توجه به بحران: مشکلات آبی KZN می تواند به شیوع چشم صورتی دامن بزند


Ramogobedi Lebogang: بینایی سنج و محقق بهداشت عمومی در USAWA، یک سازمان جامعه مدنی متمرکز بر برابری سلامت. و Haseena Majid، مدیر برنامه های بهداشت عمومی در USAWA، و Global Atlantic Fellow برای برابری سلامت و عدالت اجتماعی.

یک ورم ​​ملتحمه یا شیوع “چشم صورتی” در کوازولو ناتال برای اولین بار در 26 گزارش شد.هفتم از فوریه 2024. از آن زمان، حداقل 13,593 مورد تایید شده است – 13,500 مورد در eThekwini هستند.

پوشش رسانه ای گسترده ای در مورد بحران آب استان و تأثیر آن بر ساکنان از سال 2022 صورت گرفته است. تانکرهای آب کافی نیستند و هیچ راه حل ایمن و پایداری برای تأمین نیازهای همه مردم از جمله سالمندان و افراد دارای معلولیت وجود ندارد.

در 26 ژانویه 2024، اداره آب و فاضلاب بیانیه ای را برای توضیح اختلالات تامین آب در eThekwini و اطلاع رسانی به مردم از مداخلات برای رسیدگی به این وقفه ها منتشر کرد.

دلایل اصلی این چالش همانطور که در بیانیه آنها بیان شده است شامل افزایش تقاضا برای آب است که بیش از ظرفیت عرضه فعلی، زیرساخت های آسیب دیده به دلیل سیل و بارگیری است. در حالی که این بخش فهرستی از پروژه های گران قیمت در دست اجرا را به اشتراک گذاشته است، هیچ امداد ملموسی در چشم نیست و خطرات سلامتی همچنان در حال افزایش است. از جمله بیماری های عفونی، از جمله شیوع ورم ملتحمه است.

بسیاری از بیماری های چشمی را می توان به آب آلوده نسبت داد و ما از اصطلاح “بیماری های چشمی مرتبط با آب” (WRODs) برای نشان دادن این طیف از بیماری ها استفاده می کنیم.

WROD ها به طور مستقیم با تعامل انسان با آب آلوده مرتبط هستند و می توانند از طریق مکانیسم های سمی، آلرژیک، التهابی یا عفونی رخ دهند. اگرچه این وضعیت در بیشتر موارد خفیف و خود محدودکننده است، اما در شرایطی مانند نقص ایمنی یا سن بالا، WROD ها می توانند ویرانگر و کور کننده باشند.

ما ادعا می کنیم که شیوع اخیر “چشم صورتی” احتمالاً می تواند به عدم دسترسی به آب تمیز و سالم مرتبط باشد. فراتر از “چشم صورتی”، خطرات اضافی برای بیماری های چشمی مرتبط با آکانتاموبا و سودوموناس وجود دارد که هر دو نیازمند آگاهی گسترده بهداشت عمومی و اقدامات پیشگیرانه فوری از سوی مقامات هستند.

“چشم صورتی” یک اصطلاح چتری است که برای توصیف ورم ملتحمه استفاده می شود. انواع مختلفی از ورم ملتحمه وجود دارد که ورم ملتحمه ویروسی مسری ترین آنهاست. وزارت بهداشت باید در مورد نوع ورم ملتحمه در حال تشخیص به ما اطلاع دهد، زیرا در تعیین رویکرد مدیریتی و تهیه و توزیع داروی صحیح ضروری است. علاوه بر این، مداخلات بهداشت عمومی دقیق تری را برای مهار گسترش عفونت ممکن می کند.

رعایت بهداشت خوب

ما از مردم می خواهیم که برای معاینه، تشخیص و مدیریت مناسب به کلینیک های چشم محلی خود مراجعه کنند. ما از اپتومتریست ها، چشم پزشکان و سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در بخش دولتی و خصوصی درخواست می کنیم که یافته های خود را با تمرکز بر مناطقی که مردم در آن زندگی می کنند و در آن کار می کنند مستند و گزارش دهند تا پیوندهای علت و معلولی ایجاد کنند و از پاسخ های مربوط به زمینه حمایت کنند. این نمونه دیگری از خطرات یک سیستم سلامت قطبی است که در آن بخش خصوصی به صورت مجزا و بدون سیستم گزارش دهی نسبت به سلامت استانی و ملی وجود دارد.

در حالی که دپارتمان به مردم توصیه کرده است که بهداشت را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه رعایت کنند، ما می خواهیم تأکید کنیم که بهداشت خوب به طور اجتناب ناپذیری به دسترسی به آب سالم و تمیز، حقی که در قانون اساسی ما ذکر شده است، مرتبط است.

ما از ادارات والیتی و ولسوالی های مسئول صحت، بهداشت محیط و آب و فاضلاب می خواهیم که سریعا اقدام کنند. رسیدن به نقطه شیوع عفونی بیماری های چشمی هشدار دهنده است و تأثیرات گسترده ای برای افراد و جوامع دارد.

  • سلامت نیوز

    Health-e News سرویس اختصاصی اخبار سلامت آفریقای جنوبی و خانه روزنامه‌نگاری شهروند OurHealth است. ما را در Twitter @HealtheNews دنبال کنید

    مشاهده همه پست ها