نحوه صحبت ما با پسران جوان کلیدی برای مهار آفت خشونت مبتنی بر جنسیت در آفریقای جنوبی است


توسط دکتر Ntombifikile Mtshali، مدیر عامل Shout-It-Now، یک NPC آفریقای جنوبی که پیشگیری از HIV مبتنی بر جامعه، سلامت جنسی و باروری و خدمات مرتبط را در استان های گاوتنگ و شمال غرب ارائه می دهد.

کودکان خردسال با تقلید از رفتارهای اطرافیان، به ویژه بزرگسالان در محیط نزدیک خود، یاد می گیرند. آنچه را که می بینند و می شنوند – انجام می دهند. در حالی که این امر زمانی کاملاً قابل قبول است که در مورد صفات قابل احترام و عادات خوب که پایه و اساس یک شهروند مسئولیت پذیر را تشکیل می دهند، اعمال شود، اما برای آن رفتارهایی که نامناسب، سمی و مضر هستند، مناسب نیست. فرزندان ما تقلید می کنند همه رفتارهای ما چون تفاوت را نمی دانند. این به ما بستگی دارد که آنها را نشان دهیم.

در 25 سال گذشته آفریقای جنوبی سالانه خود را آغاز کرده است 16 روز فعالیت برای عدم خشونت علیه زنان و کودکان اما علیرغم تلاش ها، خشونت مبتنی بر جنسیت در کشور بیداد می کند. هر روز 146 جرم جنسی گزارش می شود که 116 مورد تجاوز جنسی است که اکثریت قریب به اتفاق آن دختران نوجوان و زنان جوان است. این واقعیت با واقعیت روزانه که 200 زن مبتلا به HIV تشخیص داده می شوند و 291 تولد زنده برای زنان جوان زیر 20 سال ثبت می شود، ترکیب می شود.

زن کشی، تجاوز جنسی و خشونت به بخشی ناخوشایند اما به ظاهر پذیرفته شده از فرهنگ ما تبدیل شده است که به طور نامتناسبی بر دختران نوجوان و زنان جوان تأثیر می گذارد. برای داشتن هر گونه شانسی برای ریشه کن کردن خشونت مبتنی بر جنسیت، باید تمرکز خود را بر بازماندگان متوقف کنیم، باید مانند پیشگیری از مسئولیت آنها عمل نکنیم. زنان از خود سوء استفاده نمی کنند و بنابراین ما باید نگاه را به جایی که چالش آغاز می شود بپردازیم.

رویکرد کل جامعه

چهره خشونت مبتنی بر جنسیت در آفریقای جنوبی بیشتر زنان و به طور خاص سیاهپوست است، به طوری که از هر پنج زن، یک زن خشونت فیزیکی توسط شریک جنسی خود را تجربه کرده است. آگاهی از این واقعیت بسیار مهم است، بنابراین در حالی که ما باید به اجرای کمپین هایی با هدف تغییر هنجارهای اجتماعی و جنسیتی و گفتگو با مردان مسن تر که آگاهی را در مورد مردسالاری و پویایی قدرت افزایش می دهد ادامه دهیم، تمرکز بر این بخش بزرگسالان برای تأثیر واقعی بسیار دیر است. کاری که ما باید انجام دهیم این است که تلاش خود را به سمت مردان و پسران جوان تر سوق دهیم.

یک ضرب المثل isiZulu وجود دارددارو در حالی که هنوز مرطوب است خم می شودکه به این معنی است که “شما باید چوب را در حالی که هنوز خیس است خم کنید”. تجربیات پسران در دوران کودکی بر مردانی که تبدیل می شوند تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که باید رفتارهایی را که آنها در معرض آنها قرار می‌گیرند و مکالماتی که با آنها انجام می‌دهیم در نظر بگیریم، در حالی که هنوز زمان برای شکل دادن به تفکر آنها و تأثیرگذاری بر اعمال آنها وجود دارد.

پسرها محصول محیط فرهنگی خود هستند و در آفریقای جنوبی، این محیط های نزدیک اغلب خشونت آمیز هستند. پسران با مشاهده اعمال پدران، شخصیت های پدر، الگوها و مربیان در خانه خود، این رفتارها را تکرار خواهند کرد. وقتی آنها رفتار نامناسبی انجام می دهند، شوکه می شویم، اما این دقیقاً نقطه ای است که ما برای آنها تعیین کرده ایم. این پسران جوان از چه الگوهایی استفاده می کنند؟ آیا اینها مردانی هستند که ما به دختران، خواهران کوچکتر و خواهرزاده هایمان می سپاریم؟

و این فقط اعمال خشونت آمیز نیست، این شخصیت‌های مرد مسن‌تر در حال آموزش هستند و از نحوه تعامل و صحبت با همسران، دوست دختر، خاله‌ها، خواهران، مادربزرگ‌ها و دختران خود الگو می‌گیرند. مردان به عنوان مسئول، برتر، قوی تر و ارزش بیشتر در نظر گرفته می شوند، که همه اینها نشان می دهد که زنان و دختران نقش مخالف را ایفا می کنند.

