دسترسی به آب تمیز و برق پایدار می تواند راه طولانی را برای رسیدگی به مسمومیت غذایی در حال افزایش در SA کمک کند


آفریقای جنوبی شاهد افزایش موارد بیماری های ناشی از غذا است که معمولاً به عنوان مسمومیت غذایی شناخته می شود. کارشناسان می گویند این موضوع به مسائل بزرگتر دسترسی محدود به غذا، آب سالم و برق اشاره دارد.

مسمومیت غذایی به عنوان یک بیماری ناشی از مصرف غذا یا نوشیدنی های آلوده. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) این یک مشکل بهداشت عمومی در حال رشد است. در جهان از هر 10 نفر یک نفر به دلیل مواد غذایی آلوده بیمار می شود.

زمانی اتفاق می‌افتد که غذای حاوی باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌های مضر یا سموم تولید شده توسط

میکروارگانیسم ها علائم شایع مسمومیت غذایی عبارتند از تهوع، استفراغ، اسهال،

دکتر دایان ریپ، مدرس علوم غذایی در دانشگاه استلنبوش، توضیح می دهد که درد شکم و تب.

شدت و طول مدت علائم به نوع و مقدار غذای آلوده ای که خورده اید بستگی دارد. عوامل فردی مانند سن و سلامت کلی نیز تعیین کننده میزان بد بودن بیماری است. در شدیدترین حالت، افراد – به ویژه کودکان بسیار خردسال و افراد مسن – ممکن است در اثر بیماری های ناشی از غذا بمیرند.

مسمومیت غذایی معمولاً جوانان و افراد مسن را شدیدتر تحت تأثیر قرار می دهد، زیرا این گروه ها به طور خاص آسیب می بینند

در برابر عفونت آسیب پذیر است [due to still developing or weakened immune systems]ریپ توضیح می دهد.

آفریقای جنوبی این نمایش را در زندگی واقعی در سال های 2017-2018 در طول بزرگترین شیوع بیماری ناشی از غذا، لیستریوز، مشاهده کرد. بیش از 200 نفر در طول شیوع این بیماری جان خود را از دست دادند که اکثراً افراد مسن و کودکان زیر پنج سال بودند.

اکنون اداره بهداشت گوتنگ در مورد افزایش اخیر حوادث مسمومیت غذایی – به ویژه در میان کودکان – زنگ خطر را به صدا در آورده است. به گفته این اداره، تنها در شش ماه گذشته 863 مورد مسمومیت غذایی در بین دانش آموزان مکتب در این ولایت ثبت شده است. وزارت بهداشت ملی می گوید که این کشور بیش از 1300 مورد مسمومیت غذایی را در مدت مشابه در سراسر کشور ثبت کرده است.

رانندگان مسمومیت غذایی

Khutso Rabothata، سرپرست سخنگوی بهداشت گوتنگ می گوید که این وزارت همچنان به اجرای کمپین های آموزشی در جوامع به ویژه در شهرستان ها، سکونتگاه های غیررسمی و خوابگاه ها ادامه می دهد. بیشتر موارد در این مناطق گزارش شده است.

رابوتاتا توضیح می‌دهد که این کمپین‌ها، جوامع را در زمینه ایمنی مواد غذایی مانند حمل غذا، آماده‌سازی، ذخیره‌سازی، اهمیت بررسی برچسب‌های انقضای مواد غذایی و شستن دست‌ها قبل از دست زدن به غذا، تقویت می‌کند.

اما کارشناسانی که سلامت نیوز با آنها گفت و گو کرده اند، معتقدند که دلایل افزایش بیماری های ناشی از غذا، اجتماعی و اقتصادی است.

به گفته ریپ، دسترسی محدود به غذای سالم موضوع مسمومیت غذایی را تشدید می کند.

وقتی صحبت از افزایش موارد مسمومیت غذایی در بین کودکان می شود، عواملی مانند ناکافی بودن

اقدامات بهداشتی/بهداشتی، عوامل محیطی (مانند قرار گرفتن در معرض منابع آب آلوده)،

ناامنی غذایی، فقدان آموزش بهداشت و حمایت از کودکان، همگی نیازمند توجه هستند.

به عنوان مثال، در مناطقی با خانواده های کم درآمد، که در آن انتخاب غذا محدود است، افراد محدود هستند

به احتمال زیاد با غذا و آب بی کیفیت یا ناایمن مواجه می شوند. در گفتن این، مسمومیت غذایی انجام می دهد

بر اساس موقعیت اجتماعی تبعیض قائل نشوید.»

لسدی بالویی، بیوتکنولوژیست در یک شرکت خصوصی نانوایی، می‌گوید که توصیه‌های این بخش تنها در صورتی قابل اجراست که مردم مناطق محروم به منابع کافی دسترسی داشته باشند تا بتوانند مواد غذایی خود را بازسازی کنند.

