اداره بهداشت لیمپوپو با کمبود نقدینگی با کمبود شدید کارکنان مراقبت های بهداشتی مواجه است


من از پرستار بودن در لیمپوپو پشیمانم. ما کم پرسنل هستیم و تحت فشار دائمی کار می کنیم. ما با تیم‌های «اسکلت» کار می‌کنیم و باید کار را دو برابر کنیم، مهم نیست چقدر خسته و خسته هستیم.» شیرلی سیتول* می‌گوید.

سیتول 33 ساله، پرستار مستقر در بیمارستان نخنسانی در گیانی، نگران کمبود کارکنان مراقبت های بهداشتی، به ویژه پرستاران، در مراکز بهداشتی عمومی است.

اخیراً، اتحادیه کارگری بهداشت و کارگران متحد ایندابا (HAITU) به سمت دفاتر مرکزی وزارت بهداشت لیمپوپو در پولوکوانه راهپیمایی کردند و از دکتر فوفی راماتوبا از MEC بهداشتی خواستند تا به موضوع کمبود کارکنان در مراکز بهداشتی عمومی در استان رسیدگی کند.

مولاتزی رامانو، معاون رئیس هایتو می گوید که کمبود پرستار در لیمپوپو با پایان دادن به 706 پست پرستاری در اوایل سال جاری بدتر شده است. این پست ها در طول همه گیری کووید-19 ایجاد شده اند.

راماانو می‌گوید این نگران‌کننده است که پرستاران همچنان به خاطر خدمات ضعیف مراقبت‌های بهداشتی مقصر شناخته می‌شوند، در حالی که در اکثر مراکز پرستاری بدون حمایت کافی کار می‌کنند، زیرا بخش بهداشت نتوانسته است جای خالی خالی را پر کند. طبق HAITU، بیش از 1200 پست پرستاری خالی در لیمپوپو وجود دارد.

گزارش 2021 در مورد وضعیت سلامت لیمپوپو توسط گروه نظارت بر جامعه Ritshidze، مشاغل خالی باز، عمدتاً پرستاران حرفه ای و ثبت نام شده در کلینیک ها را از جمله چالش های پیش روی اداره بهداشت استان ذکر کرد. .

کمبود شدید پرستار

لسیبا مونیاکی، رئیس سازمان دموکراتیک پرستاری آفریقای جنوبی (DENOSA) لیمپوپو می گوید کمبود شدید پرستار وجود دارد.

او می‌گوید که پرستارانی که در مراکز بهداشتی عمومی در لیمپوپو کار می‌کنند، اغلب به دلیل کار بیش از حد خسته هستند، که منجر به دادخواهی و رسیدگی انضباطی می‌شود.

“تصور کنید که نیاز به درمان 20 تا 30 بیمار به تنهایی دارید، ارائه مراقبت های پرستاری با کیفیت آسان نیست، بنابراین برخی از اشتباهات و عوارض جانبی رخ خواهد داد. مونیاکی می‌گوید در عین حال وقتی به خانه برمی‌گردید، آن رضایت شغلی را ندارید، پس غرق می‌شوید و در نتیجه، در بیشتر موارد، پرستاران ما استرس و افسردگی دارند.»

سیتول می‌گوید که وقتی از کار بیش از حد به مدیریت بیمارستان شکایت می‌کنند، اغلب به آن‌ها گفته می‌شود که «فقط برای کار تنبل هستند».

پرستاری یک فراخوان است و ما برای ارائه خدمات بهداشتی به بیماران استخدام شده‌ایم، اما وقتی خسته هستیم نمی‌توانیم این کار را به درستی انجام دهیم زیرا به سختی استراحت می‌کنیم، زیرا تعداد ما در حال انجام وظیفه نیست. اغلب ممکن است متوجه شوید که یک بخش که قرار است بیش از پنج پرستار داشته باشد توسط یک یا دو پرستار مراقبت می شود و این نیز جان و سلامت بیماران را به خطر می اندازد.

بیماران

او می‌گوید که بیماران سل در حال حاضر در بخش عمومی نگهداری می‌شوند تا تعداد کمی از پرستاران وظیفه بتوانند هم‌زمان سل و سایر بیماران را درمان کنند.

Sithole ادعا می کند که آنها مورد استثمار قرار می گیرند، مجبور می شوند نظافت را به وظایف خود اضافه کنند و برای اضافه کاری پولی دریافت نمی کنند.

“بدترین بخش این است که ما دیگر هیچ گونه غرامتی برای اضافه کاری دریافت نمی کنیم، زیرا به ما گفته می شود که این اداره بودجه ندارد. اما در آخر هفته آنها همچنین از ما انتظار دارند که این مرکز را نیز تمیز کنیم زیرا نظافتچی‌های بیمارستان دیگر در آخر هفته کار نمی‌کنند.»

صحبت کردن با سلامت نیوز، ریشام ماهاراج، سخنگوی بهداشت لیمپوپو ائتلاف دموکراتیک (DA) می گوید که آنها نگران هستند که کمبود کارکنان در مشاغل حیاتی در استان باعث کاهش کیفیت مراقبت از بیماران شود.

انتصاب کارکنان حیاتی باید بر انتصاب مدیران ارشد و مسئولان ناکارآمد در اداره بهداشت استان ارجحیت داشته باشد. ناکامی اداره بهداشت استان در رسیدگی به نرخ شغلی حیاتی و کمبود کارکنان منجر به کاهش بیشتر مراقبت‌ها در لیمپوپو می‌شود.»

ماهاراج می گوید که پر کردن پست های مهم در وزارت بهداشت در لیمپوپو باید در اولویت باشد، اما نیاز به کاهش هزینه ها در این استان با مشکل مواجه شده است.

“شکست در پر کردن پست های مهم منجر به کار بیش از حد کارکنان در دسترس می شود و جای تعجب نیست که این بخش 15 میلیارد ریال مسئولیت احتمالی به دلیل دعوی قضایی دارد. ماهاراج توضیح می‌دهد که در بیشتر دعاوی علیه این بخش، متخصصان بهداشت مراقبت‌های غیراستاندارد ارائه کرده‌اند.

با توجه به DA در نوامبر 2022، در لیمپوپو نرخ های خالی در موقعیت های بهداشتی بحرانی به شرح زیر بود.

  • پرستاران حرفه ای-40.71% (8754 پست از 14765 پست پر شده است
  • افسران پزشکی-54.57% (1307 پست از 2877 پست پر شده است)
  • داروسازان-16.82% (529 پست از 636 پست پر شده است)
  • متخصصان-76.83% (130 پست از 561 پست پر شده است)
  • Allied Health Professionals-58.03% (1372 پست از 3269 پست پر شده است)
  • Paramedics-79.51% (25 پست از 122 پست پر شده است)

ماهاراج می گوید که آنها نگران هستند که هیچ کاری برای پر کردن موقعیت های شغلی برجسته بهداشتی در لیمپوپو انجام نمی شود و فشار بیشتری بر کارکنان مراقبت های بهداشتی که در حال حاضر شاغل هستند، وارد می کند.

مونیاکی می گوید: «آنها (اداره) همیشه از فقر گریه می کنند وقتی به آنها می گوییم کمبود شدید کارکنان مراقبت های بهداشتی وجود دارد.

وزارت بهداشت لیمپوپو به درخواست ما برای اظهار نظر پاسخ نداد.سلامت نیوز.

*نام تغییر کرده است