آنچه کارشناسان بهداشت امسال به آن توجه دارند


علیرغم برخی کاستی ها، بخش سلامت به ویژه در زمینه تحقیق و نوآوری در حال پیشرفت است. Health-e با چند کارشناس صنعت در مورد نکات مهم سلامتی آنها در سال گذشته صحبت کرد و بینشی در مورد آنچه که فکر می‌کنند باید در اولویت‌های تمرکز امسال باشد به دست آورد.

Tendani Tsedu، رئیس ارتباطات و بازاریابی شرکتی در شورای تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی (SAMRC)

PrEP تزریقی

سایت های آفریقای جنوبی، از جمله سه سایت SAMRC در KZN، بخشی از مطالعه فاز 3 چند کشوری بودند که برتری تزریق PrEP را نسبت به Oral PrEP تایید کرد.

ما ابزارهای زیست پزشکی برای جلوگیری از عفونت HIV مانند حلقه واژینال، پروفیلاکسی طولانی مدت تزریقی قبل از مواجهه (PrEP (CAB LA) و PrEP خوراکی داریم، اما در مجموع باید به مسائل برابری بپردازیم تا دسترسی به مردم را تسهیل کنیم. بیشتر آنها به ابزارهای پیشگیری نیاز دارند، به ویژه در آفریقای جنوبی، جایی که زنان جوان همچنان در برابر عفونت HIV آسیب پذیر هستند.

محققان در آفریقای جنوبی با صنعت داروسازی درگیر هستند تا از دسترسی مقرون به صرفه به PrEP تزریقی حمایت کنند.

نزاما مبلاتی، مدیر ارتباطات در اتحاد زندگی سالم (HEALA)

عدالت غذایی

قیمت مواد غذایی به طرز دردناکی بالا رفته است، اما اعلام رئیس جمهور در سال گذشته مبنی بر افزایش درجه بندی صفر برای مواد غذایی خاص (منفعت متناسب بیشتری برای فقرا برای دسترسی به غذا فراهم می کند). سیتبلیغاتی مانند #NotTodayNestle در سال 2022 به ویژه برای کودکان مهم است، زیرا صنایع غذایی اغلب با سیاست های کنترل مواد غذایی تداخل دارند.

برای شناسایی، افشای و مقابله با تداخل صنعت ضروری است که در هر مرحله هوشیار باشید. #NotTodayNestle نمونه ای از هوشیاری بود. این تضمین می کند که صنعت قانون را زیر پا نمی گذارد و ما می توانیم از کودکان در برابر آسیب های ناشی از شیر خشک محافظت کنیم. همچنین مهم است که مراقب باشید که مادران در مورد گزینه های تغذیه فرزندان خود تحت تأثیر بی مورد قرار نگیرند.

دولت باید چندین طرح را تقویت کند که به ناامنی غذایی و سوء تغذیه می پردازد، از جمله برنامه های تغذیه مدارس و حمایت اجتماعی. آی تی نیاز به احیای طرح ملی فراگیر برای امنیت غذایی و تغذیه دارد. این مهم است که جوامعی که با چالش دسترسی به آب مواجه هستند، راه‌های جایگزینی برای رشد بیشتر مواد غذایی داشته باشند.

همچنین نیاز به بررسی چیدمان شهرها برای امنیت غذایی بیشتر، اصلاح رابطه ما با غذا، بررسی ترکیب رژیم غذایی ایده آل و از بین بردن آشفتگی غذای ناسالم از طریق تنظیم قوی تر محیط غذایی وجود دارد.

شبیر مدحی، استاد واکسینولوژی و رئیس دانشکده علوم بهداشتی دانشگاه ویتواترزند

پیشرفت واکسن

موفقیت هاب mRNA توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) با Afrigen در کیپ تاون، نقطه عطف دیگری بود. این ثابت کرد که توسعه واکسن mRNA می تواند به صورت محلی انجام شود. این فناوری فرصتی را برای توسعه واکسن‌های جدید برای بیماری‌هایی که هنوز پزشکی پیشگیرانه ندارند، ارائه می‌دهد. همچنین می تواند شاهد بهبود واکسن های فعلی باشد.

ایجاد مرکز mRNA احتمالاً نکته برجسته است، اگرچه باید دید آن را به سطح بعدی تولید واکسن رساند. باید دید که آیا موفقیت در راه اندازی هاب mRNA به تولید واکسن های mRNA در مقیاس تبدیل می شود یا خیر. همچنین مسائلی در مورد حقوق معنوی اختصاصی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

ما باید برنامه ایمن سازی استراتژیک تری ایجاد کنیم که از بارداری (جایی که مادران، جنین ها و نوزادان جوان از آن بهره مند می شوند) تا ایمن سازی سالمندان را در بر می گیرد. باید افراد را از بدو تولد تا زمان مرگ پوشش دهد.

هدف آفریقای جنوبی تضمین این است که حداقل 90 درصد از کودکان در تمام مناطق به طور کامل در برابر بیماری های رایج دوران کودکی واکسینه شده اند. متأسفانه، ما از نظر پوشش واکسن از دیگر کشورهای آفریقایی عقب هستیم، در حدود 80 درصد پوشش – و حتی به 70 درصد در برخی مناطق فرعی. موضوع دیگر این است که ما یک برنامه واکسن برای بزرگسالان تقریباً وجود ندارد، که تا حدی به مشکلات در تولید واکسن‌های کووید کمک کرده است.