او می‌گوید: «نیازهای اولیه مانند آب و برق عامل بزرگی است که در زندگی این افراد نقش دارد، زیرا احتمالاً غذا را در دمای مناسب ذخیره نمی‌کنند یا حتی به آب تمیز دسترسی ندارند».

بالویی می گوید که جوامع همیشه نمی دانند چگونه برچسب مواد غذایی را بخوانند. این یک هنجار در سطح جهانی است، که در آن نیمی از جمعیت جهان فقط «تا حدی» می‌دانند که چه چیزی روی برچسب‌های مواد غذایی است.

مسائل سیستمیک پشت بیماری

پروفسور تریسی-لین فیلد، رئیس کلود لئون در عدالت زمین و سرپرستی در دانشگاه ویتواترزند که حوزه تحقیقاتی آن شامل قوانین محیط زیست، حقوق بشر، قانون تغییرات آب و هوا و قانون آب است، استدلال می‌کند که افزایش موارد بر اهمیت دسترسی جهانی به آب تأکید می‌کند. و برق برای سلامتی فیلد در مورد مسائل زیست محیطی که منجر به مسمومیت غذایی می شود صحبت می کرد.

فیلد می گوید مردم برای نوشیدن و تهیه غذا به آب تمیز نیاز دارند. در حالی که طی 30 سال گذشته پیشرفت قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته است، گزارش های اخیر در مورد کمبود آب و کیفیت پایین آب بسیار نگران کننده است.

«در برخی مناطق کشور چالش و قطعی آب وجود دارد. مشخص نیست که جوامع چگونه با قطع آب کنار می آیند. ما نمی دانیم که آیا آنها به آب تصفیه نشده متکی هستند که می تواند با فاضلاب یا مواد شیمیایی آلوده شود.

فیلد می‌گوید آفریقای جنوبی باید به دنبال منابع متنوع‌تر برق باشد تا خانواده‌های فقیر بتوانند با خیال راحت غذا بپزند و ذخیره کنند.

«نیاز به یخچال‌های خورشیدی وجود دارد تا جوامع بتوانند به نگهداری مواد غذایی خود در یخچال ادامه دهند تا آن‌ها را تازه نگه دارند، حتی اگر بارگیری وجود داشته باشد. ما باید به دنبال منبع متنوع‌تری از برق باشیم تا خانواده‌های فقیر بتوانند غذاهای مغذی بیشتری بپزند.»

آموزش ایمنی مواد غذایی هنوز کلیدی است

Rip هشدار می دهد که افزایش مصرف غذاهای کم فرآوری شده (میوه های تازه، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، گوشت، شیرین کننده های مصنوعی) که نیازی به مرحله حرارت اضافی ندارند، می تواند در موارد مسمومیت غذایی نقش داشته باشد.

او می‌گوید: «همچنین آموزش کودکان در مورد خطرات مربوط به بازی در آب‌های راکد کثیف/آلوده و ترویج شیوه‌های بهداشتی مناسب مانند شستن دست‌ها قبل از دست زدن به غذا یا خوردن ضروری است.»

ریپس می‌گوید هنگام دست زدن به غذا، عواملی مانند باکتری‌هایی که روی دست‌های فردی که غذا را آماده می‌کند یا روی سطوحی که غذا را لمس می‌کنند، می‌توانند منتقل شوند، غذا را آلوده کرده و باعث رشد باکتری‌ها می‌شوند.

“علاوه بر این، مواد غذایی می توانند از محیط زیست مانند خاک یا منابع آب آلوده شوند. اگر به طور کامل پخته نشود، غذای آلوده می تواند باعث مسمومیت غذایی شود. اگر پس از آماده سازی به درستی نگهداری نشود (مثلاً در یخچال) باکتری ها می توانند رشد کرده و سموم ایجاد کنند. با توجه به اینکه مسمومیت غذایی می تواند ناشی از موقعیت های مختلف باشد، اجرای برخی روش های آشپزخانه و بهداشت می تواند به کاهش خطر مصرف میکروارگانیسم های مضر کمک کند.

او می‌گوید وقتی مواد شیمیایی یا مواد شیمیایی کنترل آفات با غذا یا سطوحی که غذا را لمس می‌کنند تماس پیدا می‌کند، منجر به آلودگی غذا می‌شود.

در صورت مصرف، این غذای آلوده می تواند باعث مسمومیت غذایی شود. هنگام استفاده از این مواد شیمیایی هنگام استفاده در تهیه غذا یا مناطق عمومی باید مراقب باشید. او می‌گوید: دستورالعمل‌های صحیح کاربرد آفت‌کش‌ها باید با بازرسی منظم برای جلوگیری از عود اعمال شود.

ریپ می گوید اگر مشکوک به مسمومیت غذایی هستید، اگر علائم شدید یا مداوم هستند، به پزشک مراجعه کنید. – سلامت نیوز