ترشحات واژن: متخصص به ما می گوید چه چیزی طبیعی است، چه چیزی نیست و چه زمانی نگران باشیم


ترشحات واژن در همه زنان طبیعی است. این ترشحات از سلول ها و باکتری هایی تشکیل شده است که واژن را روان و تمیز می کنند و به مبارزه با عفونت کمک می کنند. از نظر رنگ، قوام و بو متفاوت است. دانستن همه اینها مهم است زیرا هر تغییری می تواند نشانه ای باشد که مشکلی پیش آمده و باید به پزشک مراجعه کنید. سلامت نیوز با دکتر سیبو لوبلوانا متخصص زنان اهل دوربان در مورد تغییرات ترشحات واژن و آنچه باید مراقب آن باشید صحبت می کند.



تغییرات در ترشحات به چه معناست؟

  • ترشحات خاکستری با واژینوز باکتریایی مرتبط است. این به دلیل عدم تعادل باکتریایی در واژن است. واژینوز باکتریایی یک بیماری شایع در زنان است. در صورت عدم درمان می تواند منجر به مشکلاتی در بارداری از جمله سقط جنین و زایمان زودرس شود. همچنین خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی از جمله HIV را افزایش می دهد. اما با آنتی بیوتیک قابل درمان است. این نوع ترشحات بوی ماهی دارد و باعث خارش واژن می شود.
  • ترشحات قهوه ای رنگ خون قدیمی در پایان سیکل قاعدگی است. زمانی که حدود دو روز پس از قاعدگی شما اتفاق بیفتد طبیعی است. اما خونریزی خارج از دوره قاعدگی می تواند نشانه عدم تعادل هورمونی، فیبروم یا بیماری التهابی لگن باشد. مراجعه به پزشک برای تشخیص صحیح مهم است.
  • ترشحات مایل به سبز یا زرد می تواند ناشی از عفونت باکتریایی باشد. همچنین می تواند ناشی از عفونت های مقاربتی (STIs) مانند سوزاک باشد. علائم عفونت ممکن است شامل درد در حین رابطه جنسی یا هنگام ادرار باشد. خوشبختانه، درمان برای اکثر بیماری های مقاربتی در دسترس است.

در صورت مشاهده هرگونه رنگ غیرعادی در ترشحات خود به پزشک مراجعه کنید. به این ترتیب می توان به درستی بررسی و تشخیص داد.

چگونه می توانم واژن خود را سالم نگه دارم؟

همیشه سلامتی خود را در اولویت قرار دهید و در صورت شک به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام و مداخله می تواند به یک سفر سالم تر واژن و تولید مثل کمک کند.

از تمیز کردن ناحیه تناسلی آنها با صابون خودداری کنید. این می تواند تعادل PH طبیعی را به هم بزند. به یاد داشته باشید که واژن خود تمیز شونده است، بنابراین استفاده از صابون ها می تواند با باکتری هایی که به طور طبیعی در واژن یافت می شود تداخل داشته باشد و منجر به رشد بیش از حد آن شود.

مشترک شدن در خبرنامه ما

شما همچنین باید لباس زیر تنفسی بپوشید تا اجازه گردش هوا و کاهش رطوبت را بدهد. این به جلوگیری از عفونت کمک می کند.

در مورد بهداشت جنسی چطور؟

مهمترین چیزی که اغلب نادیده گرفته می شود، انجام رابطه جنسی ایمن است.

این بدان معناست که باید اطمینان حاصل کنید که اسباب بازی های جنسی شما همیشه قبل از استفاده تمیز هستند و از روان کننده هایی که بر باکتری های محافظ واژن تأثیر می گذارند اجتناب کنید.

برای جلوگیری از عفونت های مقاربتی از محافظ استفاده کنید.

آیا یک رژیم غذایی سالم می تواند سلامت واژن من را بهبود بخشد؟

بله، داشتن یک سبک زندگی سالم مهم است.

یک رژیم غذایی متعادل به بهبود سلامت کلی شما کمک می کند. این شامل سیستم ایمنی بدن شما می شود که نقش مهمی در پیشگیری از عفونت ایفا می کند. عاداتی مانند خوردن ماست ساده، نوشیدن آب زیاد و پرهیز از غذاهای شیرین شروع خوبی برای یک سبک زندگی سالم است. – سلامت نیوز

*این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی است و توصیه پزشکی نیست.

نویسنده

  • اوراتیل ککانا

    Oratile فارغ التحصیل روزنامه نگاری از دانشگاه صنعتی Tshwane است. سفر روزنامه نگاری او در Zebediela FM آغاز شد، جایی که او به عنوان خواننده اخبار کار می کرد. در دانشگاه به عنوان مجری و تهیه کننده به TUT FM پیوست. او بعداً در Polokwane Observer کارآموزی کرد و در آنجا به عنوان خبرنگار و عکاس عمومی کار کرد. در اوقات فراغت خود، او همچنین سازنده محتوای TikTok است.

    مشاهده همه پست ها