شیوع وبا: منتظر تشخیص آزمایشگاهی برای درمان نباشید


کارشناسان به کارکنان مراقبت های بهداشتی هشدار داده اند که قبل از درمان بیماری مشکوک به علائم وبا منتظر تشخیص های آزمایشگاهی نباشند.

دکتر جونو توماس، رئیس مرکز بیماری‌های روده‌ای در موسسه ملی بیماری‌های واگیر (NICD)، می‌گوید برای جلوگیری از تاخیر در تشخیص موارد، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در مراکز دارای آزمایشگاه‌های در محل باید نمونه‌های وبا را مستقیماً پس از جمع‌آوری به آزمایشگاه ببرند. این باعث افزایش شانس بازیابی باکتری ها می شود.

او روز سه شنبه در یک وبینار وزارت بهداشت ملی درباره شیوع وبا صحبت می کرد. 15 نفر، از جمله دو کودک، به دلیل عوارض ناشی از وبا در Hammanskraal جان باختند.

توماس می گوید: «در تأسیساتی که آزمایشگاه در محل ندارند، باید هماهنگی و ارتباط نزدیک بین تأسیسات وجود داشته باشد تا ترتیبی برای جمع آوری نمونه ها وجود داشته باشد تا آنها به نزدیک ترین آزمایشگاه منتقل شوند».

در حال حاضر، این کشور 51 مورد هشدار دهنده وبا را ثبت کرده است. گوتنگ 44، شش در ایالت آزاد و یک در لیمپوپو ثبت کرد. وبا مستقیماً از طریق غذا یا آب آلوده به مواد مدفوع فرد مبتلا منتقل می شود. در حالی که اکثر مردم هیچ علامتی ندارند یا فقط اسهال خفیف دارند.

اهمیت مدیریت بیمار

من می خواهم بر چیزی تأکید کنم که کاملاً حیاتی است: اینکه مدیریت بیمار در موارد مشکوک به وبا هرگز نباید منتظر تشخیص آزمایشگاهی باشد. توماس می گوید: تشخیص آزمایشگاهی برای اقدامات بهداشت عمومی است، نه برای محافظت از مدیریت بیمار.

توماس می‌گوید که مناطقی که شیوع وبا تایید شده‌اند باید به سرعت هر گونه شیوع مشکوک یا احتمالی وبا را شناسایی، بررسی کرده و به آن پاسخ دهند تا شروع انتقال محلی وبا قطع شود.

او می‌گوید: «منطقه‌ای که شیوع وبا تأیید شده است، باید همیشه عوارض، مرگ‌ومیر و جمعیت‌های آسیب‌دیده را برای اطلاع‌رسانی مداخلات هدفمند برای کاهش تأثیر و گسترش شیوع و در نهایت پایان دادن به شیوع، کنترل کند.»

دکتر جرمی نل، بخش بیماری‌های عفونی در دانشگاه ویتز، همچنین تاکید کرد که لازم نیست قبل از درمان احتمالی وبا، منتظر تایید باشید، زیرا اکثر موارد بدون علامت یا خفیف هستند.

وبا خفیف را نمی توان به راحتی از سایر بیماری های اسهالی تشخیص داد. در حالی که وبا شدید معمولاً اسهال شدید و بدون درد است. نکته اصلی در اینجا این است که کم آبی بدن می تواند سریع و کشنده باشد. نل می‌گوید و برای بزرگسالان کم آبی شدید ناشی از اسهال بسیار غیرمعمول است، اگر چنین می‌کنید باید همیشه به وبا فکر کنید.– سلامت نیوز.