معکوس شدن استوما: یک سال صبر کنید تا استان با عقب ماندگی جراحی مقابله کند


Rinae Munyae، 34 ساله، از Protea Glen در Soweto، در جنوب ژوهانسبورگ، در نوامبر 2022 مبتلا به بیماری التهابی روده تشخیص داده شد. این باعث شد که او در حین بهبودی پس از جراحی به استوما نیاز داشته باشد. استوما یک سوراخ کوچک در شکم است که برای خارج کردن مواد زائد بدن مانند مدفوع و ادرار در یک کیسه یا کیسه استومی استفاده می شود.

استوما یک اقدام موقت بود. قرار بود مونیا در اواسط ژانویه 2023، شش هفته پس از عمل اولیه، یک عمل جراحی برگشت استوما برای بستن دهانه شکمش انجام دهد. عملیات معکوس کردن استوما، روده را دوباره متصل می کند و جریان طبیعی مواد زائد را از طریق سیستم گوارش باز می گرداند.

«وقتی پرستاران بعد از عمل استومی به من گفتند که باید یک سال منتظر عمل معکوس باشم، قلبم غرق شد زیرا شماره 200 در صف بودم. [of patients waiting for a stoma reversal]. پرستارها گفتند که من فعلاً با کیسه استوما زندگی می کنم.

اخیراً زندگی مونیا به روال عادی برگشته است. او یکی از 100 بیمار است که در اوایل ماه مارس تحت عمل جراحی برگشت استوما قرار گرفتند.

عملیات معکوس کردن استوما بخشی از یک کمپین برای انجام ماراتن های جراحی بود که توسط دپارتمان بهداشت گاوتنگ در ژوئیه سال 2023 برای پاکسازی تعداد معوقه ای که در آن زمان 37000 نفر بود، معرفی شد.

به گفته این اداره، پرونده های عقب مانده جراحی اکنون پاک شده است.

موتالاتاله مودیبا، سخنگوی بخش بهداشت گوتنگ، می‌گوید، علاوه بر تعداد معوقه، 20800 عمل جراحی بین ژانویه تا مارس 2024 انجام شده است.

مودیبا در مورد دسته‌بندی‌های جراحی می‌گوید که بیشتر جراحی‌های عمومی (بیش از 22000)، تقریباً 8000 عمل جراحی ارتوپدی و بیش از 5000 جراحی انجام‌شده مربوط به جراحی‌های آب مروارید بوده است.

اما جک بلوم، سخنگوی ائتلاف دموکراتیک برای سلامت در این استان، می‌گوید که به هیچ وجه امکان رفع معوقات جراحی وجود ندارد.

هر روز از بیماران در مورد جراحی تاخیری تماس می‌گیرم. به خاطر انتخابات پیش رو ارقام گمراه کننده می دهند. ما به مدیریت خوب در همه بیمارستان ها، با پرسنل مناسب و تجهیزات کاربردی نیاز داریم تا از پسماندهای جراحی که درد و رنج زیادی ایجاد می کند، کاهش دهیم.

این وزارت می گوید که عقب ماندگی ها نتیجه عوامل متعددی بوده است. یکی از این موارد قرنطینه COVID-19 است که در آن جراحی های انتخابی به حالت تعلیق درآمدند و فقط انجام عملیات اضطراری مجاز بود. فراتر از COVID-19، بارگیری و قطع آب مکرر نیز باعث تاخیر در انجام جراحی ها می شود.

عواقب

مونیه به بهداشت نیوز می گوید که انتظار یک ساله برای عمل برگشت استوما سخت بود. عکاس آزاد قادر به کار نبود و هیچ منبع درآمدی نداشت.

حتی چالش برانگیزتر، هزینه اضافی زندگی با استوما بود. گاهی اوقات او از خانه خود به بیمارستان کریس هانی باراگوانات می رفت تا متوجه شود که کیسه های استوما وجود ندارد. Faizel Jacobs، مدیر کل انجمن Stomates آفریقای جنوبی (SASS)، یک سازمان حمایتی که توسط استومات ها تشکیل شده است، می گوید تعداد افرادی که در آفریقای جنوبی با استوما زندگی می کنند نامشخص است.

او می‌گوید: «اکنون بدون ثبت واقعی، ما فقط می‌توانیم حدس بزنیم که چه تعداد استومات در کشور وجود دارد. این سازمان از سال گذشته زنگ خطر کمبود کیسه استوما را در بیمارستان های مختلف استان به صدا در آورده است.

من خوش شانس هستم که دو کیسه استوما بگیرم. بیشتر اوقات به من می گفتند که کیسه ای وجود ندارد. من باید از والدینم پول می گرفتم تا از داروخانه با هزینه 1000 روپیه برای 10 کیسه خرید کنم. «به یاد داشته باشید که من هیچ درآمدی نداشتم و برای همه چیز به پدر و مادرم وابسته بودم. می توانید تصور کنید که خجالتی که باعث شد حتی از پدر و مادرم خمیر دندان بخواهم.

برای مقابله با کمبود کیسه‌های استوما، مونیا تصمیم گرفت برای جلوگیری از ناراحتی معده، آنچه می خورد را محدود کند.

یک کیسه می تواند سه روز دوام بیاورد. اما اگر عرق کنید ضرر می کند [the adhesive] چسب و شما باید آن را تغییر دهید. در نتیجه بیشتر وقتم را در خانه سپری کردم و هیچ کاری نکردم. همچنین مطمئن شدم از غذاهایی که معده ام را ناراحت می کند دوری کنم. زندگی من فقط حول کیسه می چرخید.»

Faizel Jacobs، مدیر کل SASS می‌گوید که این عمدتاً مراکز بهداشتی عمومی هستند که در مورد عمل‌های برگشت استوما با تاخیر مواجه می‌شوند.

Faizel Jacobs، مدیر کل سازمان در عملیات برگشت SASS. “بیماران دارای کمک های پزشکی می توانند مراقبت های بهداشتی مناسبی در بخش مراقبت های بهداشتی خصوصی داشته باشند که برای بیماران در بخش بهداشت عمومی متفاوت است. دولت حداقل استاندارد مراقبت از استومات ها را ندارد.

اما بدون پوشش کمک‌های پزشکی، مردم گزینه‌های کمی یا هیچ گزینه‌ای ندارند. مونیا و والدینش علیرغم نداشتن کمک پزشکی به مراقبت های خصوصی پرداختند. به آنها گفته شد که عمل جراحی برگشت استوما می تواند حدود 55000 روپیه هزینه داشته باشد.

او می‌گوید: «من چاره‌ای نداشتم جز اینکه منتظر ملاقات از بیمارستان باراگوانات باشم.

بازگشت به مسیر

مونیه خوشحال است که اکنون که عمل انجام شده است، زندگی خود را بازگردانده است. اولویت اول او بازگشت به کار است. “من خیلی خوب بهبود یافته ام. الان که دارم با شما صحبت می کنم، در یک عروسی مشغول تیراندازی هستم. یک برنامه تلویزیونی هم دارم که دارم روی آن کار می کنم.» – سلامت نیوز