محدودیت های بودجه شکایات مربوط به سهل انگاری را به سازمان بهداشت و درمان به تاخیر می اندازد


دفتر بازپرس بهداشت در حال مبارزه برای حل و فصل شکایات جدی علیه مراکز صحی است. این شکایات که به عنوان پرخطر و شدید طبقه بندی می شوند، شامل مرگ در یک مرکز بهداشتی یا از دست دادن بخشی از بدن بیمار به دلیل سهل انگاری توسط کارکنان مراقبت های بهداشتی است.

ناظر سلامت، ناظر آفریقای جنوبی است که به بررسی شکایات مربوط به سهل انگاری توسط کارکنان مراقبت های بهداشتی در مراکز بهداشتی – دولتی و خصوصی – که توسط اعضای عمومی ارائه شده است، می پردازد. اما محدودیت های بودجه به این معنی است که سازمان دیده بان نمی تواند بازرسان کافی برای بررسی بسیاری از شکایات نقض را استخدام کند.

پروفسور تائوله موکوئنا، بازرس، به بهداشت نیوز می گوید: «این دفتر با کمبود کارکنان مواجه است که به چندین شکایت حل نشده کمک کرده است.

جو فاهلا، وزیر بهداشت ماه گذشته (مارس) در پاسخ به سؤالاتی که در پارلمان ارائه شد، گفت بین سال‌های 2018 تا 2023، 307 شکایت پرخطر و پرخطر به این دفتر ارائه شده است. کمتر از نیمی – فقط 148 – از شکایات حل شده است. در مجموع 159 مورد حل نشده باقی مانده است.

عواقب عقب ماندگی ها

دکتر لاریس پرینسن، مدرس ارشد حقوق عمومی در دانشگاه ایالت آزاد، هشدار می دهد که پرونده های حل نشده بر مراقبت های بهداشتی و کیفیت خدمات تأثیر می گذارد.

“تحقیقات و پرونده های حل نشده می تواند منجر به عدم پاسخگویی و شفافیت در سیستم مراقبت های بهداشتی شود.

هنگامی که این موارد حل نشده رها می شوند، این تصور ایجاد می شود که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از قوانین، قوانین و دستورالعمل هایی که بخش مراقبت های بهداشتی در آفریقای جنوبی را تنظیم می کنند مستثنی هستند. این به نوبه خود، ممکن است به طور بالقوه منجر به افزایش موارد سهل انگاری یا قصور شود.»

پرینسن می گوید که شکایات حل نشده ممکن است اعتماد عمومی به سیستم مراقبت های بهداشتی را تضعیف کند.

“عدم حل و فصل این موارد ممکن است منجر به ادامه مشکلات سیستمی در مراکز یا موسسات مراقبت های بهداشتی مانند استانداردهای پایین مراقبت، نادیده گرفتن اشتباهات یا رفتار غیراخلاقی، غیرحرفه ای یا غیرقانونی شود.”

به طور مزمن کمبود کارکنان

از سال 2016 (زمانی که درهای آن باز شد) تا سال 2023، این دفتر بیش از 14000 شکایت دریافت کرد.

بخش عمده ای از شکایات (96٪ یا 13791) ارسال شده کم خطر هستند و می توانند توسط مرکز تماس شکایات حل شوند. اقلیتی از کل شکایات بالا (0.79٪ یا 112) و شدید (0.32٪ یا 45) خطر هستند. Health-e تفاوت‌هایی را در تعداد شکایات با خطرات زیاد و شدید بین آنچه وزیر در پاسخ خود به مجلس استناد می‌کند و آنچه در گزارش سالانه 2022/2023 ناظر بهداشت ثبت شده است، دریافت کرد.

منبع: OFFICE OF THE ALTH OMBUD | گزارش سالانه | 2022/23

هنگامی که برای توضیح درخواست شد، موکوئنا می‌گوید که 159 پرونده حل‌نشده مورد اشاره Phaahla، پرونده‌های معوقه از آغاز تأسیس این واحد از سال 2016 تا پایان سال مالی 2022/23 هستند. او می گوید 45 مورد خطر شدید نشان داده شده در گزارش سالانه در طول سال مالی 2022/2023 دریافت شده است.

این موارد با ریسک بالا و شدید نیاز به یک فرآیند تجزیه و تحلیل و بررسی قوی دارد و توسط واحد رسیدگی به شکایات رسیدگی می شود.

اما پرسنل این واحد به شدت کم است.

بر اساس گزارش سالانه بازرس سلامت برای سال 2022/23، این واحد با «جای خالی مدیر: رسیدگی به شکایات (1)، بازپرس: حقوقی (1) و (2) بازپرس (بهداشت) فعالیت می کرد. یک افسر اداری از این دو بخش پشتیبانی اداری می کند.»

