غذاهای فوق فرآوری شده ارزان و به راحتی در دسترس، بحران چاقی SA را تشدید می کنند


غذاهای سرشار از قند، نمک و چربی اشباع شده 40 درصد از رژیم غذایی بزرگسالان آفریقای جنوبی را با درآمد کم تشکیل می دهند. این غذاها به طور گسترده در مناطق کم درآمد در دسترس هستند و ارزان تر از جایگزین های سالم تر و کامل هستند.

طبق یک مطالعه اخیر به سرپرستی دکتر تامرین فرانک، محقق پیشگیری از چاقی در دانشگاه کیپ غربی، غذاهای فوق فرآوری شده آسان، خوشمزه، مقرون به صرفه و ماندگاری طولانی هستند.

اما هزینه راحتی بالاست. تخمین زده می شود که اضافه وزن و چاقی 33194 میلیون روپیه یا 15.38 درصد از بودجه سلامت کشور در سال 2020 هزینه داشته باشد.

فرانک در جریان یک وبیناری که هفته گذشته توسط سازمان حمایت از HEALA برگزار شد، گفت: “این محصولات می توانند منجر به مشکلات شدیدی مانند چاقی، اضافه وزن، سرطان و بیماری های قلبی شوند.”

فرانک می گوید تأثیر غذاهای بسیار فرآوری شده بر کودکان شدیدتر است. والدین باید به آنچه به فرزندان خود می دهند، علیرغم چالش هایی که ممکن است با آن مواجه شوند، توجه کنند.

او هشدار می‌دهد: «هرچه فرد بیشتر آنها را مصرف کند، خطر ابتلا به چاقی و ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان افزایش می‌یابد.

آفریقای جنوبی طی 20 سال گذشته شاهد افزایش شدید بیماری های غیرواگیر بوده است و موارد ابتلا از 103428 مورد در سال 1997 به 164205 مورد در سال 2018 افزایش یافته است.

این افزایش به دلیل تعداد بالای افراد دارای اضافه وزن و چاق است. در آفریقای جنوبی 31 درصد از مردان و 68 درصد از زنان چاق هستند، 13 درصد از کودکان چاق یا اضافه وزن دارند.

سوء تغذیه و گرسنگی

طبق گزارش سال 2023 مؤسسه کودکان در دانشگاه کیپ تاون، در همان زمان، 8 میلیون کودک از 21 میلیون کودک در کشور هر روز گرسنه می شوند. این گزارش نشان داد که کمک هزینه حمایت از کودکان، که در آن زمان 500 روپیه بود، برای محافظت از کودکان فقیر در برابر گرسنگی و اثرات سوء تغذیه مانند کوتاه‌قدی که در آن کودکان نسبت به سن خود خیلی کوتاه هستند، کافی نبود.

پترونل کروگر، مدیر برنامه های HEALA می گوید: «افزایش R20 یا R50 در کمک هزینه های حمایت از کودکان یک توهین به آفریقای جنوبی است.

کروگر می گوید که دولت باید کمک هزینه حمایت از کودکان را افزایش دهد تا مردم بتوانند مواد غذایی مغذی را بخرند. علاوه بر این، دولت باید به همه مواد غذایی سالم یارانه بدهد و از محصولات غذایی سالم تولید شده در داخل حمایت کند.

او می‌گوید: «ما به سیاست‌هایی نیاز داریم که تضمین کند مردم می‌توانند پول کافی برای خرید غذا داشته باشند. دولت همچنین باید مالیات محصولات ناسالم را افزایش دهد.

تاثیر ماندگار سوء تغذیه

به گفته دکتر ادزانی مفافولی، متخصص بهداشت عمومی و رئیس کمپین Grow Great برای پایان دادن به کوتاه‌قدی در کودکان، بیش از 1.5 میلیون کودک به دلیل عدم دریافت غذای مغذی کافی، کوتاه‌قد هستند.

«کودکان کوتاه‌قد احتمالاً برای یادگیری در مدرسه دچار مشکل می‌شوند. او می‌گوید: «این کودکان نمی‌توانند به توانایی‌های فیزیکی و شناختی خود نیز دست یابند.

کوتاه‌قدی نه تنها برای کودکان، سرپرستان و خانواده‌ها، بلکه برای کل جامعه یک مشکل جدی است و باید جدی گرفته شود. – سلامت نیوز

  • اوراتیل ککانا

    Oratile فارغ التحصیل روزنامه نگاری از دانشگاه صنعتی Tshwane است. سفر روزنامه نگاری او در Zebediela FM آغاز شد، جایی که او به عنوان خواننده اخبار کار می کرد. در دانشگاه به عنوان مجری و تهیه کننده به TUT FM پیوست. او بعداً در Polokwane Observer کارآموزی کرد و در آنجا به عنوان خبرنگار و عکاس عمومی کار کرد. در اوقات فراغت خود، او همچنین سازنده محتوای TikTok است.

    مشاهده همه پست ها