نوشیدن تمام روز یک سرگرمی خطرناک برای مادربزرگ های روستایی در لیمپوپو


من بیش از دو دهه است که این آبجوی خانگی را می‌نوشم و بخشی از زندگی من شده است. من آن را هر روز می نوشم. Nyamukamadi Mundalamo می گوید: اگر یک روز بدون نوشیدن آن بگذرم، بدنم احساس خوبی ندارد، احساس ضعف و تشنگی می کنم.

سلامت نیوز درست بعد از ساعت 11 صبح سه شنبه سرد با موندالامو روبرو شدم. او تازه آمده است تا آبجوی سنتی بخرد. حدود ده نفر که اکثراً سالخوردگان هستند، قبلاً در محل نوشیدن تجمع کرده اند.

موندالاموی شصت و چهار ساله از دهکده ماشامبا، خارج از لوئیس تریچارد، یکی از چندین مستمری بگیر است که بیشتر روزهای خود را صرف نوشیدنی الکلی سنتی می گذرانند. ماهافه.

این نوشیدنی با استفاده از سورگوم، ذرت و سایر مواد دم کرده و به آن معروف است جمجمه در اکثر نقاط کشور

موندالامو بیشتر دوران بزرگسالی خود را به عنوان یک کارگر خانگی در لوئیس تریچارد گذراند. او در اوایل چهل سالگی توسط دوستانش با آبجو سنتی آشنا شد و از آن زمان تاکنون آن را می نوشد.

زمانی که هنوز کار می‌کردم، فقط آخر هفته‌ها این آبجو را می‌نوشیدم. اما از زمانی که بازنشسته شدم تقریبا هر روز آن را مینوشم. این به من شادی می دهد.

“همچنین باعث می شود معده من برای چندین ساعت پر شود. گاهی اوقات به سختی هیچ غذایی نمی‌خورم زیرا این آبجو به من احساس سیری می‌دهد. و من اغلب از صبح خیلی زود شروع به نوشیدن می کنم.»

گاهی اوقات او یک روز کامل را بدون یک وعده غذایی می گذراند.

خطرات سلامتی شناخته شده

پروفسور سو گلدشتاین، معاون مرکز اقتصاد سلامت و علوم تصمیم گیری دانشگاه ویتواترسرند (PRICELESS SA) نسبت به نوشیدن هر نوع الکل با معده خالی هشدار می دهد. انجام این کار باعث می شود که فرد سریعتر مست شود و بدن احتمالاً برای پردازش الکل دچار مشکل می شود.

این به نوبه خود مضرات ناشی از الکل را تشدید می کند. به عنوان مثال، سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که مصرف الکل باعث مرگ سه میلیون نفر در سراسر جهان می شود. گلدشتاین می‌گوید که الکل عامل شایع اکثر سرطان‌ها و سایر شرایط پزشکی مانند آسیب کبدی است.

او می گوید که یکی از بزرگترین عوارض سلامتی که می تواند ناشی از زیاده روی در مصرف هر گونه الکل، از جمله آبجوی خانگی برای افراد مسن باشد، بیماری قلبی است.

«اغلب افراد مسن فشار خون بالا و دیابت دارند. گلدشتاین می‌گوید که اگر هر نوع نوشیدنی الکلی بنوشند، حتی به شکل آبجوی خانگی، بیشتر مستعد ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی یا حتی عوارض دیابت هستند.

موندالامو حدود هفت سال است که از درمان فشار خون بالا استفاده می کند. من معمولاً این قرص‌ها را صبح زود قبل از خروج از خانه می‌خورم تا بروم و آبجو سنتی بنوشم. اما گاهی فراموش می‌کنم داروهایم را مصرف کنم و روز بعد مجبور می‌شوم آن را مصرف کنم.»

گلدشتاین هشدار می دهد که نگرانی اصلی در مورد آبجوی خانگی این است که معلوم نیست چه مقدار الکل دارد.