هنگامی که ما دختران و پسران را متفاوت تربیت می‌کنیم، این موضوع را تقویت می‌کنیم که جنسیت‌ها برابر نیستند و بنابراین شایسته احترام یکسان نیستند. برای معرفی نسل جدیدی از مردان آفریقای جنوبی که مردانه مثبت، حساس و پاسخگو هستند، باید گفتگوهای صادقانه و صریح را با مردان و پسران جوان آغاز کنیم.

از خانه شروع می شود

کارهای زیادی باید انجام شود و نقطه شروع در خانه های خودمان است. این وظیفه اساسی والدین و سرپرستان است که الگوبرداری کنند، بنابراین کودکان رفتارهای خوب و قابل قبول را تقلید می کنند، و مهم است که خشونت مبتنی بر جنسیت را به طور مستقیم مورد توجه قرار دهند. در مورد آنچه به خشونت علیه زنان و دختران کمک می کند، امتیازات مردانه و مردانگی سمی، جنسیت و رضایت، و نقش های جنسیتی و پویایی خانواده صحبت کنید.

من به‌عنوان مادر دو پسر، عمیقاً به داشتن مکالمات باز که همه موضوعات، حتی موضوعات ناراحت‌کننده را پوشش می‌دهد، اعتقاد دارم. این تبادلات مداوم نه تنها به نحوه برخورد مردان و پسران با زنان و دختران، بلکه به نحوه پرداختن به کلیشه ها و نابرابری ها نیز مربوط می شود. با دادن فضایی به آنها برای صحبت در مورد آنچه مشاهده می کنند، احساسشان و واکنششان، آنها خود متوجه می شوند که طرد شدن بر اساس اعتقادات، گرایش جنسی، جنسیت یا نژاد یک نفر نادرست است. به محض اینکه فردی را «متفاوت» می‌دانید، او را ناتوان می‌کنید و این چرخه را تداوم می‌بخشد. درسی که باید آموخت این است که فقط نحوه رفتار شما با زنان نیست، بلکه نحوه برخورد شما با همه افراد از همه اقشار به عنوان یکسان و شایسته احترام یکسان است.

به مردان و پسران جوان نشان دهید که لازم نیست همیشه سرسخت، قوی و مسلط باشند و آسیب پذیری، احساسات و ترس در محدوده احساسات کاملاً طبیعی و قابل قبول انسانی است. ما باید فضایی را بسازیم که در آن زن و مرد به یک اندازه مورد احترام باشند و نظر مادر در آن ارزشی برابر با نظر پدر داشته باشد. این تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که پسرانمان را طوری تربیت کنیم که به مردانی تبدیل شوند که شایسته دخترانمان هستند.

ایجاد فضاهای امن

با این حال، این تنها به عهده والدین و سرپرستان نیست، این گفتگوهایی که در خانه شروع می شود باید در مدارس با معلمان و مدیران ادامه یابد. آموزش در ارائه اطلاعات به پسران در مورد کلیشه های جنسیتی، چگونگی نقش مردانگی سنتی در خشونت مبتنی بر جنسیت، چگونگی داشتن روابط سالم، اهمیت رضایت جنسی و احترام به زنان و دختران، کلیدی است.

این دانش باید در فضاهای امن و حمایت شده به اشتراک گذاشته شود، جایی که پسران بتوانند به راحتی و به راحتی در مورد احساسات، ترس ها و اضطراب های خود صحبت کنند، و در آن می توانند احساسات را به شیوه ای سالم به اشتراک بگذارند. با آموزش به پسران که چگونه مردانگی خود را به شیوه ای محترمانه و مسئولانه سپری کنند، می توانیم بر نحوه نگرش آنها به خود و در نهایت بر نوع مردانی که بزرگ می شوند تأثیر بگذاریم.

برای اینکه واقعاً روی نسل بعدی تأثیر بگذاریم، ما همچنین باید آگاه باشیم که چه کسی این مکالمات را انجام می دهد، زیرا مردان به مردان دیگر گوش می دهند – نه به زنان. مردان و پسران جوان به صدایی قابل اعتماد نیاز دارند، به همین دلیل است که برای مردان بیشتر برای به چالش کشیدن هنجارها و نگرش‌های اجتماعی که خشونت علیه زنان و دختران را تداوم می‌بخشد، بسیار مهم است. مردان نقش اساسی در تبدیل شدن به الگوهای نقش مثبت، ارائه الگوهای سالم مردانگی و ترویج برابری و برابری جنسیتی دارند.

خشونت مبتنی بر جنسیت زندگی دختران، زنان، خانواده ها، جوامع و کشور را ویران می کند. برای پایان دادن به این بلا، ما باید بر پیشگیری و توقف خشونت قبل از وقوع آن تمرکز کنیم. با گفتگوهای معنادار و مستقیم با مردان و پسران جوان و کمک به آنها برای تبدیل شدن به اعضایی مؤید، سازگار و آگاه در جامعه، به آنها قدرت می دهیم تا متحدان مسئولی باشند که برای ریشه کن کردن خشونت علیه زنان و دختران نیاز داریم.

  • سلامت نیوز

    Health-e News سرویس اختصاصی اخبار سلامت آفریقای جنوبی و خانه روزنامه‌نگاری شهروند OurHealth است. ما را در Twitter @HealtheNews دنبال کنید

    مشاهده همه پست ها