خواهشمندیم از اهداکنندگان خون با کم شدن موجودی


سخنگوی خدمات ملی خون SA (SANBS) می گوید که بخش های مراقبت های بهداشتی دولتی و خصوصی به اهدای خون کمتر از یک درصد از جمعیت آفریقای جنوبی متکی هستند. خسنی مهلنگو. SANBS درخواست فوری از مردم برای اهدای کمک کرده است زیرا کمتر از پنج روز دیگر به کشور باقی مانده است.

ما فقط در 3.3 روز ذخایر خون هستیم و ایده آل این است که ذخایر 5 روزه باشد. ما به آفریقای جنوبی نیاز داریم که برای اهدا کمک کنند.»

او می گوید که تعداد اهداکنندگان ثبت نام شده بسیار کم است و تعداد آنها ثابت نیست.مهلنگو توضیح می دهد: «عوامل زیادی می تواند بر تعداد اهداکنندگان اختصاصی که به طور منظم اهدا می کنند تأثیر بگذارد، اما روند همیشه این بوده است که ما برای تامین خون کشور به کمتر از 1 درصد از جمعیت متکی هستیم.

کمک مالی شما می تواند جان سه نفر را نجات دهد

ماهلانگو می گوید یک واحد خون که 475 میلی لیتر است، می تواند جان سه نفر را نجات دهد. هنگامی که خون اهدا می شود، یک اهدای کامل به اجزای مختلف آن – گلبول های قرمز، پلاسما، و پلاکت ها جدا می شود و به بیمارانی با نیازهای مختلف داده می شود.

سازمان جهانی بهداشت می گوید خون جمع آوری شده در یک ضد انعقاد می تواند ذخیره شده و در حالت تغییر نیافته به بیمار تزریق شود. این به عنوان انتقال خون شناخته می شود. WHO همچنین توصیه می کند که تمام اهدای خون قبل از استفاده از نظر عفونت غربالگری شود.

دکتر آیااندا مبولی، مدیر کل سیاست سلامت و مشاوره بالینی، می‌گوید که آفریقای جنوبی به یک منبع دائمی خون نیاز دارد زیرا این کشور در میان بیشترین تعداد موارد تروما در سراسر جهان قرار دارد.

«نیاز دائمی وجود دارد و ما کمبود ملی داریم. ما شیوع و بروز تروما بالایی داریم. به عنوان مثال، قربانیان شلیک گلوله، چاقو زدن و تصادفات وسایل نقلیه موتوری.

یک اهداکننده خون سپاسگزار

Nomsa Tshingowe، بازمانده سرطان استئوسارکوم معتقد است که اهداکنندگان خون نقش مهمی در نجات جان او داشتند. Tshingowe، اهل روستای Mulima در لیمپوپو، می‌گوید که سال‌ها پیش طی شیمی‌درمانی و جراحی چندین بار تزریق خون دریافت کرده است. و او استرسی را که در زمان کمبود خون احساس می کرد به یاد می آورد و پزشکان به او گفتند که انتظار می تواند چندین روز طول بکشد.

«بعضی روزها به دلیل کمبود در بانک‌های خون، به من می‌گفتند که باید مدت زیادی منتظر خون باشم، استرس‌زا بود. اما من همیشه قدردان غریبه هایی خواهم بود که زندگی را در قالب خون به من هدیه دادند.»

Nomsa Tshingowe که از سرطان استئوسارکوم نجات یافته است، می گوید اهداکنندگان خون جان او را نجات دادند. (عکس: ارائه شده)

این مددکار اجتماعی 32 ساله، گروه خونی O، آفریقای جنوبی را تشویق کرده است تا خون بیشتری را برای نجات جان خود اهدا کنند، همانطور که آنها خون او را نجات دادند.

من امروز اینجا هستم به دلیل خونی که از افرادی که نمی شناسم دریافت کردم. یکی از درس‌هایی که از این‌ها آموخته‌ام، اهمیت دادن است. فرقی نمی کند شخص را بشناسید یا نه. درخواست من از همه این است که لطفاً خون اهدا کنید، هر چقدر هم که کم باشد، زیرا کمک زیادی به نجات جان انسان ها خواهد کرد. چه کسی می‌داند اگر در آن زمان نیاز به خون نبود، چه اتفاقی می‌افتاد.»

ماهلانگو به اشتراک می گذارد که از خون نیز برای کمک به پیشرفت علم پزشکی مرتبط با خون در سراسر جهان استفاده می شود. او همچنین از مردم آفریقای جنوبی خواست اهداکنندگان خون شوند و به طور منظم اهدا کنند. “هیچ جایگزینی برای خون وجود ندارد، بنابراین همه ما باید یکدیگر را نجات دهیم.”

چه کسانی می توانند خون اهدا کنند؟

طبق گفته SANBS حداقل شرایط لازم برای اهدای خون شامل موارد زیر است.

  • برای اهداکنندگان برای اولین بار باید بین 16 تا 75 سال سن داشته باشد.
  • وزن حداقل 50 کیلوگرم (برای پلاکت ها حداقل 55 کیلوگرم)
  • سلامت باشید.
  • شما سبک زندگی کم خطری دارید.
  • نباید در 56 روز گذشته خون اهدا کرده باشید (و پلاکت در 14 روز گذشته)
  • نبض شما بین 60 تا 100 ضربان منظم در دقیقه است.
  • فشار خون باید زیر 180 سیستولیک و 100 دیاستولیک باشد.

هدف SANBS جمع آوری روزانه 3000 واحد برای اطمینان از تامین خون ایمن و کافی در سیستم مراقبت های بهداشتی است. بسیاری از سایت های اهدای خون SANBS در سراسر کشور برای عموم باز هستند. – سلامت نیوز.