطقه ای بر بارندگی و دما را محدود کند. این به ویژه در منطقه ساحل است. این می تواند به طور قابل ملاحظه ای تخریب زمین را کاهش دهد و از تولید مواد غذایی محافظت کند.

مقیاس بندی اقدام اقلیمی

اقدامی در حال انجام است، اما باید به سرعت افزایش یابد. این ارزیابی تاکید می کند که تمام اقدامات توصیه شده در حال حاضر در آفریقا در حال اجرا هستند. افزایش مقیاس در سراسر آفریقا مستلزم یک برنامه با بودجه و منابع خوب در سراسر قاره در مورد هوای پاک است. این گزارش توصیه می کند که چنین برنامه ای باید توسعه و اجرای مقررات ملی، استانداردهای منطقه ای و نظارت شفاف بر پیشرفت را پوشش دهد.

کنفرانس وزیران آفریقا در مورد محیط زیست تاکید کرده است که برنامه هوای پاک باید با ابتکارات قوی تحت رهبری کشور هماهنگ شود و به جوامع اقتصادی منطقه ای و سطوح بالاتر سیاست ها منتقل شود.

از COP28 می توان برای تسریع توصیه های گزارش توسعه پایدار در آفریقا استفاده کرد. تعهد اضافی برای اجرا و نظارت بر این اقدامات، و تامین مالی و سرمایه‌گذاری جدید برای دستیابی به مقیاس، کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که اقدامات تغییرات آب و هوایی به نفع مردم در سراسر قاره است.

برایان مانتلانا، رهبر تغییرات آب و هوایی در شورای تحقیقات علمی و صنعتی در آفریقای جنوبی، و کارولین تاگویری، مشاور، مشاور بین المللی آمپلوس، هراره، زیمبابوه، در این مقاله مشارکت داشتند.

کریس مالی، پژوهشگر موسسه محیط زیست استکهلم مرکز یورک، دانشگاه یورک; آلیس آکینی کائودیا، استادیار، دانشگاه نایروبی; آندریانا مبدی، مدرس، دانشگاه کنیا جنوب شرقی; کوین هیکس، محقق ارشد، دانشگاه یورک; فیلیپ اوسانو، محقق، موسسه محیط زیست استکهلمو یوبا سوکونا، نایب رئیس IPCC و استاد افتخاری، UCL

این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.

گفتگو

  • سلامت نیوز

    Health-e News سرویس اختصاصی اخبار سلامت آفریقای جنوبی و خانه روزنامه‌نگاری شهروند OurHealth است. ما را در Twitter @HealtheNews دنبال کنید

    مشاهده همه پست ها