اختلاف بر سر سایت کلینیک لیمپوپو پروژه را متوقف کرد


برنامه های ساخت یک کلینیک 20 میلیون روپیه ای در نزدیکی Lebowakgomo در روستایی لیمپوپو به دلیل اختلاف نظر در مورد مکان آن متوقف شده است.

شرکت معدنی Sibanye-Stillwater این پروژه را در سال 2019 پس از اینکه جوامع دو روستای روستایی Dithabaneng و Makurung درخواست تاسیسات بزرگ‌تری برای خدمت به جمعیت رو به رشد کردند، آغاز کرد. کلینیک دیتاباننگ در حال حاضر به پنج روستا خدمات رسانی می کند.

مکانی برای کلینیک جدید در نزدیکی دبیرستان در Makurung انتخاب شد، اما ساکنان روستای Dithabaneng مکان متفاوتی را پیشنهاد کرده اند.

اختلاف سران بر سر محل درمانگاه

پرسی شوگوله، رئیس دهکده ماکورونگ می‌گوید که این سایت بسیار منطقی است. همچنین مکانی است که توسط مقامات سنتی انتخاب شده است.

ما با این بی عدالتی موافقت نمی کنیم. سایت کنار مدرسه برای هر دو روستا مناسب است، هیچ بحثی در این مورد وجود ندارد.

Trevor Mphahlele، سخنگوی اداره سنتی Mphahlele، که بر روستاهای Dithabaneng و Makurung نظارت می کند، تأیید می کند که مکان کنار دبیرستان Thagaetala در Makurung مکان تایید شده است.

برای هر دو روستا مرکزی است. اینجا مکانی است که ما به معدن اجازه شروع ساخت و ساز را دادیم.»

اما رئیس دهکده دیتاباننگ، موگالاتجان مفاهلله، گفت که مکان پیشنهادی از تاسیسات فعلی دور نیست.

ما یک سایت نزدیک را انتخاب کردیم که یک زمین بازی بود. اما اکنون که پروژه باید آغاز شود، افراد خاصی از ماکورونگ می‌آیند که خواستار انتقال کلینیک به روستایشان هستند.»

اهالی روستا از اختلاف در درمانگاه ناامید هستند

در همین حال، ساکنان هر دو روستا از این تاخیر ناامید شده اند.

شادی مموروآ از روستای ماکورونگ می‌گوید: «من یک کلینیک بزرگ اینجا در ماکورونگ را ترجیح می‌دهم. اما من از تاخیر در ساخت یک کلینیک جدید حمایت نمی کنم. فکر می‌کنم دو کلینیک جدید، یکی برای هر روستا، می‌تواند وضعیت را نجات دهد.»

Sello Ntsoane، یکی از اهالی روستای Dithabaneng، ابراز نگرانی کرد که شرکت معدن به دلیل اختلاف نظر از پروژه خارج شود. «هر روستایی که میزبان درمانگاه باشد برای من مهم نیست. روستاهای ما از هم دور نیستند و همه ما تحت رهبری سنتی سلطنتی Mphahlele هستیم. نتسوآن می‌گوید: من از دیدن عقب‌نشینی معدن به دلیل مشاجره‌های ما بر سر یک سایت می‌ترسم.

یکی دیگر از ساکنان Dithabaneng، Hlapogadi Mekgolokwane، می گوید که آنها به شدت به یک کلینیک بزرگتر نیاز دارند که خدمات و حریم خصوصی بیشتری را برای بیماران ارائه دهد. “مشکل من زمانی است که باید بیماری های خود را توضیح دهید، به سوالات پرستاران پاسخ دهید در حالی که سایر بیماران به راحتی صحبت را می شنوند. برایم مهم نیست که درمانگاه در روستای دیتاباننگ یا ماکورونگ باشد. مکگولوکوانه می گوید: باید مطابق استاندارد باشد و خیلی دور نباشد.

ساخت و ساز متوقف شد تا اختلاف حل شود

Thabisile Phumo، سخنگوی Sibanye-Stillwater، می گوید تا زمانی که دو روستا اختلاف خود را حل نکنند، نمی توانند شروع به ساخت و ساز کنند.

فومو می گوید: «قصد تکمیل این کلینیک در سال جاری بود، اما اکنون به حل و فصل اختلاف بستگی دارد.

او می گوید پس از تکمیل ساختمان، شرکت معدن آن را به وزارت بهداشت لیمپوپو تحویل می دهد تا اداره شود.

تلاش های میانجی گری با شکست مواجه می شود

نیل شیکوامبانا، سخنگوی وزارت بهداشت لیمپوپو می گوید تلاش ها برای میانجیگری بین روستاها تاکنون شکست خورده است.

«اختلاف باعث توقف پروژه شده است. و متأسفانه ما نمی توانیم تعیین کنیم که درمانگاه باید کجا ساخته شود. تصمیم نهایی بر عهده جامعه است و مسئولیت آن بر عهده آنهاست.»سلامت نیوز