استفاده کم از کاندوم در بین جوانان هشدار می دهد


کارشناسان در مورد ادامه استفاده کم کاندوم توسط جوانان آفریقای جنوبی زنگ خطر را به صدا در می آورند، به ویژه که به میزان بالای حاملگی نوجوانان و عفونت HIV در بین دختران نوجوان و زنان جوان کمک می کند.

شورای ملی ایدز آفریقای جنوبی (SANAC) می‌گوید در سال 2022 حدود 350470 زن بین 15 تا 24 سال مبتلا به HIV تشخیص داده شدند.

کاندوم ها بدون هیچ هزینه ای در مراکز بهداشتی عمومی و برخی از ساختمان های عمومی در دسترس هستند. اما رئیس کمپین اقدام درمانی (TAC)، Sibongile Tshabalala، فاش کرد که با وجود دسترسی به کاندوم در مراکز بهداشتی عمومی در سراسر کشور، هنوز تعداد کافی از آنها وجود ندارد.

کاندوم های زنانه را باز کنید

Tshabalala اشاره کرد که Gauteng، Mpumalanga و KwaZulu-Natal در چند ماه گذشته کمبودهایی را تجربه کرده اند. او تاکید کرد که جمعیت های کلیدی نیز از دست رفته اند. او می گوید که تهیه ناکافی انواع مختلف کاندوم در بخش عمومی یک نگرانی مهم است که نیاز به توجه فوری دارد.

«وقتی به دنبال زنانه و دیگر انواع کاندوم می‌گردید، در بخش‌های عمومی در دسترس نیستند. بنابراین، هنوز مشکل ساز است.»

سلامت نیوز با برخی از جوانان فعال جنسی در مورد استفاده از کاندوم گفتگو کرد. همه آنها موافقند که استفاده از کاندوم حیاتی است و رابطه جنسی ایمن مسئولیت هر دو طرف است.

ماشودو مولاودزی، یک جوان 22 ساله اهل روستای تشیخودینی، به اشتراک گذاشت که دو سال پیش باردار شد و به سوزاک مبتلا شد.

“از 17 سالگی شروع به رابطه جنسی کردم. من و دوست پسرم هرگز از کاندوم استفاده نکردیم زیرا می ترسیدیم برای جمع آوری آنها به کلینیک محلی برویم. اما ما می‌دانستیم که چه خطراتی داریم.»

ملاودزی می گوید که مشکوک به بارداری بوده است، اما از ترس شرمندگی، رفتن به کلینیک را به تأخیر انداخته است. و او به تمرین جنسی ناامن ادامه داد.

ترس از شرمسار شدن

من فقط در سه ماهگی به کلینیک رفتم. می ترسیدم که پرستاران به خاطر خوابیدن بدون استفاده از محافظ به من توهین کنند. وقتی آزمایش‌ها انجام شد، متوجه شدم که به سوزاک نیز مبتلا شده‌ام. خوشبختانه آزمایش HIV منفی بود.»

دانشجوی مهندسی کالج Vhembe TVET می گوید که اکنون رابطه جنسی ایمن را انجام می دهد.

من دیگر حتی از جمع آوری کاندوم در هر جایی که آنها را می بینم، چه در مدرسه یا حتی در یک مرکز بهداشتی، خجالت نمی کشم. حتی پسری که من با او قرار می گذارم اکنون می داند که بدون کاندوم رابطه جنسی وجود ندارد.

Fulufhelo Matshotshi، یک دانشجوی 20 ساله، می‌گوید که ترجیح می‌دهد از کاندوم‌هایی که می‌خرد به جای کاندوم‌های موجود در کلینیک‌ها استفاده کند. Matshotshi می‌گوید که باید کمپین‌های آگاهی دهی مداوم در مورد استفاده از کاندوم برای جوانان وجود داشته باشد.من معتقدم هنوز نیاز فوری به آموزش مردم، به ویژه جوانان، در مورد رابطه جنسی ایمن وجود دارد، زیرا بیشتر آنها فقط زمانی یاد می گیرند که قبلاً به یک بیماری مقاربتی مبتلا شده باشند یا باردار شده باشند.

Matshotshi اضافه می کند که او مرتباً آزمایش HIV می دهد. “به عنوان جوان، ما باید آزمایش HIV را به یک سرگرمی تبدیل کنیم. به این ترتیب، ما وضعیت خود را خواهیم دانست.»

استفاده از کاندوم یک مسئولیت مشترک است

در همین حال جیمز ماشاو*، 31 ساله، تاکید کرد که حمل و استفاده از کاندوم وظیفه همه است.

ببینید، من از زمانی که در نوجوانی از نظر جنسی فعال شدم، با چندین زن خوابیده ام. بعضی ها هرگز از من نخواستند که از کاندوم استفاده کنم. اما با زنانی که از رابطه جنسی بدون کاندوم امتناع کرده اند نیز قرار ملاقات داشته ام. بنابراین، آنچه من می گویم این است که حمل و استفاده از کاندوم وظیفه همه افراد است.

او می گوید افرادی که در رابطه هستند باید از کاندوم نیز استفاده کنند. “بیماری های زیادی وجود دارد که با استفاده نکردن از کاندوم می توان به آنها مبتلا شد، حتی از کسانی که به آنها اعتماد داریم. من در گذشته یک بیماری مقاربتی داشتم. اما من خوش شانس هستم که هنوز HIV منفی هستم.

سازمان بهداشت جهانی بیان می‌کند که در صورت استفاده صحیح و مداوم، کاندوم یکی از مؤثرترین روش‌های محافظت در برابر بیماری‌های مقاربتی از جمله HIV را ارائه می‌دهد. در تمام رابطه جنسی واژینال و مقعدی باید از کاندوم استفاده کرد.

افزایش احتمال ابتلا به HIV و STI

دکتر کیم جوناس، دانشمند متخصص در واحد سیستم های سلامت شورای تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی (SAMRC)، می گوید تحقیقات آنها نشان می دهد 52 درصد از دختران نوجوان و زنان جوانی که تا به حال رابطه جنسی داشته اند در طول سال قبل از نظرسنجی به کاندوم مردانه دسترسی داشته اند، 27 درصد به کاندوم زنانه دسترسی داشته اند، 41 درصد به روش دیگری از پیشگیری از بارداری مدرن دسترسی داشته اند و تنها 48 درصد تا به حال از یک روش مدرن پیشگیری از بارداری استفاده کرده اند.

“تقریبا نیمی از زنان جوان شرکت کننده در نظرسنجی ما در معرض خطر ابتلا به HIV یا انتقال بعدی بودند. استفاده از یک روش پیشگیری از بارداری به علاوه کاندوم (پیشگیری از بارداری دوگانه) در میان شرکت کنندگان بسیار کم بود، به این معنی که زنان جوان ممکن است از بارداری ناخواسته جلوگیری کنند اما در معرض خطر ابتلا به HIV هستند، زیرا آنها پیشگیری دوگانه را انجام نمی دهند.

جوناس می گوید دسترسی به خدمات سلامت جنسی و باروری برای جوانان باید فراتر از امکانات بهداشتی “سنتی” به مدارس گسترش یابد.

«مدارس چون بسیاری از دختران در آنجا هستند. به محله/شهرداری که در آن برای دختران جوان امن و راحت است. ارائه مشاوره و خدمات سلامت جنسی و باروری جامع، فرد محور و پاسخگو به جوانان.» – سلامت نیوز

* مشخص کنید که یک نام تغییر کرده است.