او می‌گوید: «نمی‌دانیم چه مقدار الکل در آن وجود دارد و این ممکن است خطرناک‌تر باشد، زیرا برخی از افراد چیزهای اضافی مانند شکر، مخمر و مواد خاصی را اضافه می‌کنند که می‌تواند مضر باشد.»

وقت کشی

«در خانه کار زیادی برای انجام دادن وجود ندارد. همه فرزندان من بزرگ شده اند و خانه های خود را دارند. آخرین تولدم با من زندگی می کند، اما او یک نگهبان است و همیشه کار می کند. من فقط از نشستن در خانه و انجام هیچ کاری حوصله ام سر می رود، بنابراین همیشه می روم و با دوستانم در محلی که آبجو سنتی می فروشند جمع می شوم.

در سال‌های گذشته، ابتکارات مختلفی در منطقه وهمبه توسط سازمان‌های غیردولتی محلی شکل گرفته است تا مادربزرگ‌های روستایی مانند Mundalamo را مشغول نگه دارند. اما بیشتر این پروژه ها با شیوع کووید-19 متوقف شدند.

جاشوا کواپا، سخنگوی دپارتمان توسعه اجتماعی لیمپوپو، می‌گوید که مشخص نیست این مشکل چقدر گسترده است. اما او می گوید که این اداره سریعاً مداخله می کند و وقتی چنین مواردی به آنها توجه می شود، مددکاران اجتماعی را تعیین می کنند.

Kwapa می‌گوید: «ما همیشه افراد مسن خود را تشویق می‌کنیم که در فعالیت‌های غیردیواری که در جوامعشان ارائه می‌شود شرکت کنند، زیرا این به ترویج سبک زندگی سالم نیز کمک می‌کند.

بخش تجاری آن

کوبانا لوسی مالولکه، 71 ساله، که با تعدادی از مشتریانش نشسته است، می گوید سلامت نیوز که او بیش از 40 سال است که آبجو سنتی درست می کند و می فروشد. مالولکه کمک هزینه سالمندی دریافت می کند، اما این به تنهایی برای حمایت از خانواده او کافی نیست.

«فروش این آبجو منبع اصلی درآمد من است. مالولکه می‌گوید: من از این پول برای خرج خودم و نوه‌ام که با من زندگی می‌کند استفاده می‌کنم.

مالولکه از طریق شرکت فروش آبجو خود توانسته است برای خود خانه ای سه اتاقه بسازد.

بیشتر مشتریان وفادار او همسالانش از روستای مفنی و دیگر روستاهای مجاور او هستند. مالولکه که خودش مشروب نمی‌نوشد، می‌گوید که نوشیدن آبجو سنتی خانگی “کاملاً سالم” است. او هرگز از مشتریان خود شکایتی دریافت نکرده است.

«مردم عاشق آبجو من هستند. من معتقدم که چون صبح خیلی زود، افرادی را در دروازه من خواهید یافت که برای خرید این آبجو آمده اند. به من می گویند که بسیار خوشمزه است، اگرچه من هرگز آن را نچشیده ام.

مالولکه در نوجوانی توسط مادرش نحوه دم کردن آبجو را آموخت. او می‌گوید که آب‌جو کردن نیز به مشغول نگه داشتن او کمک می‌کند. و توجه به مشتریانش او را تناسب اندام نگه می دارد.

اگرچه او دوست دارد وقتی مشتریانش برای خرید آبجوی خانگی برای او پول نقد می‌پاشند، اما مالولک می‌گوید که همیشه به آنها توصیه می‌کند مسئولانه بنوشند و قبل از شروع نوشیدن باید حمام کنند و چیزی بخورند.سلامت نیوز.

  • خاک هم هست

    Ndivhuwo Mukwevho یک شهروند روزنامه نگار است که در منطقه Vhembe استان لیمپوپو مستقر است. او در سال 2015 به OurHealth پیوست و علایقش در روزنامه نگاری تحقیقی و گزارش داستان های ناگفته جوامع روستایی محروم است. Ndivhuwo دارای مدرک لیسانس هنر در مطالعات رسانه از دانشگاه وندا است و در حال حاضر دانشجوی ثبت نام شده در UNISA است.

    مشاهده همه پست ها