سیستم ترمز خودرو چه میکند؟

<=":; :; :1001010; :0; -: 355;" ="" ="://../////0/-.1.1.1.1." ="سمند"> دنا به عنوان فیسلیفت سمند روانه بازار کشور شد و با توجه به ظاهر بسیار جذابتر مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گرفت. همچنین خودرو سمند در بیست سالگی خود، با خط تولید خداحافظی خواهد کرد. شیوه کار در کمک ترمز سروو به این صورت است که پس از فشار دادن پدال مربوطه توسط راننده، نیروی بهوجود آمده به واسطه یک اتصال مکانیکی، شیر هوا را بسته تا هوای خارجی به سمت پشت دیافراگم هدایت شود. هایما از سال ۹۶ تا الان با گیربکس عرضه شده اما ایران خودرو مدلهای جدید آن را با جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته به فروش میرساند. اگر ترکها به مانند ما با توجیه بازار داخل خود را از میلیاردها دلار بازارهای جهانی محروم میکردند، الان چنین خودرویی نداشتند». همچنین استفاده از این نوع ترمزها نیازمند طراحی مهندسی ابتدایی است و نمیتوان هر خودرویی را به این دست ترمزها تجهیز کرد. مستقل از کلاس و نوع خودروها و به طور کلی وسایل نقلیه، هر خودرویی نیازمند یک نوع سیستم ترمز است تا بتواند از حالت حرکت در سریعترین حالت ممکن به وضعیت سکون بازگردد. این نوع سیستم ترمز خودرو ها در ماشین های سنگین مورد استفاده قرار میگیرند تا بتوانند آن ها را متوقف کنند.

این نوع از انواع سیستم ترمز معمولاً بهدلیل قیمت زیادی که دارد، در خودروهای معمولی استفاده نمیشود. این نوع ترمز ها در قطار ها مورد استفاده قرار میگیرند و با ایجاد خلا باعث اصطکاک لنت ها می شوند. تیم و مجموعه فروشگاه لنت استور همواره سعی دارد تا اطلاعات کاملی در زمینه لنت ترمز به همراهان خود ارائه دهند. این کفشکها فلزی بوده و رویشان لنت ترمز را چسبانده یا پرچ میشوند. وقتی پدال ترمز را فشار میدهید، روغن توسط نیروی هیدرولیکی از یک کانال فلزی به سیلندر چرخ رسیده و پیستون را به سمت بیرون فشرده میکند. در ساخت آن از تراشههای فلزی همراه با رزین استفاده شده است. پس چیزی به اسم متراکم شدن را در آنها نمیبینیم. مهمترین مزیت استفاده از سیستم ترمزهای داخلی، سبکتر شدن وزن تعلیق نشده (وزن قطعات و متعلقات زیر سیستم تعلیق)، سبکتر شدن چرخها و تایرها و در نتیجه افزایش پایداری و کاهش تکانههای وارد بر خودرو بر اثر عبور از ناهواریها و در نهایت بهبود کیفیت سواری است. به عبارت دیگر، در حالت تئوری این خودرو در قابلیت دستیابی به سرعت صفر از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، بسیار قویتر از دستیابی به سرعت ۱۰۰ از صفر کیلومتر بر ساعت عمل معرفی پرطرفدارترین محصولات ایران خودرو در سال های اخیر میکند. ​​​​.

طبق اصل مزیت مکانیکی، نیرویی که ماشین بر جسم وارد میکند چند برابر نیرویی است که ما بر ماشین وارد میکنیم. وگرنه جز این اگر باشد، ما با یک فشردن ساده پدال ترمز، قادر نخواهیم بود هیچ وقت اتومبیل به آن بزرگی و سنگینی را در آن سرعت بی بالا متوقف کنیم. در هردو حالت پدال ترمز به شدت سفت و سخت به نظر میرسد و سریعا باید نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمود. سیستم ترمز خودرو، به این منظور شکل گرفته که با اراده راننده، در ناحیه چرخها تولید اصطکاک کرده و سرعت ماشین را کم و در نهایت آن را متوقف کند. ۲ بخش اصلی سیستم ترمز شامل سیلندر اصلی و مکانیسمهای ترمز دیسکی یا کاسهای در چرخهاست. دیسکی یا کاسهای بودن ترمزها، در سیستم ترمز مربوط به هر چرخ اتفاق میافتد و آنها را نمیتوان مربوط به کل سیستم ترمز دانست. این خودرو جمع و جور در قالب هاچبک و سدان و تیپهای مختلف و مجهز به دو نوع پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی با نامهای و به پارکینگ خانه ایرانیان راه یافت. از ۶ تیپ پژو ۲۰۶ هاچبک در سال ۱۴۰۱ فقط دو مدل پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ روی خط تولید باقی مانده و به تازگی هم پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما توسط ایران خودرو معرفی و رونمایی شده است. ᠎ ​!

حسگرها مدام در حال آنالیز اطلاعات دریافتی هستند و در صورت خطر، از طریق یک شیر سروو هیدرولیکی، فشار روغن را قطع و وصل میکنند. نحوه عملکرد سیستم ترمز به این صورت است که وقتی راننده پای خود را روی پدال ترمز میگذارد، نیرویی که بر اثر این فشار ایجاد میشود، از طریق یک سیال به ترمزهایی منتقل میشود که در چرخهای خودرو قرار دارد. در این صورت، کنترل خودرو سخت میشود و ممکن است منحرف شود. این خودرو فیسلیفت پژو ۳۰۱ به شمار میآید، از یک موتور ۱۶۰۰ سی سی بهره میگیرد که ۱۱۰ اسب بخار را به چرخهای جلو منتقل میکند. مهندسان برای این کار از سیستم ترمز خودرو هیدرولیک استفاده می کنند و با استفاده از روغن ترمز این کار را انجام می دهند. ترمز اضطراری یا -که در زبان پارسی به ترمز دستی مشهور است در حقیقت یک سیستم ترمز اضافه مکانیکی است که نه تنها برای حفظ حالت سکون خودرو به هنگام پارک کاربرد دارد، بلکه این سیستم به دلیل تکیه بر ساختار کاملا مکانیکی (اهرمی یا سیمی)، مستعد بروز ایرادهایی که سیستم ترمز سیالی (روغنی یا بادی) از خود نشان میدهد نیست. ترمزهای درونی یا به سبک طراحی از سیستم ترمز گفته میشود که مستقل از کاسهای یا دیسکی بودن، به جای قرارگیری در پشت چرخها، در بخش بیرونی دیفرانسیلها و در درون ساختار بدنه خودرو قرار دارد و باقی مکانیزمها و نوع عملکرد با هر نوع سیستم ترمز معرفی شده کاملا یکسان است.