ما همچنین باید به ابتکارات با هدف توسعه واکسن در SA، فراتر از تکمیل و تکمیل، توسعه ظرفیت تولید واکسن و پذیرندگان اولیه واکسن‌های جدید ادامه دهیم.

دکتر جولیا ترنر، مشاور فنی ارشد و دکتر لئون لوین، کارشناس ارشد فنی در حق مراقبت

افزایش جذب دولوتگراویر

نگرانی اولیه وجود داشت که دولوتگراویر می تواند بر نوزادانی که از مادرانی که این دارو را مصرف می کنند تأثیر منفی بگذارد، اما اکنون شواهد کافی برای رد این موضوع وجود دارد. با داشتن این دانش، کارکنان مراقبت های بهداشتی و بیماران با تغییر به ترکیب دوز ثابت TLD حاوی تنوفوویر، لامیوودین و دولوتگراویر احساس امنیت کردند.

این یک قرص عالی است زیرا فقط یک بار در روز مصرف می شود، عوارض جانبی کمی دارد و برای سرکوب بارهای ویروسی بیماران بسیار خوب عمل می کند. این بدان معناست که بیماران می توانند تا زمانی که افراد بدون HIV زندگی کنند و اچ آی وی را به شریک جنسی خود منتقل نمی کنند. برای والدین، این بدان معناست که نوزادانی که از مادرانی با بارهای ویروسی سرکوب‌شده/غیرقابل شناسایی متولد می‌شوند، شانس بسیار کمی برای ابتلا به HIV دارند.

داروهای ARV تزریقی کابوتگراویر

این داروها حتی بهتر از قرص های خوراکی برای جلوگیری از انتقال HIV عمل می کنند. آ مطالعه مدل‌سازی که در سال 2022 انجام شد و در ژانویه 2023 در Lancet منتشر شد، تخمین می‌زند که معرفی پیشگیری تزریقی کابوتگراویر می‌تواند میزان ابتلا به HIV را تا 29 درصد در 20 سال کاهش دهد.

امیدواریم به زودی این تزریق ها در آفریقای جنوبی به طور گسترده در دسترس قرار گیرند. اینها نشان داده اند که برخی از بیماران می توانند به جای 3 ARV فقط 2 ARV مصرف کنند. در حال حاضر، این رژیم های درمانی دوگانه فقط در بیماران خاص استفاده می شود.

در سال 2022 دو مورد از این رژیم های درمانی دوگانه در بخش خصوصی به عنوان قرص های ترکیبی با دوز ثابت در دسترس قرار گرفت. این بدان معنی است که آنها را می توان به صورت یک قرص در روز (لامیوودین + دولوتگراویر و ریلپیویرین + دولوتگراویر) مصرف کرد.

از آنجایی که بسیاری از تامین کنندگان قرص های ترکیبی با دوز ثابت دولوتگراویر وجود دارد، احتمال عرضه آن در انبار بسیار کم است. با این حال، بیماران اطفال، بیماران مبتلا به سل مبتلا به HIV و بیماری کلیوی بیشتر در معرض خطر هدر رفتن هستند که گاهی اوقات نتایج فاجعه‌باری دارد.

ما امیدواریم که دستورالعمل‌های جدید ARV منتشر شود و جذب قرص ترکیبی با دوز ثابت دولوتگراویر در نوجوانان و بزرگسالان و قرص‌های دولوتگراویر کودکان در کودکان خردسال افزایش یابد.

آلیسون بست، مدیر ارتباطات مراقبت از HIV

سل (TB)

تصویب دستورالعمل های به روز شده برای درمان پیشگیرانه سل لحظه بزرگی در مبارزه با این بیماری بود. انتشار نتایج TB RACTECAL نقطه عطف دیگری بود. رژیم جدید 6 ماهه مؤثرتر از استاندارد فعلی مراقبت بود که می تواند تا 20 ماه ادامه یابد.

اجرای آزمایش جهانی هدفمند برای سل در مناطق دارای اولویت یکی دیگر از نکات برجسته بود. در دسترس بودن درمان‌های سل دوستدار کودک در سیستم بهداشت عمومی (6 سال پس از راه‌اندازی جهانی) نیز جشن گرفته شد.

چیزهای مهمی که در سال جاری در زمینه سل باید به آن توجه داشت، راه اندازی برنامه راهبردی ملی برای HIV، سل و بیماری های مقاربتی 2023 – 2028 و نشست سطح عالی سازمان ملل در مورد سل است که در آن تعهدات انجام شده در دوره قبلی نشست سطح عالی سازمان ملل متحد (UNHLM) در مورد سل در سال 2018 بررسی خواهد شد.

یکی دیگر از پیشرفت‌ها در زمینه واکسن‌های سل است که از طریق آن تسهیل می‌شود شورای شتاب دهنده واکسن سل، و کمپین گروه اقدام درمانی 1/4/6 X 24 (TAG) که از درمان پیشگیرانه سل در هفته یا یک ماه، یک درمان 4 ماهه برای سل حساس به دارو و یک درمان 6 ماهه برای سل مقاوم به دارو حمایت می کند. تا سال 2024 سلامت نیوز