کلینیک کرومکویل در مورتله پس از باران شدید و سیل بسته شد


یک کلینیک محلی، مدارس و مغازه ها در روستای کرومکویل در شهرداری محلی مورتله شمال غرب در پی بارش های شدید اخیر در بسیاری از مناطق کشور تحت تاثیر سیل قرار گرفته اند.

درمانگاه کرومکویل سه روز است که تعطیل است. کوکتسو چابالالا (31) روز دوشنبه برای جمع آوری داروهای ضدرتروویروسی خود (ARVs) در کلینیک قرار داشت. او با شهامت باران شدید را تحمل کرد، اما درمانگاه را خالی یافت.

من شروع به وحشت کردم زیرا فقط یک قرص برایم باقی مانده بود. نمی‌دانستم چه کار کنم.» او می‌گوید. روز بعد برای بررسی برگشتم و اوضاع بدتر از قبل بود. درمانگاه پر از آب بود.»

تا چهارشنبه چابالا دو روز بدون دارو سپری کرده بود. از دست دادن دوزهای ARV برای مدت طولانی می تواند اثربخشی دارو را کاهش دهد. او به کلینیک Ga Motla در شمال غربی رفت، که حدود 20 کیلومتر با خانه فاصله دارد. به چابلا 10 قرص داده شده و گفته اند که کلینیک کرومکویل به زودی افتتاح خواهد شد.

اقدامات اضطراری در محل

کلتسو راتلهاگان، سخنگوی وزارت بهداشت شمال غرب، می گوید که جاده منتهی به کلینیک کرومکویل در اثر سیل آسیب دیده است.

کلینیک کرومکرویل که جاده دسترسی آن به شدت تحت تأثیر باران های اخیر قرار گرفته است. به عنوان یک بخش، ما مجبور شدیم یک طرح اضطراری برای مهاجرت خدمات بهداشتی به کلینیک گا موتلا را فعال کنیم تا اطمینان حاصل شود که ساکنان بدون دسترسی به خدمات بهداشتی باقی نمی مانند.

خسارات وارده به جاده ها آنقدر زیاد است که این اداره نمی تواند یک یا سه واحد کلینیک سیار را که در شهرداری محلی مورتل دارد مستقر کند.

این کلینیک‌های سیار را نمی‌توان به عنوان یک اقدام اضطراری در صورت بارندگی‌های شدید اخیر که در منطقه مورتله رخ داده است، زیرا جاده‌ها آبگرفته است و حتی برای این موبایل‌ها مساعد نیست، استفاده شود.»

آسیب گسترده تر

شهرداری محلی Moretele یک منطقه کم ارتفاع است و سیل باعث شده است پلی که کرومکویل و Mmakaunyana، یک روستای همسایه را به هم متصل می کند، فرو بریزد.

Mothusi Segona (41) تمام عمر خود را در Kromkuil زندگی کرده است و می گوید این بدترین سیل هایی است که او تجربه کرده است.

از سال 2019 تقریباً هر سال شاهد سیل‌های شدید بوده‌ایم اما این بار واقعا بد بود ما حتی نامه‌هایی به اداره فواید عمومی شمال غرب نوشتیم تا حداقل پل بزرگ‌تری بسازند، انگار این فاجعه را پیش‌بینی می‌کردیم.»

سگنا به سلامت نیوز علاوه بر آسیب به مدارس و مغازه ها می گوید که برخی از خانه ها آسیب دیده اند و خانواده ها مجبور به نقل مکان به مکان های امن تر شده اند. هیچ جانی تلف نشده است.

Mothupi Malebye سخنگوی شهرداری محلی Moretele می گوید میزان خسارت هنوز مشخص نیست. و اینکه واحد بلایای شهرداری با جستجوی سرپناه جایگزین برای نیازمندان و تهیه غذا و پتو به سیل پاسخ داده است. – سلامت نیوز