سرویس بهداشتی: دختر از توالت مدرسه مانند پدرش استفاده می کند


روتشیدزوا مالوگا بیش از بیست سال پیش در مدرسه ابتدایی سیباسا مابیلا در اعماق روستایی وهمبه در لیمپوپو تحصیل کرد. او به وضوح استفاده از توالت های گودال را در مدرسه به خاطر می آورد. باورنکردنی است، این همان توالت ها است، فقط حالا که دختر پنج ساله اش به عنوان یک دانش آموز کلاس R در مدرسه از آن استفاده می کند.

هر روز که او را از مدرسه می‌بینم، جشن می‌گیرم که می‌دانم برای آن روز زنده مانده است. اما استرسی که برای چند ساعتی که دخترم در مدرسه است به من وارد می شود، زیرا نگران امنیت او هستم. سلامت نیوز.

او می گوید که هر روز نگران است که او در یکی از توالت ها بیفتد. این توالت های گودال در مدرسه یک بمب ساعتی هستند. بچه ها بچه هستند. شما نمی توانید به آنها بگویید که وقتی به خانه می رسند فقط از دستشویی استفاده کنند. آنها از توالت های مدرسه استفاده خواهند کرد.» مالوگا می گوید.

دبستان مابیلا که در روستای مابیلا قرار دارد، تنها مدرسه در این منطقه است. آی تی دارای چهار توالت گودال فرسوده است که دانش آموزان با معلمان به اشتراک می گذارند. دو تا دختر و دو تا پسر. بیش از 200 کودک در این مدرسه ثبت نام می کنند که برای کلاس های R تا هفتم سروکار دارد.

سرویس بهداشتی مدرسه

دانش آموزان توالت های گودال را با معلمان به اشتراک می گذارند. (عکس: Ndivhuwo Mukwevho)

«اگرچه بیشتر ما هنوز از توالت‌های گودال در خانه‌هایمان استفاده می‌کنیم، اما برخلاف توالت‌هایی که سال‌ها پیش در دوران آپارتاید ساخته شده بودند، درست ساخته شده‌اند و استفاده از آن‌ها ایمن است. زمان آن فرا رسیده است که دولت کاری انجام دهد، زیرا امنیت فرزندان ما اهمیت دارد.» مالوگا می گوید.

انتظار برای دستشویی های جدید ادامه دارد

تقریباً پنج سال پیش، انبوهی از آجرها برای ساخت سرویس بهداشتی مناسب به مدرسه تحویل داده شد. حتی یک آجر هم ریخته نشد و هیچ کس دلیل آن را نمی داند.

در سال 2020، اداره آموزش لیمپوپو گفت سلامت نیوز طرح های یک بلوک بهداشتی جدید به دلیل پیشنهاد ادغام مدرسه ابتدایی مابیلا با مدرسه دیگری در روستای مجاور کنار گذاشته شد. ادغام هرگز اتفاق نیفتاد.

اریک نگوندنی، رئیس هیئت مدیره مدرسه (SGB)، می گوید که این بخش آنها را به روز نکرده است. دانش‌آموزان ما با وجود داشتن آجر در مدرسه برای ساخت بلوک‌های بهداشتی جدید، هنوز در معرض توالت‌های چاله‌ای خطرناک هستند. نگوندنی می‌گوید: «ما همچنان منتظر هستیم تا اداره پیمانکار اختصاص دهد و تنها چیزی که می‌گیریم، وعده‌های بعد از وعده‌ها است.»

این تنها چالش مدرسه نیست. همچنین مانند بقیه منطقه با کمبود آب بحرانی مواجه است. جامعه از کسانی که گمانه دارند آب می خرند.

بر اساس آخرین آمار ملی از سیستم ملی نظارت بر زیرساخت های آموزش و پرورش 2021 (نخواهد) گزارش، 2130 مدرسه در آفریقای جنوبی دارای توالت چاله ای به عنوان تنها نوع سرویس بهداشتی هستند. NEIMS همچنین بیان می کند که 90 مدرسه به برق دسترسی ندارند، در حالی که 5836 مدرسه به آب غیر قابل اطمینان دسترسی دارند.

پیامدهای جدی برای دانش‌آموزان زن

جین بورمن، محقق Equal Education، می‌گوید که زیرساخت‌های ضعیف و بهداشت عمیقاً بر اداره روزانه مدارس از جمله آموزش تأثیر می‌گذارد. تحصیلات دانش آموزان دختر به ویژه تحت تأثیر قرار می گیرد، زیرا دختران احتمالاً هنگام قاعدگی از مدرسه می گذرند.

