بدون آب بدون رای: Hammanskraal هنوز یک سال پس از شیوع وبا آب آشامیدنی تمیزی ندارد


تقریبا یک سال از زمانی که به ساکنان Hammanskraal، در شمال پرتوریا، پس از شیوع مرگبار وبا که در ماه می 2023 باعث مرگ 30 نفر شد، وعده آب سالم داده شد می گذرد. ​​اما ساکنان می گویند که چیزی تغییر نکرده است.

تانکرهای آب مستقر شده توسط شهرداری ناسازگار هستند – گاهی اوقات آنها برای ماه ها ظاهر نمی شوند. بیش از هزار نفر از ساکنان به سیستم تانکر آب که سال گذشته پس از شیوع بیماری راه اندازی شد، متکی هستند.

نفتکش ها اصلا کمکی نمی کنند. پنج ماه است که آنها را در بخش خود دیده‌ایم. ما برخی از رانندگان را می‌شناسیم، وقتی از آنها می‌پرسیم که چرا تحویل نمی‌دهند [the water] آنها از پرداخت نشدن شکایت دارند – گویی مشکل ما همین است.

به گفته نکونا، تانکرهای آب تنها دو هفته پیش و پیش از سفر هفته گذشته وزیر آب و فاضلاب به محله او رسیدند. سنزو مچونو و شهردار تشوان، سیلیرز برینک، یک بازدید نظارتی از کارخانه تصفیه فاضلاب رویوال و کارخانه بسته بندی کلیپ دریفت در Hammanskraal انجام دادند و پس از آن یک جلسه اجتماعی برگزار شد.

«هر روز یک مبارزه است. من بیش از 300 روپیه در ماه برای خرید آب برای پخت و پز و نوشیدن هزینه می کنم.

در طول این بازدید، Mhcunu گفت Hammanskraal تا 1 سپتامبر 2024 آب آشامیدنی تمیز و سالم خواهد داشت. اما Nkuna قانع نشده است.

“حالا آنها [politicians] به اینجا می آیند و همان چیزی را که سال گذشته گفتند به ما می گویند زیرا تقریباً زمان انتخابات است. اما تا زمانی که آب تمیزی از شیر آب نداریم، رای نمی‌دهم.»

مواد مدفوع در آب لوله کشی

ساکنان از آب لوله کشی شهری برای استحمام و شستن لباس استفاده می کنند. اما حتی این استفاده محدود نیز بدون مشکل نیست.

از ماه مه سال گذشته، لنا موگاتلا (51) از بند 74 تمبا، مدفوعی را در آب لوله‌کشی خود می‌بیند. او اولین بار زمانی که برای شستن لباس هایش آب جاری می کرد متوجه این موضوع شد.

“داشتم لباس می شستم و شیر آب را باز کردم تا لباس ها را آب بکشم. چند دقیقه ای رفتم داخل خانه، وقتی برگشتم لباس ها پر از مدفوع بود و بیشتر از شیر آب بیرون می آمد.

کلیپ زیر در بازدید سلامت نیوز از این منطقه گرفته شده است. این نشان می دهد که یک سطل لباس شسته شده با مواد مدفوعی که لباس ها را لکه دار کرده است.

من با مشاور تماس گرفتم و او گفت کاری از دستش بر نمی آید و به من توصیه کرد که با رسانه ها تماس بگیرم. با رسانه ها و مرکز تماس شهرداری تماس گرفتم اما تا به امروز هیچ کاری انجام نشده است.»

یک ماه پیش، در ماه مارس، موگاتلا می گوید که تقریباً پسرش را که ناآگاهانه آب ناسالم نوشیده بود، از دست داده است.

ما آب را در سطل ذخیره می کنیم و او از سطل اشتباهی نوشیده است. او شروع به استفراغ کرد و اسهال همراه با خون در مدفوعش داشت. او را پیش دکتر بردیم اما خوب نشد، علائمش بدتر شد.

ما در نهایت تصمیم گرفتیم او را به بیمارستان منطقه تشوان ببریم، جایی که او به مدت دو هفته بستری شد. پس از انجام آزمایشات به ما گفتند که بیماری او ناشی از مصرف آب آلوده است.

موگاتلا نیز مانند نکونا معتقد است که وعده های وزیر فقط بخشی از تبلیغات انتخاباتی است.

ما برای مدت طولانی رنج می‌کشیم و هیچ کاری انجام نمی‌شود. آنها یک ماه قبل از انتخابات به اینجا می آیند تا ما را تشویق کنند که رای بدهیم، اما ما کسانی هستیم که سنگینی بی آبی را احساس می کنیم.»

ریزش فاضلاب در منازل

نه چندان دور از خانه موگاتلا، ساکنان بند 49 کانانا درگیر نشت فاضلاب هستند. در سال 2000 تاسیس شد و از سال 2015 با نشت فاضلاب مواجه شده است.

فرانسین مائوته (41) که از ابتدا در اینجا زندگی می‌کرد، می‌گوید که همه پیشرفت‌هایی را که اتفاق افتاده دیده است. هنگامی که در سال 2013، یک سیستم فاضلاب نصب شد، جامعه هیجان زده شد. اما شادی آنها کوتاه مدت بود، زیرا دو سال بعد بوی تعفن وحشتناکی محله را فرا گرفت.

اینجا در کانانا بد است، ما در یک مکان بدبو زندگی می کنیم. بدون کمک به شهرداری گزارش داده ایم. هفته گذشته در یکی از خانه‌های محله مدفوع وجود داشت و ما برای تمیز کردن آن کمک کردیم.»

او می‌گوید بوی بسیار زیاد باعث می‌شود حتی گاهی غذا خوردن سخت شود.

برنامه هایی برای بهبود خدمات

وزیر خطاب به جامعه، به ساکنان قول داد که در 1 سپتامبر تا زمانی که پروژه را مختل نکنند، آب سالم خواهند داشت.

ما افرادی را داریم که به پیمانکار تعیین شده مراجعه می‌کنند و به عنوان هزینه حفاظتی پول می‌خواهند و پروژه را متوقف می‌کنند. این بار اجازه نمی دهیم. این پروژه به پایان خواهد رسید و مردم Hammanskraal آب تمیز خواهند داشت.

سخنگوی شهر تشوان، سلبی بوکابا، اتهامات مربوط به برگزاری انتخابات را رد می کند و می گوید که انتخابات بعدی دولت محلی در سال 2026 برگزار می شود، بنابراین نمی توان شهر را به برگزاری انتخابات متهم کرد.

او می‌گوید: «ما به ساکنان Hammanskraal رفتیم تا وعده‌های داده شده در سال گذشته را پاسخ دهیم و آنها را در مورد پیشرفت تعهدات به‌روزرسانی کنیم.

بوکابا می‌گوید، قبل از جلسه اجتماع، شهر از عدم حضور تانکرهای آب مطلع نشده بود. ما هزینه آن تانکرها را می پردازیم تا آب را به جوامع ما برسانند. اعضای انجمن باید جزئیات را به ما بدهند تا بتوانیم بررسی کنیم. اگر این ادعا صحت داشته باشد، ما پول خود را از پیمانکار پس خواهیم گرفت و اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.» – سلامت نیوز