گرسنگی و سلامت روان: مطالعه به چگونگی کنار آمدن خانواده ها با ناامنی غذایی می پردازد


آفریقای جنوبی بحران گرسنگی دارد. بیش از 11 درصد از خانوارهای کشور گرسنگی را تجربه می کنند. همه‌گیری COVID-19 وضعیتی را که قبلاً وخیم بود تشدید کرد. در حال حاضر در دسترس بودن مواد غذایی در کشور تحت تأثیر عواملی مانند بیکاری بالا، بحران هزینه های زندگی و حوادث شدید آب و هوایی قرار دارد.

نکته نگران‌کننده‌تر این است که خانه‌هایی که کودکان خردسال دارند، بیشتر با ناامنی غذایی مواجه می‌شوند. بیش از نیم میلیون خانه با کودکان زیر پنج سال گرسنگی یا دسترسی ناکافی به غذا را تجربه می کنند. خانواده‌هایی که در این وضعیت ناامیدکننده قرار دارند، راهبردهای مقابله‌ای مختلف از حذف وعده‌های غذایی گرفته تا گدایی غذا را ارائه کرده‌اند.

در مطالعه اخیر، محققان دانشگاه Witwatersrand بررسی کردند که این استراتژی های مقابله ای چه تاثیری بر سلامت روان افراد دارد. سلامت نیوز با دکتر سیفیوه دلامینی، محقق ارشد در مورد این یافته ها گفتگو کرد.


  1. چرا این تحقیق بر سلامت روان متمرکز شده است؟

ما مدت هاست می دانیم که ناامنی غذایی بر سلامت روان فرد تأثیر منفی می گذارد و این موضوع به طور گسترده در سراسر جهان شناخته شده است. حتی قبل از شروع همه‌گیری کووید-19، بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که هر چه فردی ناامن غذایی بیشتری داشته باشد، خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی در او بیشتر می‌شود.

در آفریقای جنوبی و بسیاری از کشورهای دیگر، افزایش ناامنی غذایی ناشی از همه‌گیری COVID-19 با افزایش سطح اضطراب و افسردگی همراه بود. با این حال، رابطه پیچیده بین ناامنی غذایی و سلامت روان تحت تأثیر شبکه ای از عوامل به هم پیوسته است. در این زمینه، تحقیقات قبلی ما نشان داده است که عوامل اجتماعی-اقتصادی مانند سطح تحصیلات، وضعیت اشتغال، درآمد ماهانه و محل سکونت روستایی نقش اساسی در شکل‌گیری ناامنی غذایی و سلامت روان در آفریقای جنوبی دارند.

با توجه به اینکه آفریقای جنوبی نابرابرترین کشور در سطح جهان است، ما از یک طرح مطالعه نماینده ملی برای آزمایش رابطه بین ناامنی غذایی و خطر اضطراب و افسردگی در خانواده‌های دارای فرزند استفاده کردیم. مهم این بود که ما بر خانواده‌های دارای فرزند تمرکز کنیم، زیرا در مورد تأثیر ناامنی غذایی و سلامت روان، آنها آسیب‌پذیرترین افراد هستند. این نیز به این دلیل است که ناامنی غذایی می تواند به طور قابل توجهی بر وضعیت تغذیه کودک تأثیر بگذارد و منجر به تأثیرات منفی بر رشد جسمی، عاطفی و شناختی شود.

  1. برخی از رایج ترین راهبردهای مقابله ای که تحقیق شما شناسایی کرده است چیست؟

در مطالعه خود، یازده راهبرد متداول مقابله ای را وارد کردیم که از یک پرسشنامه استاندارد به نام ابزار شاخص استراتژی مقابله ای اتخاذ کردیم. این راهبردهای مقابله ای در زیر از بیشترین استفاده تا کم استفاده ترین توسط خانواده های آفریقای جنوبی دارای فرزند رتبه بندی شده اند.