فاهلا در پاسخ پارلمانی خود می‌گوید که دفتر دفاع سلامت از زمان شروع به کار در سال 2016 با کمبود نیرو مواجه بوده است.

Ombudsman Mokoena می‌گوید که دفتر او تحت چارچوب هزینه‌های میان‌مدت بودجه دریافت کرده است تا پرسنل بیشتری را برای رسیدگی به شکایات معوقه منصوب کند.

با این حال، این برای رسیدگی به شکایات جدید و جاری کافی نیست. موکوئنا می‌گوید، طرحی برای درخواست بودجه برای کارکنان موقت ویژه وجود دارد تا مشکلات معوقه را برطرف کنند.

ارگانوگرام ارائه شده در اولین اجلاس سلامت ریاست جمهوری در سال 2018، یک مکمل از 113 کارمند با بودجه 132 میلیون روپیه در یک دوره پنج ساله برای دفتر دفاع سلامت پیشنهاد کرد. اما حرکت کمی در این زمینه صورت گرفته است.

در واقع این اعتراف وجود داشت که در آخرین اجلاس بهداشت ریاست جمهوری (مه 2023) هیچ کاری انجام نشده است و در حال حاضر بودجه این سازمان انجام نشده است. [Office of the Health Ombudsman is approximately R23 million far short of the ideal proposed budget five years ago,” reads the ombud’s annual report. 

In his Parliament response, Phaahla says the allocation from the medium term budget will go towards employing the current staff in the ombudsman office on a permanent basis. This is meant to boost the number of investigators. 

“However, additional funding will still be required to appoint permanent staff to augment the capacity and ensure that the mandate of [the office] فاهله می گوید.

اولویت های رقابتی

بودجه بهداشت آفریقای جنوبی تحت فشار شدیدی قرار دارد. این اداره با اعتراضات بی امان از سوی پزشکان بیکار و سایر کارکنان بهداشتی که خواستار جابجایی هستند، مواجه شده است. در عین حال، زیرساخت های بهداشت عمومی به شدت نیاز به نوسازی دارند و کارکنان بهداشتی بیش از حد تحت فشار هستند.

فشار خاصی بر بودجه سلامت، ادعاهای پزشکی و حقوقی است که به شدت افزایش یافته است. برآوردهای اخیر حاکی از افزایش 23 درصدی چنین ادعاهایی در بخش دولتی از سال 2014 است.

با توجه به پاسخ پارلمانی فهله به سوالات DA، از ژانویه 2020 تا دسامبر 2023 در تمام استان ها 23.6 میلیارد ریال در دعاوی حقوقی پزشکی پرداخت شده است. از این میزان، 1.3 میلیارد ریال صرف هزینه های قانونی این پرونده ها شده است.

سلامت نیوز از بازپرس این سوال پرسید که آیا بین پرونده هایی که دفترش حل نشده و دعاوی پزشکی ارتباطی وجود دارد؟ موکوئنا می‌گوید «هیچ ارتباط واضح و روشنی وجود ندارد».

اما ادعاهای پزشکی-حقوقی مبتنی بر مواردی از قصور یا قصور پزشکی است، مشابه موارد پرخطر یا شدید که توسط دفتر بازپرس بررسی می‌شود.

ناظر سلامت چندین تراژدی برجسته را در طول سال ها بررسی کرده است. این شامل:

  • مرگ 141 بیمار سلامت روان در رسوایی زندگی اسیدیمی در مهرماه 1394.
  • مرگ بیمار کووید-19 شونیسانی لتول در بیمارستان تمبیسا در ژوئن 2020.
  • شرایط سخت برای زنان باردار در بیمارستان مادر و کودک رحیمه موسی که روی زمین در آوریل 2022 می خوابند.
  • اتهامات سوء مدیریت بیمار و نقض حقوق بیمار در بیمارستان روانی تاور و توانبخشی روانی اجتماعی در کومانی، کیپ شرقی در اوت 2018.

پرینسن معتقد است که حل و فصل کارآمد پرونده ها از طریق ناظر سلامت می تواند با ارائه راه حل های به موقع و رضایت بخش به شاکیان، نیاز به دادخواهی را کاهش دهد.

زمانی که بیماران ظلم شده احساس کنند که به شکایات آنها رسیدگی نشده یا به اندازه کافی رسیدگی نشده است، ممکن است برای جبران خسارت متحمل شده به اقدامات قانونی متوسل شوند. این پرونده‌های حل‌نشده پس از آن به افزایش دعواهای حقوقی پزشکی در آفریقای جنوبی می‌افزاید.» – سلامت نیوز