از مردم خواسته می‌شود که واکسن آنفولانزا بزنند، اما کلینیک‌های ایالت آزاد واکسن ندارند


آفریقای جنوبی شاهد افزایش موارد آنفولانزا است و مقامات بهداشتی از مردم می خواهند تا علیه آنفولانزا واکسینه شوند. واکسن ها در کلینیک های عمومی به صورت رایگان برای افراد در معرض خطر مانند افراد مسن و کسانی که شرایط زمینه ای دارند در دسترس است. اما این مورد برای برخی از بیماران در ایالت آزاد نبوده است.

سلامت نیوز با بیمارانی صحبت کرد که می گویند نتوانسته اند واکسن آنفولانزا را در کلینیک های محلی خود دریافت کنند.

یکی از بیمارانی که هفته گذشته به کلینیک Potlako Motlohi در Botshabelo رفت، Mamqekele Morobi 64 ساله است. او می گوید که به او گفته شد واکسن آنفولانزا وجود ندارد. موروبی معمولاً واکسن آنفولانزای خود را در بخش خصوصی دریافت می کند. او امسال پس از شنیدن اینکه واکسیناسیون رایگان است از رادیو به یک کلینیک عمومی رفت.

پرستاران به من گفتند که واکسن آنفولانزا وجود ندارد. آنها گفتند که درخواست کمیسیون مستقل انتخابات از مردم برای واکسینه شدن فقط یک ترفند سیاسی برای مردم برای رای دادن به حزب او بود. [ANC]”او می گوید. آنها می گویند که اداره هیچ واکسن آنفولانزا به کلینیک ارائه نکرده است.

بیمار دیگر، تاتو لکوئنیا 34 ساله که او نیز هر سال برای واکسن به داروخانه های خصوصی مراجعه می کند. می‌گوید در کلینیک وینی ماندلا در Botshabelo موجودی کافی وجود ندارد. به او گفته شد که تزریقات برای سالمندانی است که در اواخر این ماه در MEC بهداشت واکسینه خواهند شد. Lekoenea می‌گوید: «پرستاران آن را تبلیغ نمی‌کنند و من معتقدم که باعث می‌شود منقضی شود.

Health-e نیوز چهار مرکز دیگر را در Mangaung بدون واکسن آنفولانزا یافت، از جمله کلینیک دکتر پدرو.

گری سوانپول، 46 ساله، می گوید که از کلینیک MUCCP در بلومفونتین دور شده است، جایی که MEC سلامتی Mathabo Leeto دو هفته پیش جریمه شد.

واکسن کافی نیست

کارگران برخی از کلینیک ها نیز می گویند که واکسن کافی وجود ندارد.

یک پرستار در کلینیک Maletsatsi Sejake در Botshabelo، که خواست نامش فاش نشود، می‌گوید که مرکز او دوزهای واکسن آنفولانزا را ندارد زیرا در بیمارستان محلی Botshabelo District Hospital نگهداری می‌شود.

قرار است ابتدا افراد را ثبت نام کنیم و برای آنها وقت رزرو کنیم. این به این دلیل است که هر ظرف حاوی دوزهای محدودی است و با توجه به تعداد بیمارانی که ثبت شده اند دوز به ما داده می شود. این امر برای جلوگیری از ضایعات غیر ضروری و به دلیل عدم وجود انبار مناسب برای آنها می باشد. حتی سال گذشته فقط 3 بیمار داشتیم که برای واکسن مراجعه کرده بودند.

طبق اعلام موسسه ملی بیماری های واگیر، فصل آنفولانزا از اواسط آوریل تا اوت است و افراد می توانند در هر زمان واکسینه شوند.

در حال حاضر، کلینیک MUCCP واکسن آنفولانزا تمام شده است. پرستاران آنجا می گویند که پس از بازدید بسیار منتشر شده از MEC، شاهد هجوم بیمارانی بودند که برای جراح مراجعه می کردند.

یکی از پرستاران می‌گوید: این برخلاف سال گذشته است که «ما دوزها را به دلیل منقضی شدن آنها بدون استفاده به انبار برگرداندیم».

اما موندلی موامبی، سخنگوی بهداشت Free State، گزارش‌های مربوط به در دسترس نبودن واکسن را رد می‌کند و می‌گوید که این وزارت دوزهای زیادی را به کلینیک‌های استان ارسال کرده است.

واکسن آنفولانزا همیشه در این دوره از سال وجود دارد. فقط در سال های گذشته کمپین فعالی پیرامون آن انجام نشده است. بخش متوجه شد که جذب کم وجود دارد و ما نیاز به بهبود آگاهی داریم.»

این واکسن در تمام مراکز بهداشتی اولیه در سراسر استان ذخیره شده است و اگر مردم را به مصرف آن نگوییم و تشویق نکنیم، اعتبار واکسن‌ها منقضی می‌شود. مردم تشویق می شوند برای محافظت از جان خود به مراکز درمانی مراجعه کنند و واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

MEC سابق بهداشت صحبت می کند

هلث نیوز در حاشیه بازدید از کمپین رئیس جمهور سیریل رامافوزا در بوتشابلو در اواسط آوریل، با مونتسنگ تسیو MEC سابق ایالت آزاد صحبت کرد. تسیو، که در حال حاضر رئیس پورتفولیوی بهداشت اجتماعی و آموزش در استان است، در دسترس نبودن واکسن آنفولانزا در ایالت آزاد را تایید کرد.

می‌دانید که افرادی که کمک‌های پزشکی دارند یا کسانی که به پزشکان خصوصی مراجعه می‌کنند حدود 120 تا 150 روپیه برای جراح می‌پردازند. آیا ما باید اینها را ارائه دهیم [flu shots] در تأسیسات خود، ما بیش از 2 میلیون R2 برای مراقبت از 2 میلیون نفر از مردم ایالت آزاد در یک سال مالی صرف خواهیم کرد. دلیل دیگری که من هرگز از واکسن حمایت نکردم این است که شما به اندازه کافی موجودی دارید، فقط برای اینکه هدر برود زیرا بسیاری از مردم هنوز واکسیناسیون را با COVID-19 مرتبط می‌دانند و مردم ما می‌ترسند.» – سلامت نیوز