«استرس بر مربیانی وارد می‌شود که باید کمبود منابع مدرسه را جبران کنند تا بتوانند تدریس با کیفیت را برای فراگیران خود ارائه دهند. بورمن توضیح می‌دهد، بنابراین، زیرساخت‌های مدرسه باوقار، ایمن و کافی برای آموزش و یادگیری و لذت کامل فراگیران از تحصیل با کیفیت ضروری است.

در اکتبر 2022، اداره آموزش پایه (DBE) به Equal Education گزارش داد که 225 مدرسه هنوز از مواد کاملاً نامناسب ساخته شده اند، در حالی که 3677 مدرسه تا حدی با مواد نامناسب ساخته شده اند.

دکتر آلانا پاتر، هماهنگ‌کننده جهانی End Water Poverty، معتقد است که مرگ حداقل سه کودک در دستشویی‌های گودال در مدارس دولتی آفریقای جنوبی باید کاتالیزوری برای حل فوری این مشکل باشد.

در سال 2014، مایکل کومپه پنج ساله در مدرسه ابتدایی Mahlodumela در لیمپوپو در توالت چاله ای سقوط کرد و غرق شد. در سال 2017، سیامتاندا موتونو پس از ریزش دیوارهای یک توالت بر روی او در مدرسه ابتدایی دالاسیل در کیپ شرقی جان باخت. و در سال 2018، لومکا مکتوا پنج ساله در مدرسه ابتدایی لونا در کیپ شرقی به توالت گودال افتاد و غرق شد.

بهداشت ضعیف مسئول پیامدهای بهداشتی ضعیف در کودکان است

بهداشت ضعیف عامل 50 درصد سوء تغذیه و کوتاه قدی کودکی در SA است. پاتر می‌گوید: اگر افراد مکرراً بیمار شوند، نمی‌توانند مواد غذایی را جذب کنند، که رشد شناختی و فیزیکی را متوقف می‌کند.

به گفته پاتر، استفاده بهداشتی از آب و سرویس بهداشتی بهبود یافته برای دستیابی به فواید سلامت مورد نظر مورد نیاز است. «آب و یک توالت خوب ضروری هستند اما کافی نیستند. پاتر می گوید اگر دست های خود را نشویید، باز هم بیمار خواهید شد.

بورمن می گوید اطلاعات مربوط به زیرساخت های مدرسه یا در دسترس نیست یا قدیمی است. زمانی که داده در دسترس باشد، معمولاً غیر قابل اعتماد است.

این به این دلیل است که اطلاعات ارائه شده توسط DBE اغلب با اطلاعات ارائه شده توسط ادارات آموزش و پرورش استان یا واقعیت موجود در تضاد است. به عنوان مثال، ما مدارس زیادی را می شناسیم که اصلاً به آب دسترسی ندارند، اما داده های ملی نشان می دهد که همه مدارس به منبعی برای تامین آب دسترسی دارند.

بورمن می‌گوید بخش عمده زیرساخت‌های عقب مانده در استان‌های روستایی، یعنی کیپ شرقی، لیمپوپو و کوازولو-ناتال است.

«اگرچه این استان‌ها در سال 1994، تقریباً 30 سال بعد، وارث یک سیستم آموزشی اساسی عمیقاً نابرابر و ساختاری ناکافی بودند، اما شاهد بودیم که سوءمدیریت، بی‌تفاوتی و فساد مانع پیشرفت در ارائه خدمات به مدارس شده و رفاه، تحصیل و آینده دانش‌آموزان را به خطر می‌اندازد. “

فقدان اراده سیاسی

بورمن اضافه می کند که هزینه ها و برنامه ریزی ضعیف در این بخش نشان دهنده فقدان اراده سیاسی برای رسیدگی به چالش های زیرساختی مدارس است. حتی با وجود قانون و احکام دادگاه علیه آنها، ادارات آموزش و پرورش کند عمل می کنند.

به عنوان مثال، از زمان راه اندازی آن در سال 2011، ابتکار تسریع زیرساخت مدارس ( اسید) بورمن گفت که تنها توانسته است 266 مدرسه ساخته شده از مواد نامناسب را جایگزین کند، سرویس بهداشتی 886 مدرسه را بهبود بخشد و 372 مدرسه را برق رسانی کند.

در همین حال، دانش آموزان، والدین و معلمان همچنان امیدوارند که دولت در نهایت به مشکلاتی که مدرسه ابتدایی مابیلا با آن مواجه است رسیدگی کند.

تلاش برای دریافت نظر از اداره آموزش و پرورش پایه استانی و کشوری شکست خورد.-سلامت نیوز.