برای مقابله با مسائل مربوط به دسترسی ناکافی به غذا، اکثر خانوارها (51.2٪) به غذاهای کمتر ترجیح داده شده و ارزان تر متکی بودند. کمترین استفاده از استراتژی، فرستادن اعضای خانواده برای گدایی غذا بود. اما این استراتژی توسط 17 درصد از خانواده های آفریقای جنوبی دارای فرزند استفاده شد. مطالعه ما همچنین گزارش داد که 67 درصد از خانوارها حداقل از یک راهبرد مقابله ای استفاده کردند. و بیش از نیمی (50.6٪) حداقل از سه استراتژی ذکر شده در بالا استفاده کردند.

  1. کدام یک از اینها بیشترین تأثیر را بر سلامت روان داشت؟

استفاده از هر راهبرد مقابله ای با سطوح بالاتری از اضطراب و افسردگی همراه بود. اما فرستادن اعضای خانواده برای گدایی غذا قوی‌ترین ارتباط را داشت. از سوی دیگر، تکیه بر غذاهای کمتر ترجیح داده شده و ارزان قیمت کمترین ارتباط را با اختلال در سلامت روان داشت.

مطالعه ما همچنین نشان داد که هر چه راهبردهای مقابله ای بیشتر استفاده شود، احتمال افزایش سطح اضطراب و افسردگی بیشتر است. شیوع احتمالی اضطراب (6/22 درصد) و افسردگی (7/33 درصد) در میان اعضای خانواده ای که از سه راهبرد یا بیشتر از راهبردهای مقابله ای استفاده می کردند در مقایسه با افرادی که کمتر استفاده می کردند، بیشتر بود. در این موارد احتمال اضطراب 1/9 درصد و برای افسردگی 9/15 درصد بود.

  1. توصیه شما برای رفع ناامنی غذایی و تاثیر آن بر سلامت مردم چیست؟

نرخ بالای ناامنی غذایی در میان خانواده‌های دارای فرزند یک مسئله مهم در آفریقای جنوبی است. تلاش‌های مشترک شامل دولت، سازمان‌های غیردولتی و جامعه مدنی برای ریشه‌کن کردن این موضوع ضروری است. با این حال، این تلاش ها باید آسیب پذیرترین خانواده ها را در اولویت قرار دهد – خانواده های فقیرتر دارای فرزند، از جمله خانواده هایی با والدین بیکار و سرپرست خانوار.

در مطالعه خود، توصیه های کلیدی زیر را ارائه می کنیم:

  1. بازنگری در کمک هزینه های حمایت از کودک: برای ارائه حمایت واقعی تر، کمک هزینه های حمایت از کودک نیاز به ارزیابی مجدد دارد. شاخص استطاعت خانوار در نوامبر 2023 نشان داد که هزینه تغذیه یک خانواده آفریقای جنوبی به طور متوسط ​​5300 روپیه است – بسیار بیشتر از آنچه کمک های مالی دولتی ارائه می دهد.
  2. طرح های تغذیه مدرسه: در حالی که برنامه های تغذیه مبتنی بر مدرسه، مانند برنامه ملی تغذیه مدرسه دولت، به کاهش ناامنی غذایی در ساعات مدرسه کمک می کند، راه حل های بیشتری برای بهبود دسترسی به غذا در خانه مورد نیاز است.
  3. برنامه های دائمی کمک های غذایی: برنامه‌های کمک غذایی دائمی را برای همه خانواده‌های دارای فرزند، مانند برنامه‌هایی که در زمان محدودیت‌های قرنطینه استفاده می‌شوند، در نظر بگیرید. این برنامه ها می توانند به خانواده های آسیب دیده کمک فوری کنند.
  4. یادگیری از کشورهای توسعه یافته: با الهام گرفتن از کشورهایی مانند ایالات متحده، راه حل هایی مانند برنامه های کوپن غذا، آشپزخانه های پاپ آپ و کوپن های تخفیف را بررسی کنید. این رویکردها در افزایش دسترسی به غذا در میان خانوارهای فقیرتر نویدبخش بوده است.

با اجرای این استراتژی های هدفمند، آفریقای جنوبی می تواند به سمت آینده ای امن تر از نظر غذایی برای خانواده های دارای فرزند کار کند. – سلامت